خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس خودرو در گفتگو با ایلنا:

تخصیص نادرست ارز منجر به افت تولید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۹۹۵

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص رقم پیش بینی شده ی تولید خودرو گفت: طبیعتاً به رقم پیش بینی شده ۱.۵ میلیون نخواهیم رسید، چرا که مشکلات تامینی مواد اولیه همچنان وجود دارد و آن هم به دلیل مشکلات ارزی است.

 حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افت ۲۱ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته گفت:این میزان افت تولید چندان قابل توجه نیست اما تعطیلات هفده روزه ی فروردین ماه امسال در مقایسه با تعطیلات سیزده روزه ی پارسال می تواند عامل این افت جزئی میزان تولیدات باشد.

او همچنین در خصوص رقم پیش بینی شده ی تولید خودرو گفت: طبیعتاً به رقم پیش بینی شده ۱.۵ میلیون تولید خودرو نخواهیم رسید چرا که مشکلات تامینی مواد اولیه همچنان وجود دارد و آن هم به دلیل مشکلات ارزی است.

رحیمی نژاد تصریح کرد: البته یک سری از قطعات خودروها از خارج از کشور وارد کشور می شوند که گاهی از سوی خود خودروسازان است و گاهی توسط قطعه سازها این قطعات وارد می شوند، از طرفی با توجه به مشکل ارزی که وجود دارد و تخصیص ارزی که قطره چکانی است تخصیص ها با تاخیر انجام می شود یا بسیار ناکافی هستند.

رحیمی نژاد در ادامه افزود: یک اتفاق ناخوشایندی  که امسال در سهمیه ارزی رخ داده است، سهم بسیار زیادی است که به دو شرکت واردکننده خودرو داده شده و از سوی دیگر دو شرکت ایران خودرو و سایپا با مشکل تامین ارز مواجه هستند که این مساله به تولید کنندگان آسیب رسانده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در واقع به جای اینکه ارز بیشتری به تولید کننده تخصیص داده شود به وارد کننده داده شده که این حرکت نادرست است و منجر به افت تولید شده است، در حال حاضر یکی از این  شرکتهای واردکننده حدودا ۲ میلیارد دلار و دیگری حدودا  ۱ میلیارد دلار ارز دارند، در صورتی که شرکت سایپا که یک تولید کننده است ۳۰۰ میلیون دلار ارز دارد که در مقایسه می توان گفت که یک وارد کننده تقریبا ۶ تا ۷ برابر سایپای خودروساز سهم ارز  و ۷ تا ۸ برابر ایران خودرو ارز دارد که بسیار اشتباه است و در نتیجه این بی انصافی در تخصیص ارز منجر به افت تولید و مشکلات دیگر در این بازار شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز