خبرگزاری کار ایران

صدور حکم اعدام هشتمین شهروند فرانسوی در دادگاه عراق

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۶۱۳

دادگاه عراق امروز- یکشنبه- حکم اعدام هشتمین شهروند فرانسوی متهم به انتساب به گروه تروریستی داعش را صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، دادگاه عراق امروز -یکشنبه- حکم اعدام یکی دیگر از ۱۲ شهروند فرانسوی متهم به گرایش به گروه تروریستی داعش را صادر و محاکمه نفر نهم را آغاز کرد.

حکم اعدام «فاضل طاهر عویدات» (۳۲) ساله شهروند فرانسوی پس از آن صادر شد که دادگاه، اظهارات وی را مبنی بر اعتراف تحت شکنجه نپذیرفت. «احمد محمد علی» قاضی دادگاه در ابتدای این جلسه تأکید کرد که گزارش پزشکی نشان می‌دهد آثار شکنجه بر بدن وی وجود ندارد.

عویدات هیچ واکنشی هنگام قرائت حکم اعدام توسط قاضی نشان نداد. 

محاکه این شهروند فرانسوی که به رفتار ظالمانه و خشونت‌آمیز و آمادگی برای مرگ در گرایش به گروه تروریستی داعش معروف است،‌ از تاریخ ۲۷ ماه می آغاز شده است. 

عویدات به همراه ۲۲ نفر از افراد خانواده‌اش به سوریه منتقل شد. وی در جلسه پیشین دادگاه تأکید کرده بود که توسط بازپرس‌ها برای اعتراف به خواسته‌های آنها شکنجه شده و در دادگاه از وجود زخم در ناحیه کمر خبر داده بود که قاضی، دادگاه وی را برای انجام معاینه‌های پزشکی به تأخیر انداخت.

دادگاه عراق حکم مشابهی برا برای «ویانه اوراغی» (۲۸ ساله) با اصالت الجزایری که در سال ۲۰۱۴ به داعش پیوسته بود،‌ صادر کرد. 

اوراغی در فرانسه در رشته روانشناسی تحصیل کرده بود و در سال ۲۰۱۳ این کشور را ترک و از طریق هلند و ترکیه به سوریه رفته بود. بر اساس اعتراف اوراغی، وی قبل از انتقال به موصل دوباره با این گروه تروریستی تجدید بیعت کرده و به عنوان نیروی جانبی در کنار عناصر تروریستی بیگانه فعالیت داشته است. 

دادگاه هفته گذشته نیز  حکم اعدام «علی التونسی محمد بریری» (۲۴) ساله  را که مقیم فرانسه بوده و ملیت فرانسوی نداشت، صادر کرد.

پاریس تأکید کرده است که به دنبال دخالت در تصمیمات دادگاه قضائی عراق نیست اما با حکم اعدام دادگاه بغداد مخالف است. 

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است که محاکمه افراد در دادگاه‌های فاقد صلاحیت انجام می‌شود و از استفاده بازرسان عراقی از انواع شکنجه مطمئن است. 

بغداد پیش از این بیش از ۵۰۰ زن و مرد منتسب به گروه تروریستی داعش را به اعدام محکوم کرده است اما هنوز حکم هیچ یک از آنها را اجرائی نکرده است.

بر اساس قوانین دادگاه عراق این افراد تا یک ماه فرصت دارند به حکم صادر شده اعتراض کنند. 

قانون مبارزه با تروریسم عراق به حکم اعدام افرادی که به گروه‌های مسلح منتسب هستند، حتی اگر در هیچ عملیاتی شرکت نکرده باشند، تصریح دارد. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز