خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت نلسون ماندلا برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۷۷

در مراسم بزرگداشت ماندلا؛ پیام‌های وزیر امور خارجه ایران، دبیرکل سازمان ملل و خانواده نلسون ماندلا قرائت شد.

ایلنا: آیین بزرگداشت نلسون ماندلا «مرد صلح و آزادی» با حضور معاون وزیر امور خارجه در فرهنگسرای ارسباران برگزار و در این مراسم از اثر هنری و تمبر یادبود نلسون ماندلا رونمایی شد.
به گزارش ایلنا، این مراسم با حضور حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ‌گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد، آرجی وایت هد سفیر آفریقای جنوبی در ایران، سید عبدالله حسینی رییس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و جمعی از سفیران کشورهای مختلف در ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار و طی آن پیام‌های وزیر امور خارجه ایران، دبیر کل سازمان ملل و خانواده نلسون ماندلا قرائت شد.

پیام وزیر امور خارجه در بزرگداشت نلسون ماندلا
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به آیین بزرگداشت نلسون ماندلا «مرد صلح و آزادی» اظهار داشت: نکوداشت نلسون ماندلا یکی از برجسته‏‌ترین رادمردان تاریخ معاصر در اینجا، سرزمین آرمان‌های مقدس و فداکاری‌های وصف ناشدنی، اقدامی به هنگام، شایسته و در خور ستایش است. پاسداشت ده‌ها سال تلاش توان فرسا اما ثمربخش این شخصیت به یاد ماندنی در راه طولانی و دشوار رسیدن به آزادی؛ گویای قدردانی و حق‌شناسی بالای برگزار کنندگان محترم و شرکت کنندگان فرهیخته این همایش ارزشمند است.
ارج نهادن به چهره‌های تاریخ سازی مانند او که در فراز و نشیب‌های جانکاه مبارزه، امیدوارانه پایمردی کرده‌اند و در اوج قدرت بر پیمان خود استوار ماندند؛ نوعی ادای دین و وظیفه اخلاقی است. همچنان که شناساندن حقیقی این سرمایه‌های بشری به نسل‌های کنونی و آینده، یک رسالت دائمی است. آنچه که شایسته است با صدایی رسا به گوش‌ها برسد و در اذهان محفوظ بماند و در دل‌ها به باور نشیند، پیوند و همسویی ما با این بزرگ مردان است. پیوندی که حتی در شدید‌ترین شرایط و زیر سخت‌ترین فشار‌ها ناگسستنی بماند.
به یاد دارم در دهه ۱۳۶۰ و اوایل دهه ۱۳۷۰، در آغازین سال‌های خدمت خود در نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد، حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از مبارزات ضد آپارتاید کنگره ملی آفریقا به رهبری ماندلا، مورد توجه و تعجب بسیار قرار گرفته بود. در آن زمان کشور ما دوران جنگ و سپس بازسازی را سپری می‌کرد و طبیعی بود که صرفا به فکر مشکلات بیشمار خود باشد. رویارویی با رژیم آپارتاید و حامیان پر قدرت آن البته فشارهای مضاعف و هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کرد، اما ماندلا نباید تنها می‌ماند چرا که یاری او، حمایت از آرمان والای آزادی و عدالت بود.
ملت حق طلب و صلح جوی ایران با الهام از انقلاب تاریخی خود به رهبری امام خمینی(ره)، زمانی کمک‌های بی‌چشمداشت خود را نثار مردم رنج دیده و مبارز آفریقای جنوبی و ماندلا کرد که او فقط یک مبارز بود و هیچ نشانی از پیروزی برای وی متصور نبود. با این تصمیم سرنوشت ساز، در تاریخ مبارزات ضد استعماری و ضد‌نژاد پرستی، افتخاری جاودانه برای جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. جالب آنکه زمانه این فرصت را به ماندلا داد تا با سفر به تهران و ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی در مهر ماه ۱۳۷۸، مراتب حق‌شناسی خود را به بهترین شکل نشان دهد.
به باور اینجانب بزرگداشت حقیقی منزلت والای ابرمردانی همچون گاندی، امام خمینی(ره) و ماندلا تنها با ستایش و تکریم محقق نمی‌شود. آنچه مورد نیاز ما و آیندگان است شناخت واقعی مبانی فکری این نوادر روزگار و پیروی عملی از سیره و منش انسانی و اصولی آنان است. ماندلا هم در دوران مبارزه و هم پس از رسیدن به قدرت، آموزه‌های اخلاقی، اجتماعی و حکومتی بسیاری برای مخاطبان گوناگون خود دارد که در این فرصت اندک حتی اشاره گذرا به آن‌ها ناممکن است. اما این نکته را نمی‌توان ناگفته گذاشت که سرآمد خصال و آموزه‌های او، امیدواری، پایمردی، آرمانخواهی، مبارزه جویی هدفمند، نیک اندیشی، مسئولیت‌شناسی، نوع دوستی، صلح طلبی و البته مقهور قدرت نشدن است. استقامت قهرمانانه نلسون ماندلا پیش از پیروزی و مشی مصلحانه او پس از آن مثال زدنی است. او در طول عمر طولانیش هم ظلم، تبعیض و جنگ طلبی را محکوم کرده و هم استبداد، خشونت گرایی و افراطی‌گری را مردود می‌داند. تصمیم غیرمنتظره ماندلا به کناره گیری داوطلبانه از قدرت در اوج محبوبیت ملی، به راستی اقدامی تاریخی و منحصر به فرد است که کمتر نظیری برای آن در دنیای معاصر می‌توان یافت.
درخشش آرمان ماندلا، فروغ راه پیروزمند او و همت نیک اندیشان جهان، بارقه‌های امید را همواره به جان خسته همه آزادی خواهان زیر ستم، بویژه فلسطینیان سرافراز که خود قربانی شکل دیگری از آپارتاید بوده و هستند، می‌تاباند؛ توان مقاومت و مبارزه به آن‌ها می‌بخشد و حاکم شدن محتوم بر سرنوشت خویش را به آن‌ها نوید می‌دهد.
ماندلا اینچنین قلوب و افکار نسل‌های بشری را به خود جلب کرده و همگان را به تحسین واداشته است. او از سوی مردم کشورش پدر و ناجی ملت لقب گرفته و قاره پهناور آفریقا وی را فرزند آفریقا نام نهاده است. افکار عمومی جهان و کشورهای مختلف در عالیترین حد ممکن، از وی تقدیر نموده‌اند و ۲۷ تیر ماه، زادروزش را به عنوان روز ماندلا، گرامی می‌دارند. صد‌ها مراسم بزرگداشت به افتخار او برپا شده و هزاران جایزه نفیس به وی اهدا گردیده است. با این همه، قویا بر این باورم که آنچه درون مهرورز و روح بلند ماندلا را تسلی می‌دهد، پر رهرو بودن راه او و تحقق آرمان‌های ارزشمندش می‌باشد. به امید روزی که با حرکت بی‌بازگشت به سوی صلح، آزادی، عدالت، آرامش، امنیت و رفاه؛ به استقبال پاسداشت حقیقی ماندلای عزیز برویم. بیایید برای سلامتی او و بقای عمر گرانب‌هایش دعا کنیم.

پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز بین المللی نلسون ماندلا
گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در آئین بزرگداشت نلسون ماندلا «مرد صلح و آزادی» پیام دبیر کل این سازمان به مناسبت روز بین المللی نلسون ماندلا، ۱۸ جولای ۲۰۱۳ برابر ۲۷ تیر ماه سال جاری را قرائت کرد. متن این پیام به شرح زیر است:
امسال گرامیداشت روز بین المللی نلسون ماندلا هنگامی فرا می‌رسد که زندگی و خدمات مادیبا(نلسون ماندلا) انعکاسی عمیق می‌یابد، زیرا به عنوان رهبری که در سطح جهان مورد احترام است کماکان در بیمارستان به سر می‌برد. همچنان که بهترین آرزو‌هایمان را برای رییس جمهورماندلا به مناسبت نود و پنجمین سال تولد وی ابراز می‌داریم، اجازه دهید با انجام اقدام در حق دیگران به احساس نگرانی خود معنایی ملموس دهیم.
نلسون ماندلا طی ۶۷ سال از زندگی خود برای احقاق حقوق بشر و عدالت اجتماعی تلاش کرد. به مناسبت این روز، سازمان ملل متحد به بنیاد ماندلا ملحق شده و از مردم سراسر جهان می‌خواهد ۶۷ دقیقه از وقت خود را در ۱۸ جولای صرف خدمات اجتماعی کنند.
عمل خوب برای مردم و سیاره زمین در بطن روز بین المللی نلسون ماندلا قرار دارد. موضوع این روز یعنی «اقدام کنید، تغییر ایجاد کنید» به معنی بسیج خانواده انسانی برای اقدام بیشتر جهت ایجاد جهانی صلح آمیز، پایدار و برابر است. این بهترین احترام به مردی خارق العاده است که بیشترین ارزش‌های انسانی را در خود دارد.
در این ایام دشوار، افکار و دعا‌هایمان را نثار آقای ماندلا و خانواده ایشان، همچنین تمامی مردم آفریقای جنوبی می‌نماییم. ما در تحسین ابر مرد زمانه خود متحد هستیم.

پیام بنیاد نلسون ماندلا
آرجی وایت هد سفیر آفریقای جنوبی در تهران طی این مراسم پیام خانواده نلسون ماندلا را از سوی بنیادی با نام وی قرائت کرد. در این پیام آمده است: همانطور که همگی می‌دانید، بنیانگذار ما نلسون ماندلا یا مادیبا، نامی که از روی علاقه او را با آن صدا می‌زنیم، پس از آزادی از زندان به نقاط مختلف جهان سفر کرد. او حتی در سال ۱۹۹۲سفری به ایران نیز داشت. او به هر کجا که می‌رفت، کلمات بر زبان و پیام قلبی‌اش درباره صلح، آزادی، مردم‌سالاری و حقوق بشر بود. وقتی که در سال ۲۰۰۸ نودمین سالگرد زندگی‌اش را جشن می‌گرفت، روشن ساخت که تمام تلاش خود را برای تغییر جهان انجام داده است. نمی‌توان تردید کرد که سهم او بسیار بزرگ بود. او اما در کنسرتی که در پارک هاید لندن برگزار شده بود، کلمات مشهوری را به زبان آورد: «حالا دیگر در دستان شماست.» منظور او از این گفته این بود که هر شخصی در جهان، بدون توجه به وضع زندگی‌اش، وظیفه دارد که با اعمال و رفتارهای خود دنیا را به جای بهتری تبدیل کند.
و اینگونه بود که روز ماندلا متولد شد. مادیبا به ما نشان داد که چه می‌خواهد و ما آن را انجام دادیم. قرار شد که در روز تولدش در ۱۸ جولای، مردم وقتی را برای کمک به افراد نیازمند اختصاص دهند. مادیبا که همیشه تاکید داشت بخشی از یک جمعیت بزرگ‌تر است به ما نشان داد که می‌توانیم مثل او باشیم: با توجه و مهربانی به دیگران.
در سال ۲۰۰۹، سازمان ملل روز مادیبا را به روز جهانی نلسون ماندلا تبدیل کرد. از افراد و سازمان‌ها خواسته شد تا حداقل برای ۶۷ دقیقه به دیگران خوبی کنند - این نماد ۶۷ سالی بود که مادیبا برای خدمت به مردم صرف کرده بود. عقیده ما این است که خوبی کردن به نام مادیبا تنها به ۶۷ دقیقه یا حتی یک روز محدود نیست. شعار ما این است: «عمل کنید، تغییر دهید، هر روز را روز ماندلا کنید».
برای یادآوری معنای اصلی روز جهانی نلسون ماندلا، مایلم نقل قولی را از نلسون ماندلا ذکر کنم: «هر کجا که زندگی می‌کنید شادی و امیدواری مردم اطراف خود را وظیفه خود بدانید.»

آئین سالانه بزرگداشت مفاخر بین المللی در پایتخت
امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم به ذکر خاطره دیدار نلسون ماندلا با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ویژگی‌های شخصیتی نلسون ماندلا از جمله آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی، مبارزه با ظلم، استکبار و تبعیض، ارزش‌هایی است که با ارزش‌های مردم ایران مشترک است و از این نظر برای ما ارزشمند است. ما در تعامل بین تهران و شهرهای دیگر دنیا این الگو‌ها را جستجو می‌کنیم برای این الگو‌ها، ارج، ارزش و احترام قائلیم و سعی می‌کنیم با شناخت این الگو‌ها تعامل فرهنگی بین تهران و سایر شهرهای دنیا را دنبال کنیم.
امیر حسین تابع جماعت مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: این سازمان در کنار مناسبت‌های گوناگون و زمان‌های مختلف که به بزرگداشت بزرگان و مفاخر دینی، ملی، فرهنگی و هنری ایران اسلامی می‌پردازد، به عنوان رسمی سالانه، مراسم بزرگداشتی برای مفاخر بین المللی و گنجینه‌های جامعه بشری که روش و منش آن‌ها الهام بخش ملل مظلوم و ستمدیده جهان است، برگزار می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته به یاد مهاتما گاندی، از مقاومت در برابر استعمار و استکبار و حفظ ارزش‌های انسانی دیگری تجلیل کردیم که برای استقرار آن در جهان معاصر، مجاهدت و مبارزات بسیار شده و رنج‌های فراوانی تحمل شده تا بتوان به دنیایی رسید که در آن آزادی، انسانیت و عدالت معنا یابد و امروز نیز در این مراسم، نلسون ماندلا را با شعار «زنده باد صلح، زنده با ماندلا» بزرگ و عزیز می‌داریم.
تابع جماعت ماندلا را یکی از چهره‏های ماندگار مبارزه علیه تبعیض و بی‏عدالتی در جهان عنوان کرد و گفت: وی در طول سال‏های طولانی عمر خود همواره به فعالیت و مبارزه با‌نژاد پرستی ادامه داده است. شخصیت والا و ویژگی‏های ممتاز او موجب شده که به محض شنیدن نامش در هر گوشه از این جهان پهناور، موج مثبت و احساسی روشن در ذهن شنونده و مخاطب ایجاد شود. او توانست سیاهپوستان آفریقای جنوبی را از شهروندی درجه چهارم بر مصدر امور کشور خود بنشاند و نظام ضد بشری آپارتاید را از بین ببرد.
نلسون ماندلا را نماد زنده عالی‏‌ترین ارزش‏های بشری نامیده‏اند، ارزش‏هایی که بسیاری از آن‌ها برگفته از فطرت پاک و الهی انسان است.

در این آیین از نسخه فارسی گفته‌های ماندلا و تابلوی نقاشی از چهره نلسون ماندلا اثر استاد علی‌پور و تمبر یادبود نلسون ماندلا رونمایی شد. پخش کلیپی از زندگی و مبارزات نلسون ماندلا و اجرای قطعات موسیقی با موضوع صلح و دوستی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس نلسون ماندلا برپا شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز