خبرگزاری کار ایران

در جلسه اتحادیه زنان کارگر مطرح شد؛

هزینه گذران یک زندگی متوسط ۴ برابر حقوق کارگران است

کد خبر : ۱۴۷۸۷۴

بسیاری از زنان در شغلهای جانبی، روزمزد و فصلی، ساعتی و… کار می‌کنند که این شغل‌ها موقتی است و امنیت بسیار کمی دارد. در این زمینه ما با خلا‌ءهای قانونی بسیاری مواجه هستیم.

اتحادیه زنان کارگر در آستانه تعیین دستمزد کارگران با برگزاری نشستی به بررسی ساز و کار تعیین مزد برای سال آینده پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جلسه که با حضور علی‌رضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، سهیلا جلودار‌زاده رئیس هیات مدیره اتحادیه زنان کارگر و دبیران اتحادیه زنان کارگر سراسر کشور برگزار شد، فاطمه وحدت دبیر اتحادیه زنان کارگر استان تهران گفت: در این جلسه مهم‌ترین موضوع ما، بحثتعیین دستمزد سال ۹۳ است. دبیران ما در شهرستان‌ها در این زمینه گزارشی را تهیه کرده‌اند که برای وزارت کار فرستاده‌ایم. امیدواریم که دستمزد امسال متناسب با تورم ۴۰ درصدی محاسبه شود.

در ادامه فاطمه درویش دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس در مورد دستمزد کارگران گفت: اکنون حداقل حقوق برای کارگران ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که بر اساس سبد کالا، یک خانواده ۴ نفره، در کمترین حالت، حقوق کارگران باید یک میلیون و سی صد و پنجاه هزار تومان باشد که با این مبلغ یک خانواده ۴ نفره تنها می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و هیچ گونه برنامه تفریحی و فرهنگی، مسافرت و… را در بر نمی‌گیرد. برای یک زندگی متوسط نیز دستمزد باید ۲ میلیون و پانصد هزار تومان و برای یک زندگی خوب باید ۳ میلیون و هفتصد هزار تومان باشد.

وی افزود: البته با در نظر گرفتن وضعیت تولید، کارفرمایان قادر نخواهند بود که این دستمزد را بپردازند، بنابراین دولت باید در این زمینه کاری انجام دهد. پیشنهاد ما در این مورد دستمزد تلفیقی است. به این معنی که بخشی از دستمزد به صورت کالا، واگذاری سهام وسود سهام ویا ارائه تسهیلات در بخش درمان در مدت زمان‌های مناسب به کارگران پرداخت شود.

در ادامه این جلسه سیما اصغری دبیر اتحادیه زنان کارگر آذربایجان شرقی در مورد امنیت شغلی زنان گفت: بسیاری از زنان در شغلهای جانبی، روزمزد، فصلی، ساعتی و… کار می‌کنند که این شغل‌ها موقتی است و امنیت بسیار کمی دارد. در این زمینه ما با خلا‌های قانونی بسیاری مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین در مورد بحثدستمزد نیز نماینده کارفرمایان در میز گردی که در در صدا و سیما برگزار شد پیشنهاد داد که دستمزد کارگران ۱۸ درصد رشد داشته باشد که این مبلغ برای گذران زندگی کارگران بسیار ناچیز است.

دبیر اتحادیه زنان کارگر آذربایجان شرقی ادامه داد: حق خوار و بار برای کارگران مجرد اکنون ۴۰۰۰ تومان و برای متاهلین ۸۰۰۰ تومان است که این مبلغ آن قدر ناچیز است که درشان کارگران نیست.

علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر نیز که در این جلسه حضور داشت با اشاره به اینکه خانه کارگر تحت فشارهای زیادی قرار دارد از کارگران زن خواست که درمراسم روز کارگر حضور پر رنگی داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز