خبرگزاری کار ایران

درخواست قطر برای بازبینی نقش کشورهای کوچک در سیاست بین المللی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۶۳۵

وزیر امور خارجه قطر خواستار بازبینی نقش کشورهای کوچک در سیاست بین المللی با توجه به قدرت آنها در شایستگی و انعطاف پذیری و سازگاری شد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر ضمن تأکید بر لزوم بازبینی نقش کشورهای کوچک در سیاست بین‌المللی گفت که برخی از این کشورها از مزایایی برخوردار هستند که کشروهای بزرگ از آنها بی‌بهره هستند به ویژه هنگامی که صحبت از شایستگی و انعطاف پذیری و سازگاری به میان می‌آید. 

وزیر خارجه قطر در همایش دوحه و با همکاری نشست کونکردیا در نیویورک به ریاست «پاولا دوبریانسکی»، استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر امور بین المللی با تقدیر از نقش کشورهای کوچک بر تساوی حقوق همه کشورها تأکید کرد و گفت: «کشورهای بزرگ مسئول حمایت از کل کشورهای جهان و تضمین اجرای قانون بین‌المللی هستند». 

آل ثانی با تأکید بر نقش کشورش در حفظ صلح جهان توضیح داد که کوچک بودن یک کشور از میزان تأثیر مثبت آن در جهان نمی‌کاهد.

وی با تأکید بر میزان اهمیت مکانیسم‌های چند جانبه برای کشورهای کوچک که امنیت آنها را تأمین و از حقوق آنها حمایت کرده و حاکمیت این کشورها را تضمین می‌کند، گفت که این ساز و کارها کشورهای کوچک را در ایفای نقش برتر در امور جهانی توانمند می‌کند.

وزیر امور خارجه قطر تأکید کرد که در حال حاضر به مکانیسم منطقه‌ای چند جانبه و کارآمد توانمند در حل صلح‌آمیز درگیری‌ها نیاز است.

وی تأکید کرد که شورای همکاری خلیج‌فارس در نحوه برخورد با محاصره قطر از سال ۲۰۱۷ شکست خورده است.

عبدالرحمن آل ثانی با تأکید بر لزوم ورود به ائتلاف‌های هر کشور کوچک گفت که مکانیسم چند جانبه برای یک کشور کوچک قطعا دارای اهمیت فراوانی است چرا که مبانی واضحی را برای نحوه تعامل با همسایگان این کشورها ارائه کرده و به آنها فرصت ورود به بازارهایی را می‌دهد که از آنها بی‌بهره هستند. 

وی گفت که اگر به انجمن کشورهای آسیایی نگاه کنیم، درمی‌یابیم که نشان‌دهنده بازار بزرگی با بیش از ۶۰۰ میلیون نفر است و برای مثال کشور کوچکی مانند سنگاپور نشان می‌دهد که این کشور نمونه موفق یک کشور کوچک با پنج میلیون نفر است و نشان می‌دهد که چنین انجمنی به چه میزان برای کشورهای عضو سودمند است. حال به شورای همکاری خلیج‌فارس نگاه کنید که چگونه در حل بحران شکست خورده است. 

نشست سالانه کونکردیا که در روزهای۲۲ تا ۲۴ سپتامبر اجرا کرده از بزرگترین همایش‌های مستقل و فراگیر جهانی است که فعالیت آن با نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل همزمان شده است.

این همایش تصمیم‌گیرندگان و صاحبان فکر و نسل آینده سازندگان مشارکت را هدف آنها تحریک اقدام از طریق ارزش‌های مشترک است، جذب می‌کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز