خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استعفای «سعد الحریری» پس از ارائه طرح اصلاحات سوال‌برانگیز است/ انحلال پارلمان و بایکوت جریان‌های ملی، توطئه بعدی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۷۱۰

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: رسانه‌های عربی و غربی به دنبال آن هستند تا حزب‌الله لبنان را طرفدار فساد معرفی کنند تا در نهایت بتوانند دولت را به لبه پرتگاه ببرند.

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح دلایل و پیامدهای استعفاء نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: استعفای سعد الحریری از این منظر تعجب‌آور است که او چند روز پیش طرح اصلاحات را ارائه داد و قرار بود اقدام‌هایی جهت اصلاح امور جاری در لبنان انجام شود. برای اولین بار بود که بودجه لبنان دستخوش تغییر شد و برای نخستین بار شاهد حذف مالیات در این کشور بودیم. سعد الحریری پیشنهاد داده بود که مالیات سوخت، اینترنت و بسیاری از مسائل دیگر که موجب فشار اقتصادی بر مردم شده بود حذف شوند و حتی اختیارها و حقوق ماهانه مقام‌های تراز اول لبنان را کاهش داده بود. تمام این مسائل باعث شد تا امیدها برای بهبود اوضاع مجدداً تقویت شود اما با افزایش تظاهرات و تعمیق نارضایتی اقتصادی و معیشتی مردم، فضای اعتراض‌ها از بحث اقتصادی به محور سیاسی کشیده شود.

وی ادامه داد: الحریری تا روز سه‌شنبه مقاومت کرد و از حمایت میشل عون، جنبش امل و حزب‌الله لبنان برخوردار بود اما با تمام حمایت‌هایی که از او صورت گرفت مجبور به استعفا شد. یکی از مشخص‌ترین خط و خطوطی که در بحث استعفای الحریری باید مدنظر قرار گرفته شود فشارهای خارجی و بیرونی به نخست‌وزیری لبنان است. عربستان سعودی و ایالات متحده از ماه‌ها قبل اقدام به سنگ‌اندازی در لبنان کرده بودند و حتی در بحث واردات دارو، مسائل و مشکلاتی برای بیروت به وجود آورده بودند. این روند تا به امروز ادامه دارد و افزایش نفوذ آنها باعث کناره‌گیری الحریری شد. مردم لبنان با وجود استعفای او همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند و از سوی دیگر ورود ارتش به خیابان‌ها نشان می‌دهد که اعتراض‌ها به حدی گسترده بوده که روند عادی زندگی در بیروت، طرابلس و سایر شهرها مختل شده است. گستردگی این اعتراض‌ها نشان می‌دهد علاوه بر مشکلات داخلی، خط‌دهی خارجی هم کاملاً جاری و ساری است.

سفیر و فرستاده پیشین ایران نزد سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه انحلال پارلمان در دستور کار مداخله‌کنندگان خارجی قرار گرفته است، گفت: نکته‌ای که  باید مورد نظر قرار بگیرد این است که الحریری استعفاء داده اما به عنوان نخست‌وزیر موقت، گرداننده اوضاع و کنترل‌کننده دولت خواهد بود. اینکه رئیس‌جمهوری لبنان استعفای او را می‌پذیرد به دلیل اوضاع و احوال کشور امری طبیعی است اما باید توجه داشت که زمام امور همچنان به دست الحریری خواهد بود. در این بین سناریویی که توسط سعودی‌ها پیگیری می‌شود بحث انحلال پارلمان و دولت خواهد بود. ریاض به دنبال آن است تا آرایش حزبی در قوه قانونگذار بیروت بر اساس سیاست‌هایش شکل بگیرد و تمامی این اقدام‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً یک تا دو سال زندگی مردم لبنان با مشکل روبه‌رو خواهد بود. 

زنگنه افزود: بحث خلاء قدرت از قدیم در لبنان مطرح بود و هم‌اکنون که نخست وزیر این کشور استعفا داده این وضعیت می‌تواند تعمیق بحران را رقم بزند. از سوی دیگر باید توجه داشت که دولت به صورت ناقص به کار خود ادامه خواهد داد و در این میان ممکن است فضایی از ناامنی ایجاد شود. به همین جهت وضعیت کنونی از هیچ جهت به نفع مردم لبنان نخواهد بود.  سیاستمداران لبنان باید بحث اصلاحات را زودتر از موعد در دستور کار قرار می‌دادند. واقعیت این است که لبنان در دام دشمنان خاری و داخلی اسیر است؛ در داخل انواع و اقسام مافیاهای سیاسی و اقتصادی را شاهد هستیم که منافع‌طلبی آنها، چهره یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کشورهای منطقه از لحاظ فرهنگی را مخدوش کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند مجدداً اوضاع و احوال به قبل از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان برمی‌گردد.

وی در پایان تصریح کرد: ایالات متحده و سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا علاوه بر بحران سیاسی، رگه‌هایی از بحران امنیتی در لبنان مجدداً شکل بگیرد تا فشار بر مردم و جریان‌های ملی لبنان افزایش پیدا کند. رسانه‌های غربی و عربی به صورت مرتب در حال مخابره این خبر هستند که حزب‌الله لبنان به دنبال حذف دولت فعلی نیست و به گونه‌ای مطالب خود را جهت‌دهی می‌کنند که نشان می‌دهد مقاومت لبنان طرفدار فساد است. این تحلیل کاملاً مهندسی شده و خط و خطوط رسانه‌ها دقیقاً از سوی مخالفان سعد الحریری و حزب‌الله لبنان مخابره می‌شود که طیف زیادی از مردم به حقایق اشراف دارند. در نهایت باید گفت که بهترین راه برون‌رفت از وضعیت فعلی مقابله با جریان‌های فسادزا است که جامعه را در فقر و بیکاری رها کردند. آنها باید پاسخگو باشند و اگر جامعه لبنان به سمت مجازات متخلفان سوق داده شود، بیروت می‌تواند از این وضعیت خارج شود؛ اما مساله مشکوک ادامه تظاهرات در لبنان است که می‌تواند به بایکوت سیاسی دولت منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز