خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سناریوی تشکیل اقلیم سُنی در عراق/ ابعاد پیام‌های مخرب سیاسی و میدانی آمریکا به بغداد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۴۶۱

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: وجود نمایندگان اهل تسنن در پارلمان و انتخاب رئیس مجلس از همین طیف نشان می‌دهد «بلوک سُنی» وجود دارد اما خط‌کشی‌های آن علنی نشده است.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای شکل‌گیری احتمالی اقلیم سنی در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: برای بررسی دلایل شکل‌گیری احتمالی اقلیم سنی‌نشین در عراق باید در وهله اول به قانون اساسی این کشور که مبتنی بر نقش قومیت‌ها و مذاهب است، رجوع کنیم. اینکه دیده می‌شود رئیس مجلس عراق از طیف اهل تسنن، رئیس جمهوری از جناح کردها و نخست‌وزیر از درون جریان‌های شیعی انتخاب می‌شود، مسئله‌ای است که مضرات و همچنین فایده‌هایی را در خود جای داده است. اینکه گفته می‌شود در پشت پرده تحولات پارلمان عراق عده‌ای به دنبال تجزیه این کشور و تشکیل اقلیم سنی هستند، مسئله‌ای است که نمونه آن، هم‌اکنون در عراق با جنس و مدل دیگر وجود دارد. تشکیل اقلیم کردستان عراق و خودمختاری نسبی آن صراحتاً این پیام را به ما مخابره می‌کند که اگر اقلیم سنی‌نشین در عراق تشکیل شد نباید بیش از حد به دنبال دلایل آن باشیم چراکه کردها به عنوان عضوی از جامعه عراق دست به تشکیل یک اقلیم جداگانه زدند و بعید نیست که اهل تسنن هم بخواهند چنین کاری انجام دهند. به عبارتی دیگر وجود اقلیم کردستان در عراق می‌تواند توجیهی باشد برای تشکیل اقلیم اهل تسنن.

وی ادامه داد: از منظر ژئوپولیتیکی و ژئوانرژی باید به این نکته اشاره کنم که تشکیل یک اقلیم نیازمند وجود مولفه‌های جغرافیایی، مسیرهای آبی و وجود منابع انرژی است. این ملاحظات می‌تواند وجود یا عدم وجود یک اقلیم خودمختار را معین کند. به گونه‌ای که اگر چنین مولفه‌هایی وجود نداشته باشد اساساً یک اقلیم نمی‌تواند شکل بگیرد. آنچه فارغ از تمام مسائل گفته شده باید مورد نظر قرار بگیرد این است که شرایط فعلی عراق و مطرح شدن تشکیل یک اقلیم سنی‌نشین در این کشور کاملاً با یکدیگر در تضاد است. از گذشته بحث بر این بود که عراق به سه طیف سنی، شیعه و کُرد تقسیم شود تا این موضوع بتواند برای کشورهای همجوار به عنوان یک تهدید قلمداد شود. شاید پرسش اصلی این باشد که چرا اهل تسنن عراق در وضعیت فعلی به دنبال تشکیل یک اقلیم خودمختار هستند؟ پاسخ به این پرسش را باید در منازعه عراق با ایالات متحده پیدا کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که مطرح شدن بحث شکل‌گیری اقلیم سنی در عراق با طرح مسئله خروج آمریکا از این کشور به صورت مستقیم مرتبط است. تنش‌های فعلی در عراق به حدی پیش رفته که وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده علناً دولت عراق را تهدید می‌کنند و از سوی دیگر یک هجمه روانی علیه آمریکا برای خروج این کشور از خاک عراق به راه افتاده که به همین دلیل ایالات متحده به دنبال ایجاد یک بحران در عراق است. واشنگتن به دنبال آن است تا در پشت صحنه بتواند با پیشنهاد طرح پیدایش اقلیم سنی در عراق، خطر تجزیه در این کشور را برجسته کند و علاوه بر ایجاد اختلاف میان اهل تسنن و شیعیان، مجدداً سایه یک تهدید امنیتی را بر سر دولت بغداد بیاندازد. عمده استقرار اهل تسنن در غرب و مرکز این کشور است و اتفاقاً این موضوع به آرایش پایگاه‌های نظامی آمریکا ربط دارد؛ چراکه تمام این پایگاه‌ها در سرزمین‌های اهل تسنن مستقر هستند.

زرگر افزود: مسئله‌ای که متاسفانه از دید بسیاری از تحلیلگران پنهان می‌ماند، این است که مصوبه خروج نیروهای آمریکا از عراق تنها توسط شیعیان این کشور به تصویب رسیده و در زمان رأی‌گیری کردها و اهل تسنن این کشور در جلسه پارلمان حضور نداشتند. همین نکته مهم نشان می‌دهد که رابطه‌ای کاملاً مستقیم میان خروج نیروهای آمریکا از عراق و شکل‌گیری اقلیم اهل تسنن در این کشور وجود دارد. کُدهای موجود نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها طرح تشکیل اقلیم سنی را به عنوان یک تهدید و در بزنگاه فعلی مطرح کردند تا این موضوع را در مقابل مصوبه خروج نظامیانشان از عراق قرار دهند. به عبارتی دیگر واشنگتن به دنبال آن است تا در لحظه آخر از این اهرم فشار برای ابقاء خود در خاک عراق استفاده کند و از سوی دیگر، پیام‌های مخرب خود را به بغداد برساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که کردها و اهل تسنن متحدان ایالات متحده در عراق به حساب می‌آیند و به همین دلیل گمان نمی‌کنم که به‌رغم جوسازی‌های صورت گرفته در فضای مطبوعات و رسانه، ایالات متحده به این راحتی از عراق خارج شود. در حال حاضر عده‌ای معتقدند که به دلیل انتساب بخش اعظمی از نمایندگان پارلمان به جناح اهل تسنن و انتخاب رئیس مجلس عراق از همین طیف، یک اقلیم سنی وجود دارد. آنها هر جا که بخواهند به نفع منافع خود یا به ضرر منافع دیگران رأی خواهند داد و تمامی این مسائل نشان می‌دهد که یک «بلوک سنی» در عراق وجود دارد اما خط‌کشی‌های آن رسمی نشده است. شکی وجود ندارد که اگر اقلیم سنی در عراق تشکیل شود، تنها چیزی که از این کشور به جا می‌ماند شیعیان هستند و آنها هم در کنار اقلیم کردستان و اقلیم اهل تسنن به صورت خودکار یک اقلیم شیعه به حساب می‌آیند و در آنجاست که عراق به سه قسمت تقسیم تجزیه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز