خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

اتهام‌زنی ترامپ به چین در خصوص کرونا، فرار رو به جلو است/ احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۰۰۵

با توجه به پیامدهای زیانبار کرونا برای آمریکا نمی‌توان تصور کرد که رئیس جمهوری این کشور از رویارویی با چین چشم‌پوشی کند، چنانکه نشانه‌های این تقابل را در رسانه‌ها، راهروهای سازمان ملل و شورای امنیت به وضوح می‌بینیم.

به گزارش ایلنا، روزنامه «رای الیوم» در مقاله‌ای به قلم «شلال عواد العبیدی» نوشت: 

هنگامی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا قدرت را در دست گرفت، موضع او، اظهارات و تصمیماتش در قبال چین کاملا واضح بود. ترامپ اظهارات بلکه تهدیدهای فراونی علیه چین و اقتصاد این کشور مانند اعمال تحریم‌ها یا تعرفه‌ها و مالیات مطرح می‌کرد.

همه این موارد در شرایط عادی رخ داده و هیچ اتفاق قابل ذکر یا موضع مشخصی از سوی چین وجود نداشت.  اما اکنون که ویروس کرونا به طور خاص در چین ظهور کرده و گمانه‌زنی‌هایی درباره ساخت آن در چین به  ویژه در شهر ووهان محل شیوع این ویروس وجود دارد و اتهاماتی علیه پکن برای انتشار عمدی کووید-۱۹ از مرکز تحقیقات بیولوژیکی است، وضعیت متفاوت است.

ترامپ از جمله افرادی است که چنین ادعاهایی را مطرح کرده و از عباراتی چون «ویروس چینی» استفاده کرده است.  وی فراتر از لفظ و عبارت، پکن را به عدم انتشار گزارش درست و زودهنگام درباره ویروس کرونا و مخفی‌کاری و عدم شفاف‌سازی به ویژه در زمینه ارائه اطلاعات دقیق از شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس متهم کرده است.

در واقع باید گفت حتی اگر این ویروس در چین ساخته شده و آن‌طور که اعلام شده در شهر ووهان ظهور کرده باشد، شدت تلفات و مبتلایان در این کشور را نمی‌توان با بحران آن در اروپا و آمریکا مقایسه کرد، زیرا چین بر اساس آمار ارائه شده چهار هزار قربانی را ثبت کرده اما شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۳۲ هزار نفر گذشته و در ایتالیا جان ۲۳ هزار نفر، در اسپانیا ۲۰ هزار، در فرانسه ۱۸ هزار و در انگلیس ۱۴ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. این خود باعث ظهور یک بلای همه‌گیر آمریکایی اروپایی شد که پژواک آن به تدریج در حال گسترش است. 

در مقابل این حجم عظیم خسارت‌های انسانی در سطح آمریکا و اروپا که هنوز هم در حال افزایش بوده و پایان آن مشخص نیست و این احتمال می‌رود که اتحادیه اروپا را سرنگون کند، چنانکه نشانه‌های آن نیز کم کم آشکار می‌شود، به نظر می‌رسد خسارت‌های بزرگ اقتصادی نیز در آمریکا و اروپا در حال ظهور است و آمریکا تاکنون حدود ۲۰ میلیون فرصت شغلی را از دست داده است. اروپا نیز وضعیت بهتری ندارد. 

با همه این پیامدهای منفی و خانمان‌سوز بحران کرونا در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که هنوز هم روند آن ادامه دارد و تلفات جانی و خسارت‌های مادی آن قابل تخمین نیست، موضع رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت او برای اداره بحران محل انتقاد بوده و به دلیل تأخیر در اتخاذ تدابیر مناسب به شکست متهم است و این امر بر آینده سیاسی ترامپ و شهرت حزب وی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این موضوع باعث می‌شود ترامپ، به اتهام‌زنی علیه چین به عنوان عامل شیوع کرونا و عدم ارائه اطلاعات شفاف متوسل شود.

با توجه به همه این ملاحظات نمی‌توان تصور کرد که  رئیس‌جمهوری آمریکا از رویارویی با چین چشم‌پوشی کند، چنانکه نشانه‌های این تقابل در رسانه‌ها، راهروهای سازمان ملل و شورای امنیت آشکار شده است.

این وقایع پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا سازمان جهانی بهداشت را تحریم و حمایت مالی خود را متوقف کرده و سازمان بهداشت جهانی را به کوتاهی و سهل‌انگاری در ایفای نقش خود متهم کرده و خواستار پاسخگوئی آن در قبال کوتاهی خود شده است. 

بنا براین منطقی و قابل تصور نیست که واکنش آمریکا در قبال چین کمتر از واکنشی باشد که نسبت به سازمان بهداشت جهانی نشان داده است. 

این رویارویی در مرحله فعلی در سطح تقابل رسانه‌ای دیپلماتیک در سازمان ملل و شورای امنیت ظاهر شده است اما هیچ بعید نیست که برخورد و درگیری شدیدتری بین آمریکا و چین ایجاد شود و جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز