خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در گفت‌وگو با ایلنا:

توان تولید پیاز گل و گیاه را نداریم/ تداوم شرایط بازار تولیدکنندگان را ورشکست می‌کند/ برای روز مادر افزایش قیمت نداشته‌ایم/ انتقاد از فروشندگان گل در فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۷۴۰

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه گفت: قیمت سم 3 برابر شده و قیمت کود 40 هزار تومانی به 100 هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت‌ها به تولید آسیب می‌رساند و تولیدکنندگان را ورشکست خواهد کرد.

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص وضعیت تولید گل در کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید گل در کشور مطلوب است و تا زمانی که شرایط هوا به گونه‌ای باشد که نیاز به روشن کردن وسایل گرمایشی در گلخانه‌ها نداشته باشیم می‌توانیم راندمان تولید را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر گل‌های مختص عید مانند سنبل و پامچال برای عید کاشته شده و یک هفته مانده به عید نوروز به بازار عرضه خواهد شد. پیاز سنبل سال گذشته 70 سنت خریداری شد که حدود 2 هزار تومان برای تولیدکننده تمام شد اما امسال با همان قیمت 70 سنت، پیاز سنبل 8 هزار تومان برای تولیدکننده تمام شده است. قیمت این پیاز در کشور هلند که صادرکننده است، تغییری نداشته اما دلار در کشور ما افزایش و نوسان دارد.

شاهرخی در ادامه با اشاره به قیمت سال گذشته گل سنبل و مقایسه آن با امسال خاطرنشان کرد: سال گذشته قیمت گل سنبل 10 هزار تا 11 هزار تومان بود که به دست خریداران می‌رسید اما با قیمت 8 هزار تومانی پیاز این گل دیگر نمی‌توان قیمت آن را در شب عید ثابت نگه داشت و افزایش قیمت خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه با اشاره به این نکته که ما هنوز توانایی تولید پیاز گل و گیاه را در کشور نداریم،‌ اذعان داشت: ما تاکنون هیچ تولید پیازی در زمینه گل و گیاه نداشته‌ایم و تمام پیازهای مورد نیاز کشور وارداتی است. البته قلمه زدن از کارهایی است که برای افزایش و تکثیر انجام می‌شود اما بخش تحقیقاتی جهاد کشاورزی که باید به این تکنولوژی و توان برسد هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

وی افزود: دانشگاه‌های کشاورزی ما هم باید پژوهشگاه‌های تحقیقاتی برای تولید این نوع کالاها را داشته باشد تا نیاز به واردات آن از هلند نباشد. تا 8 سال گذشته ورود و تولید سنبل ممنوع بود اما در حال حاضر واردات آن آزاد شده است. البته پیاز لاله‌هایی هم که توسط شهرداری در پارک‌ها کاشته می‌شود هم وارداتی است.

شاهرخی در ادامه تصریح کرد: اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی مدعی تولید باشد تا در عمل این تولید را نشان دهد راه بسیاری وجود دارد. تولیدکنندگان گل هم مدعی تولید 3 میلیارد گل هستنداما هنوز یک شاخه گل هم صادرات نداشته‌ایم و قیمت ما از قیمت جهانی بسیار بالاتر است. استاندارد تولید هنوز در کشور ما وجود ندارد و نمی‌توانیم طبق قرارداد با استانداردهای خواسته شده کشور مقصد گل تولید کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی تشریح کرد: قیمت تمام نهاده‌ها و لوازم مورد نیاز کار تولید گل افزایش بسیار بالایی داشته است. چوب برای سازه گلخانه سال گذشته دو جفت کامیون حمل بار چوب 12 میلیون تومان بود اما امسال تا 35 میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت لوله شش متری مخصوص گلخانه از 25 هزار تومان به 90 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت سم 3 برابر شده و قیمت کود 40 هزار تومانی به 100 هزار تومان رسیده است. نایلون از 6 هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده و قیمت اسنفنج از 34 هزار تومان به 120 هزار تومان رسیده است. ما آمار تمام لوازم مورد نیاز تولید و فروش گل را داریم اما نمی‌توانیم برای کاهش آن اقدامی کنیم و کاری از دست ما برنمی‌آید.

شاهرخی تاکید کرد: با این شرایط تولیدکنندگان ما با اعلام ورشکستگی از کار دست خواهند کشید البته ما امیدواریم اوضاع بهتر شود. بسیاری از تولیدکنندگان کاری به جز تولید گل ندارند و بیکاری بازهم افزایش خواهد داشت.

وی افزود: 30 درصد از مغازه‌های گل‌فروشی تعطیل شده و مغازه‌های استیجاری اغلب به تعطیلی کشیده شده است. واحدهای تولیدی هم کاهش تولید داشته‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه با اشاره به فروش گل از طریق فضای مجازی اظهار داشت: یکی از معضلات ما در بخش فروش گل، فراگیر شدن فروش آن در فضای مجازی است. این افراد مالیات و عوارض نمی‌دهند و با یک شماره تلفن در فضای مجازی گل می‌فروشند. البته شکایات بسیاری از این صفحه‌ها به ما اعلام شده که گل‌ها یا با قیمت غیر واقعی و یا به اشتباه برایشان ارسال شده اما در این زمینه کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی افزود: ما در صورتی می‌توانیم با متخلفان برخورد کنیم که جوازداران اتحادیه ما باشند اما این افراد سودجویانی هستند که هیچ ربطی به اتحادیه ما ندارند. 300 شبکه مجازی و سایت دیوار در این زمینه در حال فعالیت هستند که جوازی از ما نگرفته‌اند و تنها برای کسب و کار ما مزاحم محسوب می‌شوند.

شاهرخی در رابطه با افزایش قیمت برای روز مادر گفت: هنوز افزایش قیمت برای روز مادر نداشتیم اما این روز برای گل‌فروشی‌ها روز استثنایی محسوب می‌شود و ما بیشترین فروش را در این روز خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز