خبرگزاری کار ایران

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو چقدر است؟ (سال 1401)

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۲۴۳

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو چقدر است؟ میزان درآمد مکانیک خودرو نقش مهمی در انتخاب این رشته فنی دارد. شغل مکانیک خودرو از مشاغل فنی و کاملا تخصصی مرتبط با اتومبیل است. از طرف دیگر، اکثر صاحبان اتومبیل حداقل سالی یکبار گذارشان به تعمیرگاه خودرو افتاده است. این موارد نشان از بازار کار خوب و پردرآمد حرفه مکانیک خودرو دارد.

یک تعمیرکار اتومبیل که مهارت قابل قبولی در تشخیص، عیب یابی و تعمیر انواع اتومبیل‌های داخلی و خارجی را دارد، بدون شک از درآمد بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید به صورت تخصصی از بازار کار و میزان درآمد شغل مکانیک خودرو مطلع شوید، تا انتهای این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

 

درآمد مکانیک خودرو در ایران

برای تعیین میزان درآمد یک تعمیرکار اتومبیل فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت:

● میزان تخصص و تجربه تعمیرکار اتومبیل

تخصص در مشاغل فنی حرف اول را می‌زند. یک تعمیرکار اتومبیل باید تخصص کافی در زمینه باز و بسته کردن موتور و دیگر قطعات اتومبیل، عیب یابی و تعمیر آنها را داشته باشد. موتور اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل شده است. عیب یابی و تعمیر آنها نیاز به شناخت دقیق و آگاهی از عملکرد آنها دارد. کوچکترین اشتباهی در عیب یابی، تعویض یا تعمیر قطعات اتومبیل ممکن است باعث وارد شدن آسیب جدی به موتور و دیگر قطعات شود. به همین دلیل، مهم‌ترین فاکتور برای ورود به بازار پردرآمد شغل مکانیک خودرو کسب دانش و مهارت مورد نیاز است. شما می‌توانید با شرکت در دوره جامع آموزش مکانیک خودرو که توسط آموزشگاه های فنی زیادی از جمله مجتمع فنی پایتخت برگزار می‌شود، دانش و مهارت بالایی در زمینه تعمیر انواع اتومبیل‌های داخلی و خارجی بدست آورید.

● داشتن تعمیرگاه اتومبیل

یک تعمیرکار اتومبیل به 3 شکل می‌تواند در این زمینه فعالیت کند و درآمد داشته باشد. او می‌تواند مالک یا مستاجر یک کارگاه اتومبیل باشد که در اینصورت درآمد بسیار بالایی دارد و با توجه به مکان کارگاه (بالاشهر، مرکز شهر یا مناطق جنوب شهر) دستمزد دریافت کند. درآمد ماهانه این افراد از 10 تا 30 میلیون تومان متغییر است.

در حالت دوم، فرد به عنوان "شاگرد مکانیک" در یک کارگاه فعالیت دارد. این فرد با توجه به نوع و میزان مهارتش دستمزد دریافت می‌کند. حداقل درآمد این افراد حقوق قانون کار و حداکثر بین 5 تا 7 میلیون تومان است. علاوه بر این دو شکل، یک روش سومی هم وجود دارد. برخی از افراد تعمیرکاران حرفه‌ای و با تجربه هستند. آنها اصول کار را به خوبی می‌دانند و با مالک تعمیرگاه به صورت درصدی کار می‌کنند. هزینه‌ای که این افراد از مشتری برای تعمیر خودرو دریافت می‌کند، به خود این افراد تعلق دارد و درصدی از آن را به صاحب کارگاه می‌دهند. میزان درآمد یک تعمیرکار با این شرایط رقمی بین 7 تا 15 میلیون تومان است.

● موقعیت جغرافیایی

منظور از موقعیت جغرافیایی، شهر و منطقه‌ای است که در آن به عنوان شغل مکانیک خودرو فعالیت می‌کنید. بطور کلی، درآمد مشاغل فنی در شهرهای کوچک کمتر است. در این شهرها طبیعتا اتومبیل کمتری وجود دارد و افراد کمتری نیاز به تعمیر اتومبیل پیدا می‌کنند. اما در شهرهای شلوغ و پرجمعیتی مانند تهران و مشهد، تعمیرکاران اتومبیل از درآمد بالایی برخوردار هستند.

 البته در کلان شهرها، منطقه‌ای که در آن شاغل هستید نیز نقش موثری در میزان درآمد شما به عنوان تعمیرکار خودرو دارد. به عنوان مثال، برخی مناطق تهران بورس تعمیر اتومبیل است. تعمیرکاران باتجربه زیادی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. به همین دلیل، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند برای تعمیر اتومبیل خود به آنها مراجعه کنند. این مناطق مسلما مراجعه کننده بیشتری دارد. بنابراین درآمد مکانیک خودرو در آنجا بسیار بالاتر است.

● تعمیر اتومبیل داخلی یا خارجی

تعمیرکاران اتومبیل‌های چینی و خارجی در ایران مسلما درآمد بسیار بالاتری به نسبت تعمیرکاران خودروهای داخلی دارند. موتور خودروهای خارجی مانند مرسدس بنز، هیوندای و... مهندسی منحصر به فرد خود را دارند. اگرچه احتمال خراب شدن موتور یا قطعات دیگر خودرو خارجی با توجه به مهندسی هوشمندانه و دقیق آن کمتر است، با این حال، تعمیرات آنها کار دشواری است و به مهارت، تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد. همچنین، با توجه به تعداد کم تعمیرکاران حرفه‌ای اتومبیل‌های خارجی در ایران بسیار، بازار تعمیر خودروهای چینی و خارجی هنوز کاملا اشباع نشده است.

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو چقدر است؟ (سال 1401)

بنابراین، با فراگیری دانش تعمیر موتور خودروهای خارجی در آموزشگاه فنی پایتخت می‌توانید یکی از معدود متخصصان تعمیرات خودروی خارجی باشید.

● وضعیت رقابیتی

تعمیرکاران اتومبیل معمولا در منطقه مشخصی از شهر فعالیت دارند. فضای رقابتی در این مناطق بسیار زیاد است. تعمیرکارانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستند باید خدمات باکیفیت و قیمت مناسبی را ارائه دهند تا بتوانند مشتریان زیادی را جذب کنند. تعرفه خدمات در این مناطق رقابتی است. بدیهی است که این شرایط در درآمد نهایی مکانیک تاثیر خواهد داشت. البته کار کردن در مناطقی که بورس تعمیرگاه اتومبیل است، مزیت‌هایی نیز دارد. در واقع، تعداد بالای تعمیرگاههای خودرو در این مناطق نشاندهنده تقاضای بالا است. بنابراین، با ارائه خدمات تخصصی و متفاوت می‌توانید به راحتی رقبا را کنار بگذارید و روز به روز مشتریان خود را افزایش دهید.

● خرید بی واسطه لوازم یدکی

تهیه قطعات یدکی یکی از منابع درآمدی تعمیرکاران خودرو است .اگر بتوانید لوازم یدکی را بدون واسطه و مستقیما از شرکت‌های عرضه کننده قطعات یدکی تهیه کنید، مسلما قیمت آن پایین‌تر از عرف بازار خواهد بود. در این حالت، می‌توانید ما به التفاوت این قیمت را به عنوان سود حاصل از فروش لوازم یدکی به مشتری، برای خود بردارید که کاملا عادلانه و منطقی است.

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو چقدر است؟ (سال 1401)

سرمایه مورد نیاز برای مکانیکی خودرو

چنانچه قصد داشته باشید به عنوان یک مکانیک خودرو در کارگاه‌های آزاد یا نمایندگی‌ها کار کنید، نیاز به سرمایه خاصی ندارید. اما اگر تمایل دارید یک تعمیرکار مستقل باشید، برای اجاره یا خرید یک مغازه نیاز به سرمایه بالایی خواهید داشت. علاوه بر این، شغل مکانیم خودرو یک حرفه فنی است و نیاز به ابزار و دستگاههای مخصوصی جهت عیب یابی و تعمیر انواع خودروها دارد. بنابراین، باید مبلغی را نیز جهت تهیه تجهیزات در نظر گرفت.

در نهایت باید گفت شغل مکانیک خودرو جزء مشاغل فنی درآمدزا و مورد نیاز جامعه است. افرادی که وارد حرفه تعمیرات اتومبیل می‌شوند، در صورت برخورداری از مهارت و دانش تخصصی قابل قبول می‌توانند در کوتاه مدت پیشرفت کنند و به درآمد بالایی برسند.

از دیگر مشاغل مرتبط با مکانیک خودرو می توان به برق خودرو اشاره کرد. این دوره نیز با عنوان آموزش برق خودرو در آموزشگاه فنی پایتخت برگزار می شود . جهت مشاوره رایگان با کارشناسان آموزشگاه میتوانید با شماره های : ۰۲۱۶۶۵۷۷۳۸۶ تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز