خبرگزاری کار ایران

بررسی حرکت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا در پژوهشکده تاریخ اسلام

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۵۶

حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا در پژوهشکده تاریخ اسلام با حضور پروین‌دخت اوحدی حائری؛ روز ۱۲ آبان؛ بررسی می‌شود.

ایلنا: در آستانه محرم الحرام، گروه سیره معصومین پژوهشکده تاریخ اسلام از سلسله نشست‌های بازخوانی سیره چهارده معصوم(ع) نشستی با عنوان «حرکت تاریخی امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» با حضور پروین‌دخت اوحدی حائری برگزار می‌کند.
به گزارش ایلنا، فلسفه قیام ابی عبدالله الحسین(ع) را در سخنان آن حضرت، در آغاز حرکت از مدینه و موضع‌گیری‌های ایشان در برابر حوادثی که در منزلگاه‌های میان راه روی داده است، می‌توان یافت.
چون معاویه در سال ۶۰ هجری قمری مرد، یزید به والی مدینه دستور داد تا از امام حسین بیعت بگیرد. وقتی ولید بن عقبه، والی مدینه از امام خواست با یزید بیعت کند، امام یک شب مهلت خواست و در شب بعد امام همراه اهل بیت خود به سوی مکه روانه گردید. گفتنی است امام مسیر اصلی مکه را در پیش گرفت و چون گفتند که از بیراهه برویم نپذیرفت.
سوم شعبان سال۶۰ه‍ ق، امام به مکه رسیدند. و چون خبر مرگ معاویه به اهل کوفه رسید و دانستند که امام از بیعت با یزید امتناع فرموده، همه در خانه سلیمان بن صرد خزاعی جمع شده و به امام نامه نوشتند که به کوفه بیاید و رهبری آنان را به دست گیرد.
چون نامه‌ها و پیک‌های کوفیان زیاده از حد گردید. امام مسلم بن عقیل، پسر عموی خود را بعنوان نماینده به کوفه فرستاد و هنگامی که مسلم به کوفه رسید و اجتماع مردم را دید و همگی به او دست بیعت دادند. او به امام پیغام داد که به سوی کوفه حرکت کند.
امام حسین(ع) هشتم ذی الحجه پیش از مراسم حج از مکه خارج شد. چون امام به منطقة حاجر می‌رسد قیس بن مسهّر را برای بررسی اوضاع به کوفه گسیل می‌کنند. اما وقتی سپاه کوچک اما با عظمت امام به منطقه ثعلبیه می‌رسد. عده‌ای خبر شهادت مسلم بن عقیل را به ایشان می‌دهند.
بررسی حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، موضوع این نشست است. این نشست، با حضور پروین‌دخت اوحدی حائری روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز