خبرگزاری کار ایران

مهدی نصر تاکید کرد:

تسریع در اجرای پروژه پودر زغال با همت تلاشگران ذوب‌آهن

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۰۸۴

با توجه به اهمیت اجرای پروژه تزریق پودر ذغال (PCI) در ذوب‌آهن اصفهان و اثرات قابل ملاحظه اجرای این طرح در کاهش مصرف کک و قیمت تمام شده محصولات تولیدی کارخانه، مهدی نصر معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت به تبیین اهداف این پروژه پرداخت و جزییات بیشتری از آخرین وضعیت پیشرفت آن را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایلنا، با پیشرفت تکنولوژی در فرآیند تولید فولاد به روش کوره ‌بلند کنورتور از سوخت‌های کمکی  برای بهبود راندمان تولید کوره بلند استفاده می‌شود، از جمله این  روش‌ها تزریق پودر زغال  (PCI) است. مهمترین  اهداف بکارگیری این روش عبارتند از :

کاهش 150 کیلوگرمی مصرف کک متالورژی به ازای تولید هر تن چدن مذاب، افزایش تولید با کاستن حجم کک مصرفی و افزایش حجم مفید کوره (حداقل 3 درصد) ، کاهش مصرف و قطع وابستگی در واردات کک متالورژی ، کاهش قیمت تمام شده ناشی از جایگزینی  زغالسنگ با کک.

درباره وضعیت استفاده از این تکنولوژی نیز بیش از 40 درصد از  تولید کنندگان فولاد  با تکنولوژی کوره بلند کنورتور  از سیستم تزریق پودر زغال استفاده می نمایند از جمله در کشور چین، آلمان،‌ایتالیا، انگلستان، روسیه،ِ‌کره جنوبی و ژاپن.

در ذوب آهن اصفهان نیز علی‌رغم مطالعات اولیه این طرح که سابقه آن به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد،‌ انجام مطالعات تکمیلی و اجرای این پروژه از سال 1395 بطور جدی مدنظر قرار گرفت. بر این پایه قرارداد پروژه با شرکت ساینواستیل چین در آذر ماه 1395 منعقد و عملیات اجرایی طرح از اسفند همان سال آغاز شد.

یکی از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این طرح استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و نیروهای متخصص کارخانه در مراحل طراحی و اجرا است.

فاز طراحی و مهندسی  پروژه با تایید و ارسال قریب 2300 شیت نقشه (بدون نقشه های مونتاژ) به اتمام رسیده است . عملیات ساختمانی پروژه نیز با حجم بالغ بر 550 شیت نقشه اجرایی تا 97 درصد به اتمام رسیده است.

بارگیری تجهیزات از تاریخ 24/5/96 از بندر شانگهای چین شروع شد و آخرین محموله نیز در 10/3/97 وارد بندرعباس گردید.  تاکنون تمام تجهیزات به میزان 6991 تن به گمرک اختصاصی شرکت حمل و با پیگیری‌های انجام شده آخرین محموله آن با وزن 570 تن در حال ترخیص است.

فاز نصب اسکلت فلزی و تجهیزات نیز تاکنون به میزان 3058 تن به شرح جدول شماره 2، انجام شده است که از مهمترین آنها می‌توان به نصب مجموعه آسیاب با حجم 310 تن و ساخت  4 عدد بونکر ذخیره زغال خام و پودر زغال با حجم 350 تن و نصب 70 درصد آن تاکنون اشاره کرد. 

 
   

در مجموع پیشرفت کلی پروژه تاکنون بالغ بر 73 درصد است.

بر پایه سیاست‌های ابلاغی مدیریت عالی شرکت در تسریع اجرا و راه اندازی پروژه به موازات اجرای عملیات توسط نیروهای داخلی شرکت، نسبت به انتخاب پیمانکار برای نصب تجهیزات در نواحی تغذیه ذغال، مسیر لوله انتقال دود و پودر زغال، برق و اتوماسیون، عملیات پایپینگ و عملیات عایق اقدام گردید، که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش بینی می شود طرح تا پایان دی ماه راه اندازی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز