خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

مهاجرت، رمز حمله نامزدهای دموکرات به ترامپ/ احتمال دوپاره شدن اردوگاه لیبرال‌ها وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۱۳۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: موضوع اقتصاد به دلیل سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به دومین محور اولین مناظره نامزدهای دموکرات تبدیل شد.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فضای اولین دور از مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اولین دور از مناظره نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده در فضایی برگزار شد که تعداد زیادی از نامزدهای این حزب وارد عرصه رقابت‌ها شده‌اند که نهایتاً سه تا چهار نفر از این جمع وارد مرحله‌های بعدی خواهند شد. در این میان دو نامزد اصلی دموکرات‌ها یعنی «برنی سندرز» و «جو بایدن» بیش از اشخاص دیگر مورد نظر هستند و تمام تمرکزها و برآوردهایی که قرار است در نظرسنجی‌ها مطرح شود بر این دو نفر معطوف خواهد بود. آنچه از داده‌های رسانه‌ای و نظرسنجی‌ها بر می‌آید این است که بایدن نسبت به سندرز ۱۵ درصد فاصله دارد و پیش‌ است اما باید بدانیم که نمی‌توان این ارقام و آمارها را قطعی دانست.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ترامپ به عنوان خروجی انتخابات پیروز شود و تا دقایق آخر برآوردها بر این اساس بود که هیلاری کلینتون پیروز این رقابت خواهد بود که دقیقاً خلاف آن صورت گرفت. از این منظر نمی‌توان تنها با برگزاری یک دور از مناظره‌ها انتظار آن را داشت که گمانه‌زنی‌های دقیق صورت بگیرد؛ چراکه اصولاً بعد از مناظره‌ها، نظرسنجی‌ها برگزار می‌شود و سپس نتایج آن مورد تحلیل و تفسیر قرار می‌گیرد و در نهایت بحث حمایت مالی از نامزدها و کمپین‌ها مشخص خواهد شد. آنچه در فضای اولین دور از مذاکرات مشخص بود، حمله هماهنگ به ترامپ و به چالش کشیدن حضورش در کاخ‌سفید بود که محور اصلی قرار گرفته بود و تمام نامزدها به آن اشاره مستقیم کردند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی تمرکز اصلی خود را بر موضوعات روزانه و جاری آمریکا قرار داده بودند، گفت: مباحثی مانند قانون منع ورود مهاجران، بیمه، حمل سلاح، جداسازی کودکان مهاجر از مادر و پدر، مالیات، بازگشت به توافق آب و هوای پاریس و افزایش درآمدها از موضوعاتی بود که توسط دموکرات‌ها مطرح شد و اکثر آنها با یکدیگر هم‌نظر بودند. به نظرم مسائل مرتبط با اقتصاد در درجه دوم اهمیت در اولین دور از مناظره‌ دموکرات‌ها قرار داشت؛ چراکه ترامپ در این محور توانسته تا حد زیادی اوضاع را درست کند و عملکرد خود را مثبت جلوه دهد اما به نظرم موضوع مهاجرت به عنوان اصلی‌ترین محور مناظره‌ها مورد نظر دموکرات‌ها بود. حتی در کمپین جمهوری‌خواهان هم این موضوع با ادبیات دیگری مطرح شده است که نشان می‌دهد این مساله برای هر دو طرف مهم و یکی از موضوع‌های محوری است.

ابوالفتح افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند برای دموکرات‌ها چالش جدی به بار بیاورد، احتمال دوپاره شدن حزب دموکرات در فرآیند تبلیغات و حتی معرفی نامزد است. باید توجه داشت که جو بایدن در جناح مرکزی دموکرات‌ها قرار دارد اما سندرز در طیف چپ‌های دموکرات و سوسیالیست‌ها قرار دارد؛ از این منظر حامیان و طرفداران آنها هم به دو دسته تقسیم خواهد شد که اگر این روند بیش از حد تعمیق پیدا کند زمینه برای پیروز شدن ترامپ و سنگین‌تر شدن صندوق آراء وی فراهم می‌شود. از این‌رو من معتقدم که دموکرات‌ها باید مشخص کنند که چه کسی به عنوان نامزد نهایی لیبرال‌ها معرفی خواهد شد تا از این طریق بتوانند مانع جلوگیری از ریزش آرای خود به نفع ترامپ شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنی سندرز نسبت به نامزدهای دیگر بر روی یک نقطه مهم دست گذاشته است که شاید آراء او را افزایش دهد. او بخشش بدهی‌های دانشجویان به دولت را در دستور کار قرار داده است که اعلام کرده قصد دارد تمام آن را حذف کند؛ این موضوع به دلیل اینکه راه حل جدید به حساب می‌آید می‌تواند تا حد زیادی مورد اقبال عمومی باشد و از این منظر می‌تواند آراء وی را افزایش داده و مورد استقبال جوانان قرار بگیرد. در محور سیاست خارجی تمرکز تمام نامزدها بر واژه «جنگ» بود. آنها در بسیاری از سخنان خود از جنگ ایران نام بردند اما باید توجه داشت که مقصود اصلی آنها بحث جنگ با ایران نیست بلکه موضوع جنگ در تمام مقیاس‌ها و انواع آن است. آنها با پیش کشیدن چنین موضوعی قصد دارند خود را به عنوان چهره ضد جنگ معرفی کنند تا در نهایت بتوانند ترامپ را مورد هدف قرار داده و در نهایت او را در محورهای مختلف سیاست خارجی به چالش بکشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز