خبرگزاری کار ایران

انتشار پیش‌نویس بیانیه قانون اساسی توسط حزب مخالف کنگره سودان

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۳۰

حزب مخالف کنگره سودان بامداد امروز-شنبه- پیش‌نویس سند قانون اساسی برای مرحله انتقالی (بیانیه قانون اساسی) را که شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر بر سر آن مذاکره خواهند کرد، منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، حزب کنگره سودان که در ائتلاف «ندای سودان» یکی از تشکیلات «ائتلاف آزادی و تغییر»، رهبر جنبش اعتراض آمیز این کشور قرار دارد، امروز -شنبه- پیش‌نویس سند قانون اساسی (بیانیه قانون اساسی) برای مرحله انتقالی را چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر روی صفحه رسمی خود منتشر کرد. 

در بیانیه حزب کنگره آمده است: «این سند، بیانیه قانون اساسی برای مرحله انتقالی است که نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر و شورای نظامی در مورد آن بحث و مذاکره خواهند کرد». 

در ادامه آمده است: «کمیته قانونی ائتلاف آزادی و تغییر تنظیم پیش‌نویس بیانیه قانون اساسی به عنوان دستور کار مرحله انتقالی را کامل و آماده کرده است».

شورای نظامی سودان هنوز هیچ اظهار نظر رسمی درباره پیش‌نویس بیانیه قانون اساسی ارائه نداده است.

«محمد ضیاء الدین»، یکی از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر روز گذشته گفت که این ائتلاف تصمیم به انتشار سند قانون اساسی پیش از مذاکره با شورای نظامی گرفته است. 

وی افزود: «نیروهای ائتلاف تصمیم گرفتند که سند قانون اساسی را پیش از آغاز مذاکره با شورای نظامی برای مردم سودان منتشر کنند تا آنها دیدگاه‌های خود را درباره این سند اعلام کنند». 

ضیاء در مورد مکانیسم نظر خواهی از مردم سودان درباره سند قانون اساسی توضیح نداد. 

شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر در تاریخ ۱۷ ماه جاری توافق بیاینه سیاسی را امضا کردند و امضای بیانیه قانون اساسی را به آینده موکول کردند. 

تشکیل شورای حاکمیتی از ۱۱ عضو متشکل از پنج نظامی، پنج غیر نظامی و یک فرد غیر نظامی مستقل از دو طرف، ریاست شورای نظامی در ۲۱ ماه ابتدائی مرحله انتقالی و سپس ۱۸ ماه ریاست ائتلاف از مهمترین بندهای این بیانیه بوده است.

مردم سودان به رغم امضای توافق مذکور همچنان نسبت به دور زدن خواسته‌های مردم توسط ارتش برای حفظ قدرت، چنانکه در دیگر کشورهای عربی نیز اتفاق افتاد، نگران هستند.

مهمترین بندهای پیش نویس سند قانون اساسی سوان: 

همه شخصیت‌ها، هیأت‌ها و انجمن‌های رسمی و غیر رسمی تابع و تسلیم قانون اساسی هستند.

جنایت‌های جنگی و کشتار مردم خارج از چارچوب عدالت و نیز جنایت‌های غیر انسانی و جرایم فساد رژیم «عمر البشیر» رئیس جمهوری مخلوع سودان نادیده گرفته نشود. 

مرحله انتقالی از زمان امضای سند از ۳۹ ماه تجاوز نکند. 

شش ماه نخست مرحله انتقالی به تحقق صلح در سراسر کشور از جمله «دارفور» در غرب، «کردوان» در جنوب و «نیل آبی» در جنوب شرق اختصاص دارد. 

لغو قوانین محدود کننده آزادی‌ها، محاکمه عوامل رژیم سابق و نیز حل بحران‌های اقتصادی و وضع برنامه اصلاح دستگاه‌های دولتی و برگزاری یک کنفرانس قانون اساسی.

تعیین اختیارات شورای حاکمیتی  از جمله تعیین نخست‌وزیر پیشنهادی از سوی ائتلاف آزادی و تغییر و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر از فهرست نامزدهای ائتلاف.

در این پیش‌نویس، صلاحیت اعلام جنگ و اعلام حالت فوق العاده و امضای توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پس از تأیید شورای قانونگذاری به شورای حاکمیتی واگذار شده است. 

تعداد اعضای شورای وزیران نباید از ۲۰ نفر عبور کند. 

در این پیش‌نویس تأکید شده است که نسبت اعضای ائتلاف آزادی و تغییر در پارلمان ۳۰۰ نفری، ۶۷ درصد و نیروهای شرکت‌کننده در ائتلاف که بیانیه آزادی و تغییر را امضا نکرده‌اند، ۳۳ درصد باشد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز