خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی شهر تهران درگفتگو با ایلنا:

وضعیت شغلی زنان شاغل در شهرداری نباید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۶۰۴

بر اساس اصول حقوقی با اجرای هر طرح با عذر، بهانه، قانون و… نمی‌توان وضعیت شاغلین فعلی را نه به صورت بالفعل و نه به صورت بالقوه تغییر داد.

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییرات شغلی برای خانم‌ها در شهرداری نباید موجب جلوگیری از ارتقای شغلی آنها شود.

علی صابری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد تغییرات شغلی ایجاد شده در شهرداری تهران برای خانم‌ها و استفاده نکردن از آنها در مشاغل دفتری گفت: بر اساس اصول حقوقی با اجرای هر طرح با عذر، بهانه، قانون و… نمی‌توان وضعیت شاغلین فعلی را نه به صورت بالفعل و نه به صورت بالقوه تغییر داد.

وی تصریح کرد: بالفعل به این معنا که پست فرد را بگیرند و بالقوه به این معنا که فرد را در پستی قرار دهند که نتواند ارتقای شغلی داشته باشد.

صابری اختصاص یک رسته، پست و یا شغل سازمانی به گروهی خاص و محدود کردن آن را طبق قانون صحیح ندانست، افزود: این مساله ارتباطی با سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی ندارد و باید توجه کرد که عهدنامه‌هایی که به آنها ملحق می‌شویم در حکم قوانین داخلی است.

این حقوقدان باتاکید براینکه نباید در وضعیت شاغلین فعلی اختلالی ایجاد شود، افزود: حتی اگر خودشان اعتراضی نداشته باشند که البته این عدم اعتراض ممکن است ظاهری و از روی ترس باشد.

وی با بیان اینکه رسته‌ها و پست های شغلی نباید به گروهی خاص تعلق بگیرد، افزود: برای نمونه اختصاص پیدا کردن سمت تایپیست به زنان یک تبعیض است. البته می‌توان بر اساس کارشناسی‌های صحیح برای برخی گروه‌ها در درصد اختصاص مشاغل تبعیض مثبت اعمال کرد همانطور که برای معلولین این مساله وجود دارد، به طورمثال می‌توان گفت ۶۰ درصد یک رسته شغلی به زنان تعلق گیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: اگر بگوییم مردان نمی‌توانند تایپیست باشد هم امری ناروا است و من با آن مخالفم.

وی همچنین به جداسازی درشهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در مورد جدا کردن اتاق‌ها اظهارنظری نکرده و نمی‌کنم زیرا این مساله در حوزه تخصصی فرهنگ‌شناس، آسیب‌شناس فرهنگی و یا جامعه‌شناس است.

صابری ادامه داد: اگر تصمیمات کلی بر حقوق افراد تاثیر بگذارد اظهار نظر می کنم اما در مورد تغییر اتاق و این‌گونه مسائل که شاید جای آسیب‌شناسی نیز داشته باشد، متخصص این کار باید اظهار نظر کند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: این مساله نیز بسیار مهم است که اگر یک فرد را از پست خود به پست دیگری انتقال دهند به طوریکه حقوق مشابهی هم دریافت کند اما اگر در پست جدید امکان ارتقا شغلی نداشته باشد و آینده شغلی او را تحت تاثیر قرار دهد باز هم تبعیض محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: اکنون در شهرداری مدعی هستند که این تبعیض ها صورت نمی‌گیرد که قابل قبول است اما اگر یک مورد خلاف این مساله ثابت شود، قابلیت پیگرد قضایی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده آنچه در شهرداری رخ داده، ارتقای شغلی تعدادی از بانوان بوده است آیا شما مطللع هستید که این بانوان به چه جایگاهی ارتقا پیداکرده اند، گفت: باید مصداق آن را ببینیم تا مشخص شود این مساله صحت دارد یا خیر.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز