خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست‌­های اخیر مکه دستاورد عملی برای ریاض نداشت/ محکومیت ایران توطئه دیکته شده آمریکا و اسرائیل به آل سعود بود/ حل مشکلات موجود در سایه اعمال شروط ظالمانه ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۳۸۲

معاون اول رئیس پارلمان عراق در واکنش به نشست‌­های اخیر عربستان سعودی و صدور بیانیه توهم‌آمیز علیه ایران تأکید کرد که این نشست­‌ها به دلیل دوری از واقعیت، عملا هیچ دستاوردی برای ریاض نداشته و تیر بیانیه پایانی آن در محکومیت ایران به خطا رفته است.

«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در تشریح نشست‌­های اخیر که در عربستان سعودی با اهداف از پیش تعیین شده و در راستای خدمت به منافع آمریکا و اسرائیل برگزار شد، گفت: در حقیقت دو نشست عربی و منطقه­‌ای و پس از آن نشست اسلامی به طور معمول و عرف باید برای کنترل برخی خطرها و اوضاعی که ممکن است منطقه را تهدید کند یا یک کشور عربی و اسلامی از آنها آسیب بیند، برگزار شود.

محورهای نشست‌های عربستان به جای ضداسرائیلی، ضد ایرانی بود

الکعبی در ادامه فزود: اما با تأسف شدید ملاحظه کردیم که محورهای این نشست کاملا از پیش تعیین شده علیه جمهوری اسلامی ایران بود. در صورتی که شایسته بود این نشست و خروجی‌­ها و محورهای کاری آن متوجه انتقاد و سرزنش و محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد به ویژه پس از پیامدهای اخیر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف و نیز اقدام این رژیم در الحاق جولان اشغالی به سرزمین‌­های اشغالی و نیز شکاف بزرگی که بین کشورهای عربی و اسلامی در سال­‌های گذشته به دلیل وجود گروه تروریستی داعش و تغییر رژیم بسیاری از کشورها ایجاد شد، اما این نشست به انتقاد از جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

تحریم‌ها علیه ایران از نظر قانونی و عرفی مطرود است

وی با اشاره به بیانیه‌ این نشست‌ها گفت: ما معتقدیم که چنین تصمیم­‌ها و بیانیه­‌هایی باید در راستای منافع ملت‌­ها باشد نه اینکه در قالب منافع رژیم‌­های سیاسی و خدمت به صهیونیسم جهانی و آمریکا طراحی شود. جنگ و اعمال تحریم علیه مردم ایران از هر نظر چه قانونی و چه بین المللی و چه عرفی و اخلاقی مطرود و غیر قابل قبول است. امکان ندارد که در هیچ حالتی این بهانه­‌تراشی­‌ها و تحریم‌‌های آمریکا بر مردم ایران از سوی هیچ طرف و گروهی تأیید شود حال چگونه ممکن است که نشستی عربی از این دست که بیشتر کشورهای آن روابط بسیار خوبی با ایران دارند، چنین بیانیه­‌هایی را صادر کند و مورد تأیید قرار گیرد. بنابراین به اعتقاد من خروجی چنین نشست‌­هایی باید بر اساس محور انسانیت باشد نه خدمت به منافع گروهی و یا فرقه‌­ای و یا جهتی خاص.

معاون اول رئیس پارلمان عراق تأکید کرد که ملت، دولت و پارلمان عراق همواره و پیوسته در گذشته، حال و آینده تأکید کرده است که تحریم علیه ایران موضوعی غیر قابل قبول و مطرود است به این دلیل که  ملت را نشانه گرفته و در پی اعمال فشار بر مردم است.

وی گفت: عراق در گذشته و در حال، به حل مشکلات با توسل به قوانین بین‌المللی و در سایه نظارت سازمان ملل و مشارکت گروه­‌های دیگر مانند اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که نقش بسزایی در حل چنین مشکلاتی دارند، دعوت کرده است.  

زور و خشونت ابزار ناکارآمدی برای برقراری صلح است

کعبی تأکید کرد که عراق معتقد است زور و خشونت ابزارهای ناکارآمدی در راستای برقراری صلح و ثبات هستند و علاوه بر آن پیامدهای شومی برای کشورهای منطقه دارد. معتقد هستم که هر کشوری، قطر یا غیر قطر باید تسلیم قوانین و اراده خود باشد نه اینکه تابع اراده چنین کشورهایی با عناوین و مسماهایی چون مجموعه عربی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد که همیشه  و همچنان تسلیم و در خدمت اراده آمریکا و اسرائیل هستند.

حل مشکلات موجود در سایه اعمال شروط ظالمانه ممکن نیست

معاون اول رئیس پارلمان عراق در ادامه افزود: ما در جایگاه دولت و ملت عراق همچنان تأکید می‌­کنیم که حل مشکلات موجود امکان‌پذیر است اما نه در سایه اعمال شروط ظالمانه و اجباری و غیر قابل گذشت؛ بلکه میز مذاکرات با نظارت سازمان ملل بین طرف‌­های درگیر حاکم و تعیین کننده است.

وی تأکید کرد توافق هسته­‌ای که دستاورد سال­‌های گذشته بود، آمریکا از آن به بهانه‌­های واهی به صورت یک جانبه خارج و حاضر به پایبندی به تعهدات خود به عنوان یکی از طرف‌­های مسئول نشد، اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به همراه دیگر گروه‌­های بین‌المللی در چارچوب این توافق باقی مانده و به تعهدات خود پایبند است.

کعبی گفت: معتقد هستیم که اعمال شروط گذشته و تکرار درخواست­‌های پیشین که اساس گفت‌و‌گوها و مذاکرات در گذشته بوده کاملا مردود است و باید وساطت و میز مذاکره و بحث و رایزنی بین طرف‌های درگیر با نظارت سازمان ملل و حاکمیت اراده قانون بین المللی و اراده طرف‌­های موجود اساس کار قرار گیرد چرا که فقدان این اراده، پیگیری اهداف دیگر را ناکام می­‌گذارد.

نشست‌های عربستان کاملا بی نتیجه بود

معاون اول رئیس پارلمان عراق گفت: به اعتقاد من نشست­‌هایی که در عربستان سعودی برگزار شد، هیچ ماحصل و دستاوردی نداشت، چرا که سمت و سوی آن فقط محکومیت جمهوری اسلامی ایران بود؛ کشوری که از تمام گروه‌­های مقاومت علیه رژیم صهونیستی حمایت می‌­کند حال آن که این نشست‌های سعودی، تجاوز اسرائیل به غزه و محاصره این منطقه و الحاق جولان اشغالی سوریه به سرزمین­‌های اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم نکرد.

پیش‌نویس بیانیه‌ نشست عربستان بدون حضور و موافقت عراق نوشته شد

وی تأکید کرد که موضع عراق به‌رغم حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور در نشست­‌های مذکور کاملا واضح و مشخص است. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه عراق به صراحت تأکید کردند که پیش‌نویس این بیانیه بدون حضور یا حصول موافقت آنها نوشته شده است و ما بخشی از این بیانیه نبودیم، بیانیه‌­ای که به جای محکومیت ایران باید تمام تجاوزهای صورت گرفته در جهان از فلسطین گرفته تا یمن و سوریه را که رژیم صهیونیستی پشت صحنه تمام آنهاست، محکوم می­‌کرد.

معاون اول رئیس پارلمان عراق در پایان گفت: ایران از تمام جنبش‌­های آزادی‌خواه جهان حمایت می­‌کند و باید بیانیه پایانی این نشست درباره نقش ایران در منطقه منصفانه و به دور از جانبداری صادر می­‌شد و بر حفظ توازن تکیه می‌­کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز