خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامدهای خروج سربازان آمریکا از عراق، افغانستان و سومالی برای دموکرات‌ها/ دلایل درج نام انصارالله یمن در فهرست تروریستی

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۳۸۸

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا به دنبال آن است تا یک «سرزمین سوخته» برای دولت آینده به جا بگذارد و بخش اعظمی از این موضوع به دستورات اخیرش در حوزه سیاست خارجی مربوط است.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای خروج احتمالی نیروهای آمریکا  از منطقه و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم که دونالد ترامپ سعی داشته به هر ترتیب که می‌تواند بر سر راه تشکیل دولت جدید ایالات متحده سنگ‌اندازی کند و در این مسیر علاوه بر اقدام‌های عملی، شاهد موج جدیدی از اظهارات او علیه دموکرات‌ها در رسانه‌ها هستیم. این روند در گذشته هم وجود داشته اما حالا ما شاهد آ‌ن هستیم که ترامپ پس از آنکه اطرافیانش وی را متقاعد کردند که در انتخابات اخیر شکست خورده، دست به اقدام‌های عملی علیه دموکرات‌ها و دولت بعدی ایالات متحده زده است. او حالا به دنبال آن است تا بتواند بیشترین هزینه‌زایی را برای تیم «جو بایدن» به وجود بیاورد و در این راستا اعلام کرد که به دنبال خارج کردن بخشی از نظامیان خود از افغانستان، عراق و سومالی است.

وی ادامه داد:‌ بسیاری بر این عقیده‌اندکه این اقدام ترامپ مسبوق به سابقه بوده است؛ چراکه او از ابتدای سال ۲۰۱۶ که وارد کاخ‌سفید شد تا همین امروز شعار خروج از کشورهای مذکور را داده بود. از زمانی که کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ مشغول فعالیت بود اعلام کرد که باید از برخی کشورها خارج شویم و دلیلش هم هزینه‌های بالایی بود که آ‌نها در طول چند دهه صرف کرده بودند. او حالا از حیث روانی به دلیل مغلوب شدن در انتخابات اخیر، ضربه خورده و هر چه در این میان اقدام به تبلیغات جهت‌دار برای اثبات پیروزی خود کرد، اما باز هم نتوانست کاری از پیش ببرد. به همین ترتیب شخصیت‌هایی در حزب جمهوری‌خواه وجود دارند که به دنبال آرام کردن ترامپ پس از شکست در انتخابات اخیر هستند اما او به دنبال ایجاد پیچیدگی‌های گسترده برای بایدن در سطوح مختلف است. او در چند روز گذشته فرمان عدم سرمایه‌گذاری در ارتش چین صادر کرد و حالا به دنبال کاهش و خروج نیروهای خود از افغانستان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران دفاعی و کارشناسان نظامی پنتاگون معتقدند که این اقدامِ ترامپ می‌تواند زمینه بحران در سراسر افغانستان را به وجود آورد؛ چراکه به رغم امضای توافق صلح میان واشنگتن و طالبان در دوحه، همچنان شاهد اجرای عملیات‌های میدانی از سوی این جریان هستیم و از طرفی دیگر داعش هم در افغانستان بیش از گذشته فعال شده است. ترامپ به حرف هیچکدام از اطرافیانش در مورد خروج نظامیان از افغانستان طی سال‌های اخیر اهمیتی نداد و در نهایت برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند اما هیچ انتقادی از او صورت نگیرد، در ابتدا با طالبان به توافق رسید و سپس بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد. به همین جهت کاهش نیروهای نظامی افغانستان از چهار هزار و ۵۰۰ به دو هزار و ۵۰۰ نفر تا قبل از بیستم ژانویه ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ترامپ دست به اقدام خطرناک و قمار مبهم زده است.

زرگر افزود: او همین سناریو را در مورد عراق پیاده خواهد کرد اما باید توجه شود که اوضاع کمی در عراق متفاوت‌ از افغانستان است. آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر با زحمت فراوان و هزینه‌های میلیارد دلاری توانستند ملت‌سازی در عراق را کلید بزنند ولی بحث اینجاست که اگر آنها بخواهند به صورت کامل از عراق خارج شوند هزینه‌های زیادی را باید متحمل شوند؛ چراکه علاوه بر اقتصاد ضعیف عراق ما همچنان شاهد حضور لکه‌ای و زیرزمینی داعش در برخی از  استان‌های این کشور هستیم و این اقدام می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. در سوریه هم احتمال دارد که چنین اتفاقی بیفتد اما ترامپ در مورد این کشور دست به اقدام میدانی نزده است و صرفاً تحریم‌ها را علیه دمشق افزایش داده است. در کشور دیگری مانند سومالی هم قرار است حدود ۷۰۰ نفر از نظامیان ایالات متحده خارج شوند اما باید توجه داشته باشیم که منافع آ‌مریکایی‌ها در آفریقا به اندازه خاورمیانه، شرق آسیا و حتی جنوب شرق این قاره نیست و از سوی دیگر راهبرد کلان آمریکا، چرخش به سمت شرق آسیا را تجویز می‌کند.

وی گفت: توجه داشته باشید که شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی حاصل از آن اجازه نمی‌دهد که هر کشوری مجدداً بخواهد هزینه‌های کلان در حوزه نظامی خود انجام دهد و به این ترتیب معتقدم که ترامپ به دنبال آن است تا یک «سرزمین سوخته» برای بایدن به جا بگذارد. این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که رییس‌جمهوری فعلی ایالات متحده به دنبال آن است که جنبش انصارالله یمن را در لیست تروریستی قرار دهد و دلیل آن خط مشی ضد غربی و اسرائیلی این جریان به حساب می‌آید. مسأله اینجاست که تحریم انصارالله به راحتی می‌تواند بر اوضاع سیاسی و میدانی یمن تاثیر منفی بگذارد؛ چراکه بر اساس آنچه سازمان ملل و نهادهای امدادرسانی و ارگان‌های بشردوستانه اعلام کرد‌ه‌اند، قرار دادن نام این جنبش در فهرست گروه‌های تروریستی می‌تواند ارسال دارو و غذا به یمن را دچار مشکل کند و قحطی چند برابر خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: دلیل دیگری که باعث می‌شود ترامپ انصارالله یمن را در فهرست جریان‌های تروریستی قرار دهد، خدمت به عربستان سعودی است؛ چراکه او با این اقدام عملاً موضع ریاض در حوزه سیاسی و میدانی یمن را تقویت می‌کند و از سوی دیگر به نوعی حمایت‌کنندگان از این جریان را هم مورد هدف قرار می‌دهد. اگر بنا بر این باشد که دولت بعدی آمریکا به رهبری جو بایدن مصالحه‌ای در سطح کلان با محوریت یمن انجام دهد، بدون تردید نام این جریان از فهرست تروریستی خارج خواهد شد اما در هر حال آنها به دنبال تعدیل مواضع انصارالله خواهند رفت. بنابراین مجموع این اقدام‌ها را باید یک حرکت روانی و خطرناک از سوی ترامپ دانست که مشخص نیست خروجی آ‌ن چه خواهد شد اما به هر ترتیب بایدن را زیر فشار قرار خواهد می‌دهد و گره‌های زیادی در سیاست خارجی آینده ایالات متحده به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز