خبرگزاری کار ایران

نگاهی به مشخصات فنی و محیطی محل اصابت موشک‌های سپاه؛

«عین‌الاسد» کجاست و چرا اهمیت دارد؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۱۴۸

عین الاسد به دلیل موقعیت جغرافیایی، مهمترین پایگاه در عملیات سقوط صدام و همچنین آزادسازی موصل به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار واقع در غرب عراق (۱۶۰ کیلومتری بغداد) و نزدیک مرز سوریه قرار گرفته و یکی از مراکز مهم استقرار نیروهای نظامی و تجهیزات ارتش آمریکا در عراق است. همچنین عین الاسد (قادسیه سابق) دومین پایگاه هوایی عراق بعد از پایگاه هوایی «بلد» به شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ نظامی آمریکایی وارد آن شدند؛ در آن زمان هدف از استقرار این نیروها آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش اعلام شد. در سال ۲۰۱۰ نیروی دوم تفنگداران اعزامی آمریکایی در عراق از این پایگاه خارج شدند و آنها مجدداً از سال ۲۰۱۴ دوباره به این پایگاه بازگشتند.

«عین‌الاسد» کجاست و چرا اهمیت دارد؟

این همان‌ پایگاهی است که هم دونالد ترامپ و هم مایک پنس (معاون رئیس جمهوری آمریکا) با نیروهای آمریکایی در آن دیدار کرده‌اند.

این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان جنگ عراق در غرب آن کشور، و به‌طور کلی دومین پایگاه بزرگ این نیروها در عملیاتی است که به سرنگونی صدام منجر شد. این پایگاه در جریان جنگ عراق مهم‌ترین پایگاه تدارکاتی، تأمین سوخت و خودروهای نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا بود.

«عین‌الاسد» کجاست و چرا اهمیت دارد؟

در این پایگاه یک باند فرود آسفالت به طول سه هزار و ۹۰۰ متر وجود دارد.

بر اساس آخرین داده‌های موجود،‌ تعداد نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی عین الاسد بالغ بر پنج هزار نفر است که اکثراً از مستشاران نظامی نیستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش روز پنجم دی‌ماه ۱۳۹۷ به طور غیرمترقبه برای دیدار با سربازان آمریکایی در سال نو میلادی به این پایگاه هوایی سفر کرد.

«عین‌الاسد» کجاست و چرا اهمیت دارد؟

یک سال بعد در آذر ۱۳۹۸ مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، و همسرش به این پایگاه رفتند.

هر دو سفر به‌طور غیرمنتظره انجام شده بود!

عین‌الاسد همان پایگاهی است که بسیاری از نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه، پس از ورود به خاک عراق، در آن مستقر شدند.

علاوه بر موارد یاد شده، عین‌الاسد یکی از پایگاه‌های بسیار مهم به حساب می‌آید که برخی از تحلیلگران نظامی (به دلیل موقعیت جغرافیایی) آن را بزرگ‌ترین مرکز تاکتیکی و پشتیبانی نظامیان آمریکا می‌دانند که از سوریه وارد عراق می‌شوند. این پایگاه به دلیل کاربری چند وجهی (خصوصاً هم‌مرز بودن با سوریه) یکی از پایگاه‌هایی است که کُردهای سوریه در آن آموزش دیده‌اند و بخشی از تجهیزات آنها از این پایگاه به نوار شمالی سوریه ارسال شده است.

«عین‌الاسد» کجاست و چرا اهمیت دارد؟

عین الاسد به این دلیل یک پایگاه تاکتیکی به شمار می‌رود که قابلیت دپوی نیروهای زمینی و استفاده همزمان نیروی هوایی از آن وجود دارد. به گونه‌ای که این پایگاه یکی از نقاط بسیار کلیدی در عملیات آزادسازی موصل از کنترل داعش به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز