خبرگزاری کار ایران

گزارش مرکز آمار ایران از مقایسه عملکرد ۱۲ ماهه کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان داد:

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۸۳۸

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی 1401با ماه مشابه سال قبل، حاکی از کاهش 21 درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است که به صورت تفکیک شده نوع دام نیز مقدار تولید گوشت در دی ۱۴0۱ نسبت به ماه مشابه سال 1400برای گوسفند و برّه 13 درصد، برای بُز و بزغاله ۷ درصد ، برای گاو و گوساله ۲۸ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۲ درصد و برای شتر و بچه شتر ۱۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی به « سید جواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهادکشاورزی درباره فقدان آمار صحیح و دقیق در حوزه کشاورزی تذکری دادند که بازخوردهای مختلفی در فضای رسانه‌ای داشته است. متعاقب این تذکر، خود «سیدجواد ساداتی نژاد» نیز در حاشیه نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی، به این معضل اقرار و اعلام کرد:« آمار و اطلاعات دقیقی از بخش کشاورزی نداریم». وی به صراحت به این معضل مهم اعتراف کرد که «میزان تولید را دقیق نمی‌دانیم و به همین منظور دچار کمبود و بیش نبود محصولات هستیم که این ممکن است بازار را دچار نوسان کند.»

البته اینکه چرا پس از گذشت مدت‌ها از استقرار کادر مدیریتی وزارت جهادکشاورزی در سکان تصمیم‌‍‌ سازی یا تصمیم‌‍‌گیری و با وجود سال‌ها اعتراضات مکرر، بدیهی و روشن کارشناسان اقتصاد کشاورزی از جمله خود مرکز توسعه پژوهش‌های کشاورزی و تحلیل‌های متعدد در رسانه‌های تخصصی و عمومی به این موضوع توجه نشده است، محل بحث گزارش امروز خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیست. در واقع گزارش پیش‌رو، اطلاعات دریافتی خبرنگار ایلنا از منبع مرکز آمار ایران و مقایسه نتایج حاصل شده در فاصله زمانی دی ماه 1400 تا دی ماه 1401 است که آشکارا گویای روند کاهشی تولید گوشت قرمز از دی ماه سال 1400 تا دی ماه 1401 خورشیدی است. نتیجه‌ای که نشان می‌دهد اطلاعات لازم از قبل جهت پیشگیری از برخی مشکلات که وزیر جهادکشاورزی هم از آن به صورت دیرهنگام ابراز تاسف کرده، وجود داشته است!

بر اساس این گزارش، از آنجا که جمع‌آوری و انتشار آمار کشتار دام کشتارگاه‌های کشور، یکی از فعالیت‌های جاری مرکز آمار ایران است و از سال ۱۳۴۷ خورشیدی تا کنون ادامه داشته است، اطلاعات آماری که از این طریق در اختیار برنامه ریزان، مسئولان اجرایی و محققان کشور قرار می‌گیرد، هرگاه با سایر اطلاعات موجود در زمینه توزیع جغرافیایی جمعیت کشور، واردات و صادرات و کشتار غیر رسمی تلفیق شود، از 3 دیدگاه‌ "محاسبه عرضه سرانه گوشت قرمز" به عنوان یکی از شاخص‌های وضعیت اجتماعی و اقتصادی؛ " تخمین برخی از اقلام آماری مرتبط با کشتار دام، از قبیل پوست، روده، کله، پاچه و اندرونه "؛ "تغییرات میانگین وزن لاشه، به عنوان شاخصی برای شناخت وضع مراتع کشور"؛ "برنامه ریزی برای واردات احتمالی گوشت و توزیع صحیح آن در کشور" می‌تواند مورد استفاده مدیران برنامه ریز و اجرایی قرار گیرد.

در این میان و بر اساس تحقیقات خبرنگار ایلنا از نتیجه آمارهای موجود در مرکز آمار ایران، آشکار است که با استمرار و سرعت اجرای مراحل جمع‌آوری و استخراج آمار کشتار دام کشتارگاه‌های کشور، می‌توان با رعایت فاکتور سرعت و در فاصله‌های زمانی کوتاه، از اطلاعات حاصل برای برنامه ریزی استفاده کرد.

بر این اساس در استفاده از آمارهای این گزارش، لازم است توجه داشت که البته نکات این آمار شامل اطلاعات مربوط به کشتار دام در مناطق روستایی خارج از پوشش شبکه دامپزشکی نمی‌شود؛ همچنین آمار ارائه شده فاقد اطلاعات مربوط به ذبح غیرمجاز در شهرهاست و کشتارگاه‌های مجاز بخش خصوصی نیز در این آمارگیری منظور شده‌اند.

به گزارش ایلنا، مقایسه دو نتیجه آماری گویای آن است که مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور در ماه دی سال 1401، بر حسب وزن لاشه‌های کشتار شده  ۴۱٬0۲۶ تن بوده است. و در این میان تعداد لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و برّه ذبح شده در ماه دی،  ۸۶۲ هزار لاشه به وزن ۱۶٬۶۷۳ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل،  ۹۸۶هزار لاشه به وزن  ۱۹٬0۸۷تن بوده است. در این رابطه به لحاظ استان‌های حائز بیشترین و کمترین تولید، استان تهران با  ۱۸0 هزار لاشه بیشترین تعداد و استان اصفهان با ۲٬۹۸۲ تن بیشترین وزن را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.

 

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

 

در این میان، تعداد لاشه‌های قابل مصرف بُز و بزغاله ذبح شده نیز در ماه دی 1401، ۱۸۴ هزار لاشه به وزن  ۲٬۷۹۵ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل،  ۱۹0هزار لاشه به وزن ۳٬00۴ تن بوده که استان اصفهان با  ۴0 هزار لاشه به وزن  ۵۶۸ تن بیشترین تعداد و وزن را در این ماه به خود اختصاص داده است.

در بخش دیگری از این آمار مشخص است که تعداد لاشه‌های قابل مصرف گاو و گوساله ذبح شده در ماه دی 1401،  ۹۷ هزار لاشه به وزن  ۲0٬۷0۲ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل،  ۱۳۵هزار لاشه به وزن  ۲۸٬۷۸۴ تن بوده است که در این بین استان تهران با  ۱۷ هزار لاشه به وزن  ۲٬۹۸۵ تن بیشترین تعداد و وزن را در این ماه به خود اختصاص داده است.

اما تعداد لاشه‌های قابل مصرف گاومیش و بچه گاومیش ذبح شده در ماه دی 1401،  ۲٬۳۶۹ لاشه به وزن  ۴۸0 تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل،  ۲٬۷۵۴ لاشه به وزن  ۵۴۳ تن بوده است که در این میان استان خوزستان با  ۱٬۳۸۷ لاشه به وزن  ۲۷۸ تن بیشترین تعداد و وزن را در این ماه به خود اختصاص داده است.

 

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

 

تعداد لاشه‌های قابل مصرف شتر و بچه شتر ذبح شده در ماه دی، ۱٬۹۲۴ لاشه به وزن  ۳۷۶ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل،  ۲٬۱۶۴ لاشه به وزن  ۴۲۸ تن بوده است که استان سیستان و بلوچستان با ۶۸۳ لاشه به وزن ۱۴۲ تن بیشترین تعداد و وزن را در این ماه به خود اختصاص داده است.

در جمع بندی نتایج فوق و از این آمار چنین نتیجه‌گیری می‌شود که در ماه دی 1401، متوسط وزن یک لاشه گوسفند و بره نیز ۱۹٫۳۵ کیلوگرم، بز و بزغاله ۱۵٫۲۱ کیلوگرم، گاو و گوساله ۲۱۳٫۱۳ کیلوگرم، گاومیش و بچه گاومیش  ۲0۲٫۵۸ کیلوگرم، و شتر و بچه شتر ۱۹۵٫۵۶کیلوگرم بوده است که با احتساب مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ماه سال گذشته ( 1400) می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان تولید گوشت قرمز در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود  ۱۸ درصد کاهش داشته است.

کما اینکه مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴0۱ با ماه مشابه سال قبل، مقدار تولید گوشت قرمز کاهش ۲۱ درصدی داشته است که به صورت تفکیک شده نوع دام نیز قیاس صورت گرفته نشان دهنده این است که مقدار تولید گوشت در دی  ۱۴0۱نسبت به ماه مشابه سال  ۱۴00برای گوسفند و بره  13 درصد، برای بز و بزغاله  ۷ درصد، برای گاو و گوساله  ۲۸ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش  ۱۲درصد و برای شتر و بچه شتر  ۱۲ درصد کاهش داشته است.

 

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

 

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

 

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

کاهش 21 درصدی میزان تولید گوشت قرمز/ اُفت 28 درصدی تولید گوشت گاو و گوساله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز