خبرگزاری کار ایران

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد:

«سیاه بهار» و دلالان بازار گوشت قرمز را مختل کردند/ توزیع گوشت منجمد و گرم 180 هزار تومانی برای کاهش قیمت در بازار

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۹۷۴

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی ضمن اعلام دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز از تصمیمات جدید جهت کاهش قیمت در بازار و همچنین واگذاری امور تنظیم بازار به تشکل‌های تولیدی و تصمیم جدید وزیر جهادکشاورزی به بازنگری سند توسعه زنبورداری با رویکرد اعطای حق گرده افشانی به زنبورعسل خبرداد.

به گزارش ایلنا، «حسین دماوندی‌نژاد» امروز سه شنبه به مناسبت دهه فجر با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن تشریح عملکرد این معاونت حساس در مجموعه وزارت جهادکشاورزی به تبیین گزارش‌های تهیه شده در این خصوص کرد.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود قرار داشتن در رتبه نخست تحریم‌های تحمیلی توانسته است در زمینه بسیاری از تولیدات اعم از باغی یا دامی دارای رتبه‌های حائز اهمیت و تک رقمی در جهان شود تصریح کرد: «این در حالی است که در چهارمین مرحله اصلاحات ویژه اقتصادی و طرح بزرگ حذف ارز ترجیحی و پیامدهای منفی آن علیه تولید، توفیقات مهمی شامل حال بخش کشاورزی و حفظ سرمایه‌های کشور شده است.»

دماوندی نژاد رتبه سوم ایران در تولید عسل و یا رتبه محصولات دیگر مانند نوغان هشتم، تخم‌مرغ دهم، طیورهشتم و شیرخام بیست و یکم جهان، را نمونه ای از جایگاه‌هایی دانست که تولیدکنندگان زیربخش دام و طیور به آن نائل شده اند.

ارزش 500 هزار میلیارد تومانی تولیدات زیر بخش دام و طیور

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه تولید شیرخام در ایران 11 میلیون و 680 هزار تن، گوشت طیور 2 میلیون و 680 هزار تن و تخم‌مرغ یک میلیون و 200 هزار تن است؛ ارزش تولیدات زیربخش امور دام کشور را فارغ از سرمایه تاسیسات آن‌ها بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی صادرات محصولات پروتئینی به صورت هفتگی 1500 تا 2500 تن صادرات تخم‌مرغ را که با برنامه ریزی صورت گرفته از سوی تشکل مربوطه و حُسن اعتماد معاون امور تولیدات دامی به آنها رقم خورده است، به عنوان دستاورد جدیدی برشمرد و در این رابطه با تشبیه این توفیق به رقابت بین شاگردان کلاس درس اظهار کرد: «اگر بنابر امتیازدادن میان تشکل‌های زیر مجموعه معاونت امور تولیدات دامی جهادکشاورزی باشد، "اتحادیه مرکزی مرغداران میهن"، در سال 1401 به دلیل توفیق در تنظیم بازار تخم مرغ کشور در عین صادرات، شاگرد اول این کلاس شده است.» و در همین رابطه معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی در بخشی دیگر از اظهارات خود، گریزی هم به عدم پذیرش برنامه ریزی و توصیه این معاونت برای کاهش مدیریت شده جوجه ریزی و تولید گوشت طیور با هدف پیشگیری از تولید مازاد و لزوم تنظیم بازار گوشت مرغ زد که انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه و اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تشکل‌‎های بی‌توجه به این مطالبه بوده اند. با این موضع‌گیری، دماوندی‌نژاد نشان داد حساسیت بالایی نسبت به مسئولیت‌پذیری و ورود جسورانه تشکل‌ها به تنظیم بازار و رعایت تمام مکانیسم‌های آن حساسیت بالایی دارد.

«صادرات دام سنگین» هم اتفاق دیگری بود که دماوندی‌نژاد با افتخار از آن یاد کرد ودر این خصوص افزود: ‌این صادرات به کشورهای قفقاز و آسیای میانه انجام شده است؛ اما برخلاف دام سنگین و سبک، صادرات مرغ ایران به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید امری دارای توجیه نیست. اگرچه در هفته گذشته حدود 700 تن صادرات مرغ نیز انجام شده است.

«سیاه بهار»، بازار گوشت قرمز ایران را تیره و تار کرد

وی علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار کشورمان را استمرار خشکسالی‌ها و کمبود علوفه دامی طی دو سال گذشته، وجود دلالان و سودجویان و کاهش عرضه فصلی دام به دلیل اصطلاحا «سیاه بهار» عنوان کرد که باعث ایجاد حباب در بازار گوشت قرمز شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در عین حال برای تشریح دلیل تعبیر «سیاه بهار» آن را برای خبرنگاران حاضر چنین توصیف کرد: "سیاه بهار" در پی افزایش بارندگی‌ها رخ می دهد، به طوری که دامدارانی که پیش از این به دلیل کمبود علوفه و خشکسالی دام خود را زود عرضه می‌‎کردند، اکنون به دلیل افزایش بارندگی‌ها دام خود را به بازار عرضه نمی‌کنند که همین امر موجب بهم‌ریختگی بازار این محصول شده است.

دماوندی‌نژاد با احتمال اینکه به دلیل سیاه بهار این وضعیت تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد افزود: اما شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار این محصول حضور فعال خواهد داشت و با افزایش حجم عرضه گوشت قرمز تولید داخل، از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام و واردات گوشت منجمد یا گرم، انتظار می‌رود بازار به‌زودی متعادل شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد به قیمت ۱۵۵ هزار تومان و هر کیلوگرم شقّه گوشت گرم وارداتی در میادین عرضه و فروشگاههای تحت نظارت به قیمت ۱۸۰ هزار تومان به فروش می رسد اعلام کرد: متأسفانه به دلیل برخی شرایط، افرادی سودجو در کشورمان به محض اینکه در یک بخش رونق اقتصادی مشهود می‌شود، بدون هیچ تخصصی و صرفا با انگیزه منفعت آنی و شخصی وارد می‌شوند و قیمت‌ها بالا می‌روند.

ترکیه، سریع جای خالی ایران در بازار را پُر می‌کند!

دماوندی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگارایلنا مبنی بر چرایی تداوم بی‌انضباطی در تنظیم بازار انواع تولیدات کشاورزی از جمله زیر بخش دام و طیور مانند تصمیمات آنی و مقطعی قطع یکباره صادرات با یک بخشنامه این نقد را وارد دانست و گفت: امیدواریم در کشور به چنین مرحله زمانی برسیم که ثبات در تصمیم‌ گیری موجب کمک به رعایت برنامه‌های صادراتی شود کما اینکه در این زمینه وقتی کشور ترکیه با وجود عدم تمایز برتر نسبت به طیور تولیدی مرغداران کشورمان هر زمان که در جنوب عراق و ... موقعیت پیش آمده حضور داشته، است.

اما با اصلاح هدفمندی یارانه‌ها با اصلاح یارانه‌ها دردولت سیزدهم این شرایط کاملا فراهم است.

سند توسعه صنعت زنبورداری بازنگری می‌شود

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که با موضعی منتقدانه از عدم اجرای قاطعانه و عملیاتی پرداخت حق گرده‌افشانی زنبورهای عسل در قبال کمک این حشره پرخاصیت به امنیت غذایی کل بخش کشاورزی به ویژه محصولات باغبانی گلایه کرد گفت: با توجه به نقش زنبورعسل بعنوان یکی از اصلی‌ترین حشرات گرده افشان در افزایش عملکرد محسوس محصولات زراعی و به ویژه باغی، معاونت امور تولیدات دامی پیشنهاد انتقال جایگاه اداری بخش زنبورعسل به معاونت امور باغبانی را در جلساتی با وزیر جهادکشاورزی مطرح کرده است. چرا که با وجود اینکه زنبورعسل همچون اولاد مجموعه مدیریتی بنده است، اما اتخاذ این تصمیم نه از بابت انگیزه کم کردن دایره حوزه‌های خدمتی زیرمجموعه معاونت امور دام، بلکه از جهت نهادینه کردن این موضوع لازم است.

واگذاری امور اداری زنبورعسل از معاونت امور دام به معاونت باغبانی جهادکشاورزی

وی در تشریح بیشتر در این خصوص خاطرنشان کرد:  دلیل این نگاه اینجانب نیز این است که تولیدکنندگان زیرمجموعه معاونت امور باغبانی جهادکشاورزی بیشترین انتفاع را از رفتار خاص زنبورعسل می‌برند و به همین دلیل حق گرده‌افشانی نیز باید به پرورش‌دهندگان زنبورعسل برسد، لذا همانطور که هفته گذشته در جریان سخنرانی افتتاحیه سومین کنگره بین المللی زنبورعسل در کرج نیز به آن اشاره کردم، باید حق زنبورعسل را به آن رساند.

در عین حال پرسش صریح خبرنگار ایلنا از معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی موجب شد تا وی ضمن تاکید  بر داشتن اعتقاد قلبی خود به زنبورعسل، به تصمیم جدید ناشی از جلسه ای که اخیرا به اتفاق همکاران دفتر توسعه زنبورداری کشور در این معاونت با وزیر جهادکشاورزی اشاره و اعلام کند: «آقای وزیر در جلسه اخیر پس از اطلاع و شنیدن محتوایی مناسب، واکنش بی‌سابقه‌ای به پیشنهاد معاونت تولیدات دامی نشان دادند و ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده، دستور صریح دادند تا سند توسعه راهبردی صنعت زنبورداری کشور که پیش از این تدوین و رونمایی شده بود، توسط سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی (تات) و همکاری معاونت امور تولیدات دامی، معاونت امور باغبانی و سایر سازمان‌ها و واحدهای ذیربط - با رویکرد رساندن آن به صاحب اصلی و اعطای حق زنبورعسل از لطفش به امنیت غذایی کشور- بازنگری گردد.»

وی در ادامه افزود: بخش مهمی از تولیدات بالای 110 میلیون تنی بخش باغبانی مرهون زنبورعسل است و با وجود تلخی فراغ زنبورعسل از معاونت امور تولیدات دامی، اما باید مصلحت زنبورداری را به لحاظ جبران نقش گرده‌افشانی و مراقبت از مخاطرات سمپاشی‌های بدموقع لحاظ کرد.

خبرنگار:علیرضا صفاخو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز