خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکننده کودهای کشاورزی مطرح کرد؛

ایجاد سم‌پاشی‌ها علیه کودهای ایرانی/ منفعت برخی در واردات کود است نه صادرات آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۹۷۳

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکننده کودهای کشاورزی گفت: متاسفانه با وجود خودکفایی در تولید محصولاتی که قادر به تولید و تامین آن هستیم همچنان واردات این محصولات ادامه دارد و این به دلیل وجود منفعت برخی در واردات است.

به گزارش ایلنا، محمد مولانا مدیرعامل شرکت سهاب غنچه و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکننده کودهای کشاورزی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سابقه این شرکت گفت: شرکت سهاب غنچه از سال ۱۳۷۴ در زمینه تولید کودهای کشاورزی فعالیت دارد و در این راه پر فراز نشیب توانست با تلاشهای پرسنل خود و حمایتهای دولتی از موانع عبور کرده و همچنان به تولید ادامه دهد. اما در حال حاضر برخی چالشها موجودیت این صنعت را مورد تهدید قرار داده و اثربخشی ان را برای تولید کنندگان کمتر نموده است.

وی با اشاره به برخی از این چالشها ادامه داد: واردات یکی از این چالشها است، درگذشته تجار ایرانی تمایل بسیاری به واردات داشتند اما با تغییر رویکرد در تعدادی از تولیدکنندگان پیشرو، شرکتهای تولیدکننده شروع هزینه در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در شرکتهای خود نمودند و خوشبختانه امروز به اندازه‌ای پیشرفت کردند که به دنبال صادرات تولیدات خود هستند نه واردات آن. اما متاسفانه قانون گذاران و ارگانهای دولتی نتوانستند خود را با این پیشرفت هماهنگ کنند.

مولانا با اشاره به برخورداری از دانش، تجهیزات و توانایی بسته‌بندی شکیل در تولید کودهای کشاورزی، گفت: متاسفانه با وجود خودکفایی در تولید محصولاتی که قادر به تولید و تامین آن هستیم همچنان واردات این محصولات ادامه دارد و این به دلیل وجود منفعت برخی در واردات است. از طرفی سم‌پاشی‌هایی نیز علیه تولیدات داخلی با بهانه‌های عدم وجود کیفیت لازم و ایجاد آلودگی شیمیایی، صورت‌ می‌گیرد و حتی در اجناس کشورهایی که مراوده‌های مناسبی با آنها داریم نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکننده کودهای کشاورزی افزود: می‌گوییم درجنگ اقتصادی با برخی کشورها هستیم اما همچنان واردات کود که مهمترین نهاده کشاورزی است را از آن کشورها ادامه می‌دهیم. چه کسی تضمین کننده سلامت این کودها است؟

وی ادامه داد: زمانی که واردات کود آزاد باشد برخی تولیدات زیرزمینی با نامهای کودهای اسپانیایی و بلژیکی و هلندی صورت می‌گیرد که تحت کنترل نیست. بنابراین این مسئله از دوحالت خارج نیست، یا اینکه وردات کودها از این کشورها صورت می‌گیرد و افرادی در مقوله‌های اقتصادی و ارزبری به کشور خیانت می‌کنند و یا در داخل کشور تولید می‌شود که این نیز خود به نوعی خیانت در حق ان شرکتهای خارجی است زیرا در شرکتهای خارجی کنترل کیفیت و نظارت و کارشناسی وجود دارد اما در تولیدات زیرپله‌ای داخلی هیچ نظارتی وجود ندارد. بنابراین تقاضا داریم که با واردات کودهایی که در داخل کشور توانایی تامین و تولید آن را داریم مقابله شود.

مدیرعامل شرکت سهاب غنچه با اشاره به لزوم تسهیل صادرات گفت: امروزه دچار خودتحریمی هستیم و از صادرات کود به دلیل واردات ان و تخصیص ارز ترجیحی و احتمال سواستفاده از آن جلوگیری ‌می‌شود. ما بازار جمعیت ۵۰۰ میلیونی کشورهای همسایه را داریم و درصورت تسهیل صادرات می‌توانیم این بازار را به دست آوریم.

وی افزود: چین کشور بزرگی است که توانایی تولید محصولات با کیفیت و بیکیفیت را با قیمتهای بالا و مناسب را دارد. در واردات میتوان همه جوانب اعم از واردات مواد اولیه، دانش فنی تا محصول نهایی و آماده به مصرف را شامل شود. واقعیت واردات از چین یا سایر کشورها را نمی‌توان نفی نمود، اما مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که امروز در کشور علاوه براینکه دانش، توان تولید محصول نهایی باکیفیت در صنعت کود وجود دارد مزیتهای رقابتی بومی نظیر دسترسی به صنایع پتروشیمی نیز وجود دارد. لذا بهتر است با سیاستگذاری صحیح، سرمایه‌های ملی کشور به جای اینکه صرف واردات محصولات آماده به مصرف شود صرف واردات مواد اولیه گردد. در گام بعد امیدواریم در سالهای آینده بتوان بر تامین و تولید داخلی مواد اولیه تمرکز شود تا بتدریج در زنجیره تامین و تولید کود مستقل از چین و سایر کشورها به خودکفایی دست یابیم. البته توجه داشته باشیم که خودکفایی ۱۰۰ درصدی عموما امکان‌پذیر نیست یا توجیه اقتصادی ندارد اما در برخی صنایع اهمیت استراتژیک دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز