خبرگزاری کار ایران

نماینده شاعران در دیدار با رئیس‌جمهور:

از کسانی که قلم‌های مخالفان را می‌شکنند؛ اعلام برائت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۱۸

به نمایندگی از نسلی که با انقلاب بزرگ شد و با مردم در مبارزاتشان علیه دستگاه طاغوت شعار داد؛ اعلام برائت می‌کنیم از کسانی که قلم‌های مخالفان ما را می‌شکنند.

ایلنا: عبدالجبار کاکایی به نمایندگی از شاعران بر دو نکته بیش از همه تاکید داشت اول حذف ممیزی که نتیجه‌اش مهاجرت و ترک دیار شده برای بسیاری از اهل قلم و دیگر آنکه او و همفکرانش قصد جنگ با مخالفان خود را ندارند و نمی‌خواهند قلم مخالفان خود را بشکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاکایی که به نمایندگی از شاعران در حضور رئیس‌جمهور و هنرمندان سخن می‌گفت، درواقع از مخالفان خود و کسانی که او و هم فکرانش را متعلق به ادبیات دولتی یا انقلابی می‌دانند، حمایت کرد و اظهار داشت: ترجیح می‌دهم که امشب به جای دفاع از خود و نسلی که همراه من بودند به دفاع از رقیبم بپردازم.

وی گفت: هنرمندان اساسا بر دو دسته‌اند یا مقلدند یا خلاق. جوهر خلاقیت آشکار نمی‌شود مگر در سایه امن و آسایش. حکیمان و خردمندان ما هم در گذشته از زمانی که از جانب دستگاه جور مورد تعدی قرار می‌گرفتند ترک یار و دیار می‌کردند تا موهبت الهی را در جای دیگر بهره‌مند شوند. اگر نبود این سنت شریف، مرصادالعبادها، آثار شیخ اشراق‌ها و ده‌ها گنجینه دیگر خلق نمی‌شد.

کاکایی گفت: اگر حکیمان و خردمندان تن به ظلم حاکمان می‌دادند و در زیر سایه جور آنان در دربار می‌ماندند و مدیحه‌سرای دربار می‌شدند. اگر چنین می‌شد امروز چیزی از این فرد، فرهنگ و خردمندی باقی نمی‌ماند. امروز ادبیات کشور ما بیشتر از گذشته به حمایت نیاز دارد.

به اعتقاد او؛ چالش با قدرت زمینه‌ای شده برای ظهور ادبیات اجتماعی. اگر مهاجرت برای همه فراهم نیست باید بمانیم اما امن‌ عیش طلب کنیم. پابه پای انقلاب و نفس به نفس حرکت تاریخی ۵۷ ادبیاتی شکل گرفت. ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات متعهد دینی یا از نظرگاه مخالفان ادبیات دولتی نام گرفت.

وی گفت: بخشی از بزرگان عرصه قلم در مواردی تنها به خاطر نقد قدرت به انزوا رفته و گوشه‌نشین شدند. متاسفانه روش و منش برخی مدیران جوان امکان سخن گفتن و نقادی را از آنها گرفت و متاسفانه در فضای عمومی چنان تصور شد که این حملات و فشارها از ناحیه شاعران انقلاب است.

کاکایی ادامه داد: امروز به نمایندگی از نسلی که با انقلاب بزرگ شد و با مردم در مبارزاتشان علیه دستگاه طاغوت شعار داد اعلام برائت می‌کنیم از کسانی که قلم‌های مخالفان ما را می‌شکنند.

او گفت: ادبیات متعهد انقلاب، سرو برومند و نخل تنومندی شده که می‌خواهد در عرصه‌ای برابر با رقیب خود به چالش ادبی بپردازد. پذیرش دبیری هشتمین دوره شعر فجر از جانب بنده با همین مقصد و مقصود بوده است. امیدوارم در کنف دوستان شاعرم بتوانم برگزاری این جشنواره را با موفقیت پیش ببرم.

دیدار هنرمندان با رئیس‌جمهور؛ چهارشنبه شب(۱۸ دی) با حضور تعدادی از اهالی هنر و مدیران ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز