خبرگزاری کار ایران

آژیر خطر اشتغال در آمریکا

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۰۷

بر خلاف پیش‌بینی‌های اقتصاد دانان، نرخ ایجاد فرصت‌های شغلی کمتر از میزان مورد انتظار بوده است که موجب فشار دموکرات‌ها بر دولت آمریکا و همینطور بانک مرکزی این کشور شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کاهش نرخ ایجاد اشتغال در ماه می در آمریکا و عدم افزایش درآمد‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها، این ترس را ایجاد کرده است که رونق اقتصادی در آمریکا کاهش یابد و همین باعث شده که فشارها بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره در سال پیش رو بیشتر شود.

گزارش وزارت کار آمریکا در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها بین این کشور و دو رقیب مهم تجاری‌اش یعنی مکزیک و چین بیشتر شده است و همین موجب شده است که تحلیلگران اقتصادی نسبت به تحلیل رفتن اقتصادی آمریکا به مرور زمان هشدار دهند.

بر اساس این گزارش، در ماه مارس و آوریل فرصت‌های شغلی کمتری در این کشور ایجاد شده است که نشان‌دهنده پایین آمدن قدرت اقتصادی کارفرمایان است اگر چه بازار کارگری تا جایی که توانسته سعی کرده است نسبت به جنگ اقتصادی آمریکا و چین  منعطف برخورد کند.

در بخش اشتغال غیر کشاورزی در ماه گذشته میلادی، ۷۵ هزار فرصت ایجاد شده است که این برای دومین بار در سال جاری میلادی بود که فرصت‌های شغلی به زیر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که پیش‌بینی اقتصاددانان بر رشد فرصت‌های شغلی در ماه‌های گذشته بوده است.

در حالی این مسائل در بازار اشتغال آمریکا صورت گرفته است که این کشور تعرفه‌هایی ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کرده است و همینطور مکزیک را به اعمال تعرفه بر تمامی کالاهای وارداتی از این کشور در صورت عدم اتخاذ سیاست مناسب در قبال مهاجران غیر قانونی تهدید کرده است.

ترامپ که به طور مکرر در مورد سیاست‌های اشتغالزایی خود توئیت کرده است هنوز هیچ توئیتی مبنی بر کاهش آمار اشتغال منتشر نکرده است. این در حالیست که «کوین هاست» مشاور اقتصادی کاخ سفید تغییر فصل و اعتصابات کارگری در برخی کارخانجات را دلیل بر کاهش مقطعی آمار اشتغال می‌داند. اقتصاد دانان هیچ کدام از دلایل مطرح شده توسط این مشاور کاخ سفید را منطقی نمی‌دانند.

«میشل فرولی» کارشناس موسسه جی پی مورگان معتقد است: «نه تغییرات آب و هوایی و نه اعتصاب دلیل بر کاهش اشتغال نیستند بلکه کاهش قدرت اقتصادی بنگاه‌های صنعتی در تامین هزینه‌های جاری دلیل اصلی کاهش نرخ اشتغال‌زایی است».

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «آمار نگران‌کننده حال حاضر نشان از بی تاثیری اقدام‌های دولت در زمینه تنظیم نرخ بهره بوده و در اقتصاد ما تاثیر منفی بر جای گذاشته است.»

«میشل هانسون» مدیر موسسه ماکرو استراتژی نیز در این‌باره گفت: «فدرال رزرو باید تمام گزینه‌ها را برای کنترل بحران پیش رو را روی میز داشته باشد.»

آمار اشتغال کل در سه ماه گذشته به طور متوسط به میزان ۱۵۱ هزار نفر رسیده است که اگر چه بیش از ۱۰۰ هزار نفر میزان لازم مورد انتظار  برای ورود افراد نیروهای جدید به بازار کار بوده است ولی این مقدار کمترین میزان آمار اشتغال در هفت سال گذشته را نشان می‌دهد. شنیده ها حاکی از این است که یکی از مسائلی که ممکن است به کاهش میزان اشتغال در آمریکا انجامیده باشد، بحث کاهش نیروی کار در بخش های ساختمانی و حمل و نقل و تولیدی است.

افزایش میزان دستمزدهای سالانه مقدار سه و یک دهم درصد بوده است. این در حالیست که در سه ماه گذشته دستمزدها بیشترین نرخ افزایش را در دهه گذشته داشته که بعد از آن نیز روند کاهشی پیدا کرده است.

فدرال رزو آتلانتا پیش‌بینی می‌کند که شاخص تولید بومی سالانه به میزان یک و چهار دهم درصد افزایش یابد. این شاخص در سه ماه اول سال سه و یک دهم درصد بود.این در حالیست که قیمت دلار به کمترین میزان خود در دو ماه گذشته نسبت به سایر ارزهای جهانی  رسید.

نرخ بیکاری در آمریکا به بیشترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر به میزان سه و شش دهم درصد رسیده است که اگر بنا به تعیین نرخ بیکاری افرادی باشد که از پیدا کردن شغل تمام وقت ناامید شده‌اند نیز این نرخ به مقدار هفت و یک دهم درصد می‌رسد که بیشترین مقدار از دسامبر ۲۰۰۰ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز