خبرگزاری کار ایران

نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

ادامه سیاست‌های آمریکا منطقه را متزلزل می‌کند/ از سیاست‌های یک‌جانبه واشنگتن پیروی نمی‌کنیم/ باید طرف آمریکایی را به معافیت از تحریم‌ها قانع کرد/ترامپ حوادث پیش‌بینی نشده را در معادلاتش در نظر نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۵۷۹

نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که ادامه سیاست‌های یک جانبه آمریکا در منطقه دامنگیر همه کشورهای منطقه خواهد شد و عدم تمدید معافیت نفتی معادله چند وجهی ایجاد می‌کند که آمریکا در حساب و کتاب‌هایش از آن غافل است.

منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر شاهد تحولات بسیاری به لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است. موضوع لغو معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران توسط دولت آمریکا و عدم تمدید آن که دو روز گذشته توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور رسما اعلام شد، در صدر مهمترین اخبار اقتصادی و سیاسی جهان قرار گرفته و نگرانی‌ها و چالش‌هایی را در سطح جهانی به ویژه در زمینه بازار نفت و و پیامدهای سوء این اقدام بر بازار به دنبال داشته است.

از سوی دیگر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در صدر هیأتی بلند پایه ابتدا به ایران و سپس به عربستان سعودی سفر کرد. در همین راستا گمانه زنی‌های فراوانی درباره اولویت گزینه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین مقصد سفر عبدالمهدی بر ریاض مطرح شده است. موضوعات فراوان دیگری از جمله سیل اخیر در غرب کشور و تعاون و همکاری دو کشور همسایه در این زمینه نیز بحث‌برانگیز شده است.

دولت عراق به اوامر آمریکا گردن نمی‌گذارد

به همین مناسبت «احمد علی الکنانی» نماینده ائتلاف «فتح» و عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق در تشریح تحولات اخیر منطقه و در صدر آنها موضوع عدم تمدید معافیت‌های نفتی و مواضع کشورهای خلیج‌فارس در این رابطه گفت: طبیعتا ما این سیاست‌های مطرود آمریکا را رد می‌کنیم و معتقد هستیم که این تحریم‌ها یک‌جانبه بوده و بارها از طرق مختلفی چون انتشار بیانیه و یا در شبکه‌های ماهواره‌ای بر این موضع تأکید کردیم.

وی ادامه داد: دولت عراق امروز به اوامر آمریکا گردن نمی‌گذارد اما متأسفانه باید بگویم برخی گروه‌های عراقی معتقد هستند که بغداد باید به این تحریم‌ها پایبند باشد و به مصلحت کشور نیست که خارج از چارچوب آن عمل کند اما ما مصلحت و منفعت ایران را به عنوان کشور دوست و همسایه و مسلمان با روابط تاریخی فراوان و ارادات ملت مقدم می‌دانیم و در این زمینه به موضع مخالفت‌آمیز دولت با سیاست‌های آمریکا و قدرت‌های سیاسی حامی جمهوری اسلامی ایران تکیه می‌کنیم.

عراق در صورت پایبندی به تحریم‌های آمریکا، در حوزه انرژی متضرر می‌شود

الکنانی در خصوص موضع عراق و تصمیم‌هایی که دولت این کشور برای مقابله با لغو معافیت‌ها می‌گیرد، گفت: «بر اساس اطلاعات کاملا روشن دریافتی، دولت در حال تماس و رایزنی با مقامات آمریکایی است تا آنها را متقاعد کند که منافع دو کشور عراق و ایران به هم گره خورده و تفکیک آنها ممکن نیست. عراق امروز به ویژه در زمینه برق اگر به تحریم‌های یک جانبه آمریکا پایبند شود، قطعا بخش فراوانی از انرژی برق خود را که از ایران وارد می‌کند، از دست خواهد داد. 

عراق باید طرف آمریکایی را به معافیت از تحریم‌ها قانع کند

وی ادامه داد: اعتقاد ما عراق باید طرف آمریکایی را به معافیت از تحریم‌ها قانع کند. دولت عراق مطمئنا چنین اقدامی خواهد کرد و بیشتر تشکل‌های پارلمان نیز از این سیاست پیروی خواهند کرد. باید امیدوار باشیم که امور در مسیر مصالح دو کشور همسایه حرکت خواهد کرد.

سرسپردگی عربستان و امارات به آمریکا، حوادث پیش‌بینی نشده‌ای را رقم خواهد زد

ترامپ حوادث پیش‌بینی نشده را در معادلاتش در نظر نگرفته است

وی درباره مواضع کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ویژه ادعای عربستان و امارت مبنی بر جبران کسری ناشی از تحریم‌های نفتی ایران گفت که مواضع این کشورها همیشه مشخص و روشن بوده است، تابع و سرسپرده سیاست‌های آمریکا هستند و به تبع، آنها در این موضوع نیز به تصمیم واشنگتن گردن می‌گذارند، اما آنها باید حق همسایگی جمهوری اسلامی ایران را در نظر گرفته و به آن احترم گذارند و سه گزینه روابط تاریخی، همسایگی و دینی را مد نظر قرار دهند و بدانند که سیاست تحریم آمریکا قطعا بر بازار نفت تأثیر منفی خواهد گذاشت و باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد. در این صورت راه برای اتفاق‌ها و حوادث پیش‌بینی نشده‌ای هموار می‌شود که ظاهرا دولت آمریکا آنها را در معادلات خود در نظر نگرفته و از حساب و کتاب خارج کرده است.

سفر عبدالمهدی به ایران، حاوی پیام مهمی برای آمریکا بود

این نماینده پارلمان عراق در مورد سفر عبدالمهدی به کشورهای همسایه و در صدر آنها ایران گفت که این سفر پیام روشنی به ویژه برای آمریکا داشت و آن اینکه بغداد روابط با همسایه خود تهران و منافع حاصل از آن را قربانی سیاست‌های آمریکا نمی‌کند. این یک سفر ضروری با منافع فراوان بود که توافق‌های فراونی در آن صورت گرفت. بنابراین آمریکا باید موضع مخالفت‌آمیز عراق با مواضع و سیاست‌هایش را درک و پیام این سفر را به روشنی دریافت کند.

تمام کشورهای منطقه از پیامدهای رویکرد استعمارگرانه آمریکا آسیب خواهند دید

وی در ادامه تأکید کرد که همه کشورهای منطقه باید پیام این سفر را دریافت و لزوم تعامل با همسایگان را  درک کنند، چرا که اگر این رویکرد استعمارگرانه آمریکا ادامه یابد نه تنها عراق و ایران بلکه تمام کشورهای منطقه از پیامدهای آن آسیب خواهند دید.

الکنانی درباره اجلاس بین المجالس کشورهای همسایه عراق در بغداد گفت که این اجلاس، یک اقدام حیاتی و نجات دهنده از سوی «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور بود ، چرا که نخستین نشست از این نوع در منطقه بوده و جمود حاکم بر دولت‌های منطقه را که با یکدیگر اختلاف داشتند، در هم شکست و به اعتقاد من احتمالا کشورهای درگیر اختلاف این فرصت را برای برگزاری دیدارها و مذاکرات دو جانبه غنیمت شمردند و از آن برای بهبود اوضاع فی ما بین بهره بردند.

هر کس در مسیر عکس سیاست‌های آمریکا عمل کند، بی‌شک به تروریسم متهم خواهد شد

وی درباره درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی گفت: این اقدام تجب‌آور نیست، به ویژه اینکه گروه‌های مقاومت و گروه‌های سیاسی که با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستند، بارها این حرف‌ها را شنیده‌اند. جمهوری اسلامی ایران خدمات فراوانی به مردم عراق ارائه کرده است و دو کشور همسایه تعامل وهمکاری سازنده با یکدیگر داشته‌اند. رؤسای تشکل‌های مختلف سیاسی در عراق موضع خود را در مخالفت با این اقدام اعلام کرده و می‌دانند که هر کس در مسیر عکس سیاست‌های آمریکا عمل کند، بی‌شک به تروریسم متهم خواهد شد.

در سیل اخیر به چاه‌های نفتی آسیبی وارد نشد

این نماینده پارلمان عراق در مورد موضوع سیل که یک بلای طبیعی است و دو کشور همسایه ایران را مصیبت زده کرده است، گفت: باید بگویم که ملت عراق با ملت ایران ابراز همدردی می‌کنند اما درباره آسیب رسیدن به میادین نفتی باید بگویم که وزارت نفت و نیرو اقدامات لازم را به موقع انجام دادند و مانع حتی کوچکترین خسارتی به این چاه‌های نفت شدند. بنا براین جای هیچ نگرانی نیست و نباید به شایعات موجود توجه کرد.

هدایت سیلابه‌های سد «هور العظیم» به سمت ایران، دروغ محض است

وی در پایان  در مورد سیلاب‌ها و آب باران گفت که دولت نتوانست به موقع از این موهبت الهی استفاده کرده و آنها را درست ذخیره‌سازی کند تا وارد آب دریا نشوند اما اینکه برخی شایعه‌ها مدعی هدایت سیلابه‌های سد «هور العظیم» به سمت ایران هستند، دروغ محض است. این سد در حال حاضر در حال پر شدن است و مازاد آن طی روزهای آینده وارد دیگر مخازن در جنوب عراق می‌شود. بنا براین تأکید می‌کنم که شایعات انحراف مسیر آب «هور العظیم» به سمت ایران صحت ندارد و دولت عراق به این موضوع کاملا واقف است و تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند. در مورد سد «دیاله» نیز جای هیچ نگرانی نیست و سیل‌های جنوب عراق کاملا کنترل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز