خبرگزاری کار ایران

اخراج نماینده صنفی کارگران «شوکا» در آستانه بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۱۷

چکیده: من با ۵۲ سال سن بعد از ۲۳ سال سابقه کار، به دلیل پیگیری مطالبات کارگران اخراج شده‌ام و این درحالی است که در تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال ۹۳ بر مبنای قانون سخت وزیان آور، بازنشسته می‌شدم.

یکی از نمایندگان کارگران کارخانه شیشه و گاز(شوکا) پس از اقدام به پی‌گیری مطالبات صنفی کارگران، با حکم اخراج مواجه شد.

«حیدر ولائی» نایب رئیس شورای اسلامی کار کارخانه شوکا که در روزهای اخیر حکم اخراجش از طریق کارفرما به معاونت منابع انسانی این واحد تولیدی ابلاغ شده است، در گفتگو با ایلنا اخراج خود را غیر قانونی خواند و گفت: پس از آنکه مدیریت کارخانه شوکا حاضر نشد تا در خواست کارگران را برای بهبود امکانات رفاهی بپذیرد، در اقدامی غیر منتظره حکم اخراج من را صادر کرد.

او دلیل اخراج خود را انجام وظیفه نمایندگی‌اش در پی گیری مطالبات صنفی کارگران ذکر کرد و گفت: به موجب قانون کار مذاکره نهادهای صنفی با کارفرما، مهم‌ترین راه‌ انتقال خواسته‌های کارگران به مدیریت کارخانه است و به همین دلیل قانون کار تضمین‌هایی را برای حفظ امنیت شغلی کارگر پس از مذاکره با کارفرما پیش‌بینی کرده است اما در موضوع اخراج من، قانون رعایت نشده است.

حمید ولائی با اشاره به اینکه حکم اخراج‌اش طی یک فقره نامه به شماره ۲۹۵۱/۸۲ق ابلاغ شده است، در باره اتفاقات پیش از اخراج گفت: جمعی از کارگران با ارسال نامه‌ای ۶ بندی خطاب به شورای اسلامی کار نسبت به پایین بودن کیفیت امکانات رفاهی کارخانه، نحوه توزیع پاداش‌ تولید و همچنین نحوه محاسبات سنوات و کارکرد کارگران در روزهای تعطیل رسمی اعتراض کردند. شورا نیز طبق وظیفه قانونی‌اش این موضوع را پی‌گیری کرد و تلاش کرد با کارفرما وارد مذاکره شود.

نایب رئیس اخراجی شورای اسلامی کار شوکا در ادامه گفت: من با ۵۲ سال سن بعد از ۲۳ سال سابقه کار، به دلیل پیگیری مطالبات کارگران اخراج شده‌ام و این درحالی است که در تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال ۹۳ بر مبنای قانون سخت وزیان آور، بازنشسته می‌شدم.

نایب رئیس شورای اسلامی کار کارخانه شیشه و گاز(شوکا) متذکر شد: به دلیل کاغذبازی پیچیده و زمان‌بر اداری، تا انجام مراحل اثبات مجرمیت یا بی‌گناهی‌ام در دستگاه قضایی و هیئت‌های حل اختلاف اداره کار، زمان زیادی صرف می‌شود و در این مدت - و شاید پس از آن - حقوقی دریافت نمی‌کنم و در این بین روند اداری بازنشستگی‌ام نیز با مشکلات اداری مواجه می‌شود.

حمید ولایی در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد برخی مدیران واحدهای صنعتی ترجیح می‌دهند که تا به جای انجام تعهدات قانونی خود و مذاکره با کارگر، با نشان دادن قدرت خود از فعالیت‌های صنفی کارگری جلوگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز