خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامدهای اعزام نظامیان آمریکا به منطقه/ سناریوی واشنگتن و تل‌آویو برای مقابله با تهران در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۱۷۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اعزام نظامیان آمریکا به خاورمیانه خروجی تحصن در مقابل سفارت ایالت متحده در بغداد بود که آمریکایی‌ها آن را برای حمله به حشدالشعبی طراحی کرده بودند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل اعزام نظامیان آمریکا به خاورمیانه پس از تحولات اخیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اعزام نظامیان ایالات متحده به خاورمیانه و مسائل حاشیه‌ای آن که در رسانه‌های آمریکا به آن دامن زده می‌شود به نوعی پژواک حوادث اخیر عراق است. واقعیت این است که حمله هوایی آمریکا به مقر بسیج مردمی عراق تا حد زیادی یک سناریوی مشخص به حساب می‌آید که علاوه بر عراق، جغرافیای خاورمیانه را نیز در برمی‌گیرد. این سناریو می‌تواند بسیار خطرناک باشد اما باید متوجه باشیم که اعزام ۷۵۰ سرباز آمریکایی به خاورمیانه و ورود ۱۰۰ تن از کماندوهای ویژه نیروی دریایی آمریکا به سفارت این کشور در بغداد به نوعی یک مانور قدرت در عرصه سیاسی و امنیتی به حساب می‌آید. با توجه به اینکه سال نوی میلادی آغاز شده است، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها مایل به راه‌انداختن درگیری نباشند اما باید متوجه بود که مسائل عراق بهانه اصلی که واشنگتن به دنبال آن بود را، به دست کاخ‌سفید داد.

وی ادامه داد: بسیاری بر این عقیده‌اند که تنش در داخل عراق تا حد زیادی فروکش کرده و اگر قرار بود اقدام سلبی انجام شود تاکنون این موضوع رخ داده بود. به همین جهت بسیاری معتقدند حشدالشعبی دست به حرکت خطرناک نخواهد زد و این نشان می‌دهد که اوضاع تا حد زیادی از آن شور و حرارت اولیه افتاده است. به هر ترتیب تمام این قضایا به یک محصول نهایی برای اعزام نیروهای آمریکا به خاورمیانه تبدیل شد. طیف دیگری از ناظران بین‌المللی و تحلیلگران معتقدند که اعزام نیرو به خاورمیانه توسط واشنگتن تا حد زیادی بر اساس پیمان‌نامه امنیتی سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ آمریکا و عراق صورت خواهد گرفت اما مساله این است که آنچه به عنوان یک مولفه تحریک‌آمیز باعث اتخاذ چنین تصمیمی از سوی پنتاگون وکاخ سفید شد مساله حمله به پایگاه حشدالشعبی و تحصن این جریان در مقابل سفارت آ‌مریکا بود. یکی از دلایلی که به موازات اعزام نیروهای آمریکا به خاورمیانه باید مورد نظر قرار بگیرد، گسترش پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در مرز مشترک عراق و سوریه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف از اعزام نیروهای آمریکا به خاورمیانه اعمال فشار بر بازوهای منطقه‌ای ایران است، گفت: باید متوجه بودکه گسترش آمایش سرزمینی پایگاه‌های آمریکا در مرز مشترک عراق و سوریه تا حد زیادی به تقابل با ایران و هدف قرار دادن بازوهای منطقه‌ای کشورمان مربوط است. تعداد نیروها و افزایش آنها در خاورمیانه می‌تواند مجدداً باعث فعال شدن آمریکایی‌ها در سوریه شود و حتی احتمالاً هماهنگی‌هایی میان واشنگتن با مسکو در این مسیر صورت گرفته است. به همین ترتیب احتمال دارد که چند وقت دیگر جنگنده‌های اسرائیل علیه مواضع سوریه عمل کنند ولی به هر حال برخی از جریان‌ها در داخل عراق از اعزام نیروهای آمریکا به منطقه و کشورشان ناراحت نیستند؛ تا جایی که برخی از طیف‌های سیاسی از این اقدامِ آمریکا استقبال کردند.

وی در پایان با اشاره به انتشار خبر اعزام چهار هزار نظامی آمریکا به خاورمیانه توسط فاکس‌نیوز، خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود رسانه‌ای مانند فاکس نیوز اقدام به انتشار خبری با محتوای اعزام چهار هزار نظامی آمریکا به خاورمیانه می‌کند و قبل از آ‌ن پنتاگون خبر اعزام ۷۵۰ نیرو را تایید می‌کند، نشان می‌دهد که بخشی از ارقام منتشر شده در این مسیر در راستای سناریوی بزرگ‌نمایی و فریب افکار عمومی صورت می‌گیرد. باید متوجه باشیم که فاکس‌نیوز نه تنها رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا به حساب می‌آید بلکه رسانه مورد علاقه ترامپ است و به نظر می‌رسد یک دستور کار  جدید در حوزه منطقه‌ای به رسانه‌ها، مطبوعات، اتاق‌های فکر و همچنین اندیشکده‌های آمریکا ابلاغ شده که طی روزهای آینده خط و ربط آنها علنی‌تر خواهد شد و حتی می‌تواند جَو و افکار عمومی را مورد هدف و تخریب قرار دهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز