خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

پوست اندازی نمایشگاه شروع شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۶۸۰

آنچه که مهم است اینکه یک عزم برای تغییر وجود دارد و نسیمی برای تغییر دیده می‌شود. می‌خواهیم بذر امیدی که در دل مردم ایران نسبت به فرهنگ مکتوب وجود دارد؛ نخشکد و مردم احساس کنند فرهنگ مکتوب مسیر تعالی را طی می‌کند.

دومین نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ عصر امروز(۱۲ اردیبهشت) با حضور سیدعباس صالحی(معاون فرهنگی و رئیس نمایشگاه کتاب)، محمد الهیاری(دبیر اجرایی و فرهنگی)، همایون امیرزاده(مشاور معاون فرهنگی)؛ علی شجاعی صائین و امیر کمالی‌نژاد در ستاد خبری نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست الهیاری گفت ما دور روز پرفشار را در نمایشگاه پشت سر گذاشتیم. برنامه‌هایی برای افزایش خدمات نخبگان طراحی کرده بودیم که در این مدت حد زیادی از آن‌ها محقق شد. در زمینه خدمات رفای وعده کرده بودیم که خدمات افزایش می‌یابند که بخش زیادی از این وعده نیز محقق شده.

وی در ادامه سخنانش به برنامه‌های جنبی متنوع و متفاوت نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این سه روزی که از نمایشگاه گذشته در مقایسه با سالیان گذشته آنچه که به چشم می‌آید افزایش قابل توجه بازدیدکنندگان در سه روز اول است.

در ادامه معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب به ارائه آمار تراکنش‌های مالی سه روز اول نمایشگاه پرداخت و گفت: این تراکنش‌ها به نسبت سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و ۲۵هزار و نهصد و دوازده تراکنش مالی در روز اول نمایشگاه داشته‌ایم و قریب به ۵ ملیارد تومن خرید توسط تراکنش مالی صورت گرفته است. این درحالی است که تبادلات نقدی دست کم پنج برابر تراکنش‌های مالی بوده است.

در ادامهٔ این نشست کمالی‌نژاد اظهار داشت: در حوزه ناشران داخلی حدود ۵۰ ناشر به تعداد ناشرین افزوده شده و به طور کلی ۲۴۰۸ ناشر با بیش از ۲۵۰ هزار عنوان کتاب حضور دارند.

در بخش دیگری از این نشست علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب عنوان کرد: اداره کتاب از ۵ ماه پیش تلاش کرد در کنار ناشران، مجدانه برای حضور کتابهای بیشتر در نمایشگاه همکاری کند. حتی سه شنبه در مراسم افتتاحیه، ناشرینی به ما مراجعه کردند و مصر بودند که مجوزهای کتاب‌هایشان را برای ارائه در نمایشگاه صادر کنیم. باید بگویم که برای ما حتی یک کتاب بیشتر هم اهمیت دارد و همهٔ سعیمان بر این بود که تا حد ممکن صدور مجوز چاپ کتاب‌ها را تسریع بخشیم.

وی در ادامه افزود: امسال به جهت اینکه پرای اولین بار در این سال‌ها ناشرین برگزیده در مراسم افتتاحیهٔ نمایشگاه در حضور رئیس جمهور تقدیر شدند سال خوبی بود و این فرصتی را برای ناشرین برگزیده فراهم کرد تا از این احراز رتبه در طول نمایشگاه بهرهٔ مناسبی ببرند.

در ادامهٔ این نشست همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیتهٔ رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: بر اساس دستور العمل معاونت فرهنگی از سوی ریاست نمایشگاه اعلام شد تا به طور جد مراقب حقوق مصرف کنندگان و ناشرینی که در فرایند قانونی فعالیت می‌کنند باشیم. این امر باعثشد با تلاش مضاعف و برنامه ریزی و با تقویت ابعاد نظارتی و توجیحات منطقی در روز سوم نمایشگاه شاهد کاهش چشمگیر تخلفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۳ مورد تخلف در نمایشگاه که به عنوان تخلف در آئین نامه درج شده بود احصاء و ابلاغ گرید اظهار داشت از میان ۸۰ گزارشی که از بخش‌های مختلف به کمیته رسیدگی به تخلفات ناشرین احصاء شد بخش مهمی قابل حل بود. از میان آن‌ها ۵ مورد به تعطیلی یک روزه غرفه ناشر مربوطه منجر شد. طبق مقررات هیچ ناشری حق ندارد کتابهای ناشران دیگر را در غرفهٔ خود ارائه دهد اما این ۵ ناشر این مسئله را رعایت نکردند بنابراین به آن‌ها فرصت یک روزه دادیم تا این مسئله را حل کنند در غیر این صورت بنا بر قانون و مقررات قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.

امیرزاده به تعامل ویژه کمیتهٔ رسیدگی به تخلفات ناشران و کمیته نظارت و ارزشیابی اشاره کرد و گفت: ناظران خبره و همیشه بیدار نمایشگاه در جهت خدمت رسانی مطلوب مراقبت‌های جدی به عمل می‌آورند و مطمئن هستیم در نمایشگاه امسال از جهت میزان تخلفات شاهد کاهش باشیم و روال قانونی و آئین نامه‌های ابلاغی اجرا خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست مجید صحاف مدیر کمیته بخش جنبی نمایشگاه کتاب به برنامه‌های مهم کمیته جنبی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ۶۴ برنامه فرهنگی و محیطی در کمیتهٔ فضای جنبی نمایشگاه طراحی شده که بخشی از آن با فراخوان موسسه‌های فرهنگی در حال اجراست و بخش دیگری بر اساس روال سالیان گذشته در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌ها در حوزه کودک و نوجوان اجرا می‌شود تصریح کرد: در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب فدراسیون فوتبال افتتاح خواهد شد. همچنین امسال برای اولین بار فیلم عمار در نمایشگاه کتاب اعضای مردمی را ثبت نام می‌کند و منتخبی از فیلم‌هایش را هم به علاقه مندان ارائه می‌دهد.

در ادامهٔ این نشست مهدی جعفری، مدیر کمیتهٔ روابط عمومی نمایشگاه کتاب بیان کرد: امسال برای اولین بار در نمایشگاه تلفن گویا را طراحی کردیم و مردم می‌توانند با شمارهٔ ۴۲۵۵۳ تماس بگیرند و نسبت به اطلاعات نمایشگاه، محل استقرار سالن‌ها و ناشرین اطلاع کسب کرده و نیز با ریاست نمایشگاه ارتباط برقرار کنند.
جعفری در ادامه با اشاره به نصب بیش از ۲۱۰ بنر اطلاع رسانی در سطح نمایشگاه گفت: علاوه بر این بنر‌ها، اپلیکیشن موبایل از طریق سایت بازار برای بازدیدکنندگان قابل دانلود و استفاده است. علاقه مندان می‌توانند قبل از ورود به نمایشگاه این نرم افزرا را دانلود و به وسیله آن از اطلاعات نمایشگاه آگاهی یابند.

مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه همچنین به حضور ۱۷ رادیو برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره کرد و افزود: سامانهٔ پیامکی ۱۰۰۰۰۲۷ برای اولین بار در نمایشگاه تعبیه شده، مراجعین با وارد شدن به فضای نمایشگاه می‌توانند به این شماره یک پیامک خالی ارسال کنند و حضور خودشان را اعلام نمایند تا هم سرشماری دقیقی از بازدیدکنندگان به عمل آید و هم‌ای افراد هدایایی به قید قرعه دریافت نمایند.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار در فضای اطلاع رسانی۱۰۰ اطلاعی رسان می‌دانی پیش بینی کرده‌ایم که فکر می‌کنم اقدام ارزشمندی جهت اطلاع رسانی رو در رو به بازدیدکنندگان بوده است.

در بخش دیگری از این نشست سید عباس صالحی رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: با همه تلاشهایی که دوستان و همکاران انجام داده‌اند با توجه به محدودیت‌های مکانی زمیانی و مالی فاصله قابل توجهی با نمایشگاه استاندارد داریم. ما شرمنده مردم هستیم که با این میزان از استقبال هنوز با آنچه که باید داشته باشیم فاصلهٔ زیادی داریم.

وی در ادامه افزود: آنچه که مهم است این است که یک عزمی برای تغییر وجود دارد و نسیمی برای تغییر دیده می‌شود. ما می‌خواهیم بذر امیدی که در دل مردم ایران نسبت به فرهنگ مکتوب وجود دارد نخشکد و مردم احساس کنند فرهنگ مکتوب مسیر تعالی را طی می‌کند.

وی در ادامه گفت: حرکت‌ها و اقداماتی که دوستان توضیح دادند اقدامات پراکنده و بی‌هدفی نیست. بلکه دقیقا بر اساس یک نقشهٔ راه صورت گرفته است. مطمئن باشید این نقشهٔ راه شروع یک پوست اندازی برای نمایشگاه کتاب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز