خبرگزاری کار ایران

خالق تابلوی صورتک‌ها در متروی ولیعصر:

کار از کار گذشته و تابلو تخریب شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۶۲

وقتی یک اثر از زمان ایده تا اجرا و نصب در محلی از فیلترهای نظارتی مختلف عبور کرد و مجوز گرفت! دیگر احدی(پیمانکار مترو یا حتا ریاست) نمی‌تواند و مجاز نیست تا نسبت به یک پدیده فرهنگی، هنری و اجتماعی آنهم به گستردگی ابر شهری، مثل تهران، تصمیم گیری شخصی و یا گروهی کند!

ایلنا: مهدی حیدری(خالق تابلوی صورتک‌های ورودی مترو ولیعصر) با ابراز تاسف از تخریب این تابلو، پاسخ مسئولان مترو در امکان بازسازی مجدد این تابلو را غیرکارشناسی دانست و اقدام اخیر را مغایر حقوق معنوی یک اثر هنری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حیدری در متنی که برای ایلنا ارسال کرده است، دستور برای تخریب این تابلو را یک دستور پادگانی دانسته است.

در متن این نامه آمده است:

به نظر ‌می‌رسد که کار از کار گذشته و تابلو به هر حال تخریب شده(تکه تکه شده) و این بار اول نبوده و بار آخر هم نخواهد بود!؟

اما امیدوارم به این نکته توجه کنید تا دچار خسران مجدد نشویم!

یک اثر در حیطه هنر عمومی(پابلیک آرت) و در حیطه مدیریت شهری، به غیر از حقوق ناچیز مادی آن دارای حقوق معنوی اثر است که تا ابدالآباد در اختیار هنرمند و خالق اثر می‌باشد و در نظام مدیریت شهری به واسطه، به مردم منتقل می‌شود! و مالک حقوق مادی آن هستند ولی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند آنرا تخریب یا معدوم کنند!

وقتی یک اثر از زمان ایده تا اجرا و نصب در محلی(مثلن مترو) از فیلترهای نظارتی مختلف عبور کرد و مجوز گرفت! دیگر احدی(پیمانکار مترو یا حتا ریاست) نمی‌تواند و مجاز نیست تا نسبت به یک پدیده فرهنگی، هنری و اجتماعی آنهم به گستردگی ابر شهری، مثل تهران، تصمیم‌گیری شخصی و یا گروهی کند! چون حداقل به لحاظ کارشناسی این اهلیت در توان یک مهندس عمران یا سازه نیست و حتا به لحاظ همان نکته که در ابتدا عرض کردم یعنی " مالکیت معنوی " باید با نگاه کارشناسی و حرفه‌ای که حتمن در معاونت فرهنگی و شورای شهر تهران وجود دارد!؟ اظهارنظر شود و حتمن که باید نظر هنرمند و صاحب اثر در این باب لحاظ گردد.

به بهانه توسعه شهری و یا سرعت عمل در انجام پروژه‌های مثلن عمرانی نمی‌توانیم هویت‌های ملی‌مان را که از جمله میراثفرهنگی‌ست تخریب یا نابود کنیم! چیزی که این سالها کم اتفاق نیفتاده!

تآتر شهر نماد هنرهای نمایشی و فرهنگی پایتخت است و باقی سازه‌های جانبی باید در توازن و تعادل با آن شکل بگیرند، لذا تاکید می‌کنم، هیچ یک از افراد مربوط به پروژه‌های شهری اجازه ندارند تصمیم شخصی در حک یا اصلاح اثر بگیرند. تخریب پارکینگ تآتر شهر را فراموش نکنیم!

دستور تلفنی به جمع آوری یک اثر ۴۰۰۰ قطعه‌ای سرامیکی دیواری، آنهم ظرف ۴۸ ساعت بیشتر به دستورات پادگانی شبیه است تا یک سازمان یافتگی متوازن شهری!؟

امیدوارم که در شهرداری و شورای شهر تهران و حتا مدیریت مترو، عظمی جدی شکل بگیرد تا از تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه پیمانکاران و مدیریت‌های میانی، مثل انتخاب آثار هنری!!! یا جابجایی یا تخریب آنها با هر بهانه و دلیلی برای همیشه جلوگیری شود. باید از یک جایی شروع کرد!

ما همه مسئولیم چه برای ساختن و چه تخریب!؟ نه امروز که فرداها

مهدی حیدری

هنرمند و مدرس دانشگاه و مشاورآزاد هنری مترو از سال ۷۷ تا ۸۸

تابلوی ماسک و صورتک‌ها در ایستگاه تئاترشهر؛ یکی از بزرگترین تابلوهای سرامیکی نقش برجسته با ابهاد ۲.۲در ۱۶ متر در قوس ورودی ایستگاه تاتر شهر متروی تهران است که توسط مهدی حیدری اجرا و نصب شده است. این مجموعه از ماسک‌ها و صورتک‌ها از ۶۰ کاراکتر و در ترکیب رنگ‌های متنوع و در کادربندی‌های متفاوت تشکیل شده و این انتخاب بیشتر به سبب محل این ایستگاه در زیر محوطه تئاترشهر بوده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز