خبرگزاری کار ایران

در سکوت مطلق شورای شهر صورت گرفت؛

ساخت سازه‌ای جدید در برابر تئاترشهر با مجوز شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۵۱

از هنگام تکیه زدن محمدباقر قالیباف بر مسند ریاست شهرداری تا این ساعت روزی نبوده که علاقه‌مندان به هنر نمایش شاهد آسیب رسانی به چهره‌ی ساختمان و محوطه پیرامونی تئاترشهر توسط این نهاد نباشند.

ایلنا: برخلاف وعده‌های قبلی اعضای شورای شهر تهران و مسئولان شهرداری منطقه ۸، شهرداری تهران مجوز برپایی اسکلت سازه‌ای جدید را در برابر بنای تئاترشهر صادر کرد تا حریم این محل بار دیگر در سکوت مطلق مسئولان؛ نقض شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشاهدات میدانی و تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد شهرداری تهران مجوز ساخت سازه‌ای را برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای یک نهاد نظامی درست در مقابل درب اصلی ساختمان تئا‌تر شهر صادر کرده است. نمایشگاهی که ظاهرا هیچ ارتباطی با فعالیت‌های هنری و تئاتری ندارد، در حالیکه مدیران شهری کمتر از دو ماه قبل؛ عنوان کردند اجازه هیچگونه فعالیت غیرمرتبط را در حریم تئاترشهر نمی‌دهند و همچنین عنوان شد این محوطه متعلق به هنرمندان تئا‌تر است که شواهد نشان می‌دهد؛ این گفته‌ها هیچ اعتباری ندارند.

اسکلت این سازه درحالی مقابل ساختمان تئاترشهر برپا شده که اعضای شورای شهر تهران بار دیگر در برابر دست درازی نهادهای غیرمرتبط با حوزه فرهنگ سکوت کرده‌اند.

گویا هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی حتی در زمان ریاست احمد مسجدجامعی بر شورای شهر که وظیفهٔ نظارت بر رفتار شهرداری تهران را برعهده دارد؛ هم روی آرامش را در محوطه ساختمان اصلی و رو به احتزار تئا‌تر پایتخت نخواهند دید.

رویکردی که برپا شدن «ایستگاه شکم» در پیاده‌روی مقابل بنای فرهنگی هنری تئاترشهر، تنها یکی از نمونه‌های مبتذل آن به شمار می‌رود. البته چنین رفتاری گرچه در گذشته بار‌ها با هماهنگی کامل جناب شهردار و رئیس سابق شورا صورت ‌گرفت، اما پس از تغییر ترکیب اعضا و انتخاب فردی فرهنگی‌تر به عنوان رئیس شورای شهر تهران انتظار دیگری می‌رفت.

برپا کردن این سازه‌ها موجب وهن و تاسف اهالی تئا‌تر و مردم فرهنگ دوست کشور شده است. آن‌هم در شرایطی که مدیران شهری چنین سهل‌انگارانه اجازه می‌دهند نهادهای زیرنظر آن‌ها در اقدامی غیرمسئولانه مجوز تغییر چهره و نقض حریم محوطهٔ تئا‌تر شهر را صادر کنند.

تاسف‌بار‌تر اینکه، حتی دو ماه از بازدید دکتر ایازی(شهردار منطقه۸)، سردار طلایی(عضو شواری شهر تهران) و شهاب مرادی(رئیس تازه وارد سازمان فرهنگی هنری شهرداری) که چندی پیش شاید برای اولین بار قدم در تئاترشهر گذاشت؛ نمی‌گذرد و آقایان در‌‌ همان دیدار طی گفتگو با اتابک نادری(ریاست مجموعه تئاترشهر) و خبرنگاران تاکید کردند؛ اجازه هیچ فعالیت غیرمرتبط با حوزه تئا‌تر و امور فرهنگی را در محوطه تئاترشهر نخواهند داد، اما مردم در دو روز گذشته شاهد دهن‌کجی برخی؛ به حساسیت‌های علاقه‌مندان این بنا و محیط هنری چهل ساله پایتخت بودند.

از هنگام تکیه زدن محمدباقر قالیباف بر مسند ریاست شهرداری تهران تا این ساعت روزی نبوده که علاقه‌مندان به هنر نمایش شاهد آسیب‌رسانی به چهرهٔ ساختمان و محوطهٔ پیرامونی تئاترشهر توسط این نهاد نباشند. سیاست‌های غیرفرهنگی شهرداری و سازمان فرهنگی هنری‌اش که همواره یکی از ارکان اصلی آن محسوب می‌شود؛ به استناد مصاحبه‌های هنرمندان و طبق نظر هنردوستان؛ هرگز جز این کاری انجام نداده‌اند. نمونه متاخر این رویکرد در روزهای برگزاری سی دو دومین جشنواره بین‌الملی تئا‌تر فجر اتفاق افتاد و شاهد بودیم حتی مجوز برگزاری یک هفته نمایشگاه پوس‌تر و عکس تئا‌تر ایران به هنرمندان داده نشد و این نمایش‌گاه پرمخاطب به دستور ریاست تازه وارد سازمان پس از دو روز به بهانه‌های واهی برچیده شد.

سازه جدید در حالی مقابل دید عابران را خواهد گرفت که پیش‌تر قرار بود هواکش زیرگذر چهارراه ولیعصر توسط شهرداری تهران تغییر شکل دهد اما برخلاف تاکید مسئولان شواری شهر به شهرداری، این سازه همچنان پابرجاست.

مجوز ساخت این سازهٔ ناخوانده به دستور شهرداری تهران صادر شد و عملیات برپایی آن طی روزهای پنجشنبه و جمعه، یعنی روزهای تعطیل شورای شهر و نیمه تعطیل رسانه‌ها صورت گرفت تا عملا امکان رسانه‌ای شدن و پی‌گیری جدی این اتفاق نامبارک وجود نداشته باشد. حال باید دید آیا مسئولان شورای شهر توانایی ایستادگی دربرابر زیاده‌خواهی‌ها و نقض حریم آشکار را دارند؟ یا این رویکرد درصورت ادامهٔ لطمات مستمر شهرداری به چهرهٔ تئا‌تر شهر؛ بر سر این محوطه در آینده چه خواهد آمد؟!

عکاس‌: آوا کیایی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز