خبرگزاری کار ایران

" تاثیرات مارکسیسم در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی " کتاب شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۶۳۲

لاش کرده‌ام تا بدون درنظر گرفتن مسائل حزبی، صرفاً به واکاوی و کالبد شکافی شاخصه‌های مارکسیستی در آثار ساعدی بپردازم و تقابل این موضوع با فرهنگ ایرانی را نمایان سازم.

کتاب تاثیرات مارکسیسم؛ بررسی شاخصه‌های مارکسیستی در گزیده‌ای از نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی با پژوهش و تالیف آرش زرنیخی منتشر شد.

همواره تاریخ یگانه پاسخگوی پرسشهای پژوهشگران بوده و هست. هنر به عنوان یگانه سخنگوی آینه‌سان هر برهه زمانی نقش پررنگی در جوامع ایفا کرده است و در این میان شاید بلاواسطه‌ترین هنر جهان تئاتر است. هنر تئاتر به۸ عنوان موتور محرک اندیشه، وارد کننده جدی‌ترین تلنگرها در ذهن بسیاری از پژوهشگران محسوب می‌شود.

متاسفانه در ادبیات نمایشی و تئاتر ایران کتاب‌های آسیب شناسانه اجتماعی کمتر به چاپ می‌رسند. کتبی که به بررسی و چگونگی تاثیر و تاثر تفکرات سنتی و در تقابل با آنها اندیشه‌های وارداتی باشند. چه اندیشه‌هایی که در طول تاریخ رنگ باختند و چه آنها که بستری برای دگرگونی‌های مثبت شدند.

آرش زرنیخی؛ از پژوهشگران و دانش آموختگان تئاتر است که کتابش در ابتدای سال ۹۳ به بازار آمد و از معدود آثاری است که در تئاتر ایران به بررسی جامعه شناسانه و آسیب شناسانه جامعه ایرانی در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی پرداخته است. نام این کتاب تاثیرات مارکسیسم و بررسی شاخصه‌های مارکسیستی در گزیده‌ای از نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی است.

وی درخصوص کتاب جدیدش گفت: متاسفانه آثاری که در خصوص زنده‌یاد غلامحسین ساعدی پژوهش و تالیف شده‌اند حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسند و این درحالی است که ساعدی چه در حوزه ادبیات داستانی و چه در حوزه ادبیات دراماتیک مملکت ما یکی از پرکارترین نویسندگان بوده است.

زرنیخی درخصوص تفاوت بارز کتابش با بسیاری از کتاب‌های پژوهشی در حوزه مارکسیسم در ایران افزود: اغلب آثاری که در این حوزه به نگارش درمی‌آیند به مسئله احزاب مارکسیستی در ایران توجه دارند اما من در این کتاب تلاش کرده‌ام تا بدون درنظر گرفتن مسائل حزبی، صرفاً به واکاوی و کالبد شکافی شاخصه‌های مارکسیستی در آثار ساعدی بپردازم و تقابل این موضوع با فرهنگ ایرانی را نمایان سازم.

زرنیخی در ادامه گفت: همواره یکی از دلایل پر رنگ مخالفت ایرانیان با مارکسیسم در طول تاریخ این سرزمین اعتقادات مذهبی ایشان بوده است، اما آنچه در جامعه آماری این کتاب و پژوهش مشخص می‌شود، نشان دادن این واقعیت است که حتی اگر پیش زمینه‌ها و باورهای اعتقادی مردم ایران هم نبود باز هم مارکسیسم در این مملکت به توفیقی دست نمی‌یافت.

این کتاب توسط انتشارات آیندگان به چاپ رسیده است.

آرش زرنیخی دانش آموخته لیسانس تئاتر از دانشگاه آزاد اراک و فوق لیسانس تئاتر از دانشکده هنر و معماری تهران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز