خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل ائتلاف جنبش پنج ستاره با حزب دموکرات ایتالیا/موانع موجود در دورنمای سیاسی رم

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۹۷۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: حزب دموکرات مجبور به ائتلاف با جنبش پنج ستاره شد و اگر دست به این اقدام نمی‌زد بدون تردید به حاشیه رانده می‌شد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح آخرین وضعیت سیاسی ایتالیا و موافقت دو حزب اصلی برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فضای سیاسی ایتالیا پس از یک دوره پر تنش میان حزب لیگ و جنبش پنج ستاره تا حدودی آرام شده و می‌توان گفت که با چشم‌انداز روشن‌تر روبه‌رو است. وضعیت موجود و خروجی رای‌گیری اینترنتی که اخیراً در مورد تشکیل ائتلاف صورت گرفت تا حدودی امیدبخش بوده است؛ به گونه‌ای که اخبار و تحلیل‌های منتشر شده در ایتالیا به خوبی نشان می‌دهد که افکار عمومی حداقل تا حدودی به ثبات نسبی رسیده‌اند. طبیعی است که رای ۷۹ درصدی در رای‌گیری اینترنتی اخیر به خوبی نشان از آرام شدن اوضاع و احوال دارد؛ چراکه از ۱۴ ماه پیش تا همین اواخر حزب لیگ و جنبش پنج ستاره بیشترین حد تنش‌ها و تضاد را به مردم و جامعه ایتالیا تزریق کردند.

وی ادامه داد: اختلاف میان حزب لیگ و جنبش پنج ستاره در اواخر ابعاد جدیدی به خود گرفته بود و فارغ از تمام این مسائل باید متوجه بود که دیدگاه هر دو حزب تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین داشت. به عنوان مثال حزب لیگ همچنان به دنبال تجزیه شمال ایتالیا است و از سوی دیگر جنبش پنج ستاره به دلیل ماهیتش که طرفدارانش از طبقه فرودستان به حساب می‌آیند بحث افزایش دستمزدها را دنبال می‌کند. این تنش‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که جوزپه کونته (نخست وزیر ایتالیا) مجبور به استعفاء شد. در این میان ماتئو سالوینی به دنبال آن بود تا بتواند با برگزاری انتخابات زودهنگام دولت را در دست بگیرد اما ائتلاف دو حزب دموکرات و پنج ستاره مانع از به سرانجام رسیدن آرزوی سالوینی شد. همگان تا به امروز منتظر آن بودند تا انتخابات مجدداً برگزار شود اما واقعیت این است که جامعه ایتالیا توان این بازی‌ها را همانند گذشته ندارد و افکار عمومی به دنبال آرامش بیشتر هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه هر دو حزب به دنبال آن هستند تا بتوانند طرفداران خود را نسبت به گذشته تحریک کنند، گفت: حزب پنج ستاره و حزب دموکرات هر کدام بنابر ظرفیت و سیاست خود به دنبال آن هستند تا بتوانند حمایت حداکثری طرفداران خود را جلب کنند؛ درست است که دولت جدید ائتلافی امروز سوگند یاد می‌کند اما واقعیت این است که هر دو حزب همچنان از بسیاری موارد نگران هستند و به دنبال تحکیم موقعیت خود هستند. داده‌ها نشان می‌دهد تمام اشخاصی که به پارمان معرفی خواهند شد، رای اعتماد خواهند گرفت. نکته اصلی در اینجا این است که قرار بر این شده که جنبش پنج ستاره که خط‌مشی ضد اتحادیه اروپایی دارد تا حدودی مواضع خود را تعدیل کند که به نظر میرسد این حزب شرط مذکور را پذیرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: در روزهای آینده به خوبی می‌بینیم که جنبش پنج ستاره دست به برجسته کردن افزایش دستمزدها میزند تا بتواند وعده‌های خود را علنی کند که اتفاقاً این موضوع می تواند مورد مخالفت و محل اختلاف با حزب دموکرات باشد؛ چراکه مشکلات اقتصادی ایتالیا همچنان به قوت خود باقیست و ادامه دادن تنش‌ها می‌تواند باعث برجسته شدن مجدد مشکلات شود. از این منظر فشارهای اتحادیه اروپا بر ایتالیا و مشکلات اقتصادی این کشور باعث شده جنبش پنج ستاره برخلاف روابطش با حزب لیگ، روابط نسبتاً خوبی با حزب دموکرات برقرار کند. درست است که یکی از دلایل عدم ائتلاف میان دو حزب در گذشته ضدیت دموکرات‌ها با جنبش پنج ستاره بود اما به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها تا حدودی عقب کشیده‌اند. از منظری دیگر اگر انتخابات زودهنگام برگزار می‌شد مطمئناً به ضرر حزب دموکرات بود و می‌توانست آنها را به حاشیه براند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز