خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامدهای ششمین دور مذاکرات طالبان و آمریکا بر امنیت افغانستان/ چگونگی مشروعیت‌زدایی از ارگ توسط خلیلزاد

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۲۹۰

ششمین دور از مذاکرات طالبان و آمریکا تکرار موضوع‌های قبل بوده اما در بطن آن تضعیف دولت قرار دارد.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر اسبق ایران در افغانستان در تشریح ابعاد ششمین دور از مذاکرات هیئت آمریکایی‌ و طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از تحلیل ابعاد ششمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان باید کمی به عقب برگردیم. در آستانه دور پنجم مذاکرات «زلمی خلیلزاد» طی یک روند خاص اشرف غنی را متقاعد می‌کند که قبل از نشست لویه جرگه، دور پنجم مذاکرات با طالبان برگزار شود و پس از آن نشست ششم برگزار شود اما در زمان اجرا، این موضوعات تا حد زیادی تغییر پیدا کرد. قرار بود تا نشست بین‌الافغان در دوحه قطر و با میزبانی دفتر سیاسی طالبان برگزار شود اما به دلیل ارسال فهرست ۲۵۰ نفری میهمانان از سوی ارگ، این نشست هم با بن‌بست روبه‌رو شد. در این موضوع نه تنها طالبان بلکه اشرف غنی هم بین‌الافغان را مردود دانست و در مقابل طالبان هم نشست لویه جرگه را محکوم و از درجه اعتبار ساقط کرد.

وی ادامه داد: این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع سیاسی در افغانستان، نه تنها پیچیده شده بلکه امیدها برای مذاکره دولت وحدت ملی افغانستان و طالبان هم به بن‌بست رسیده است. در این راستا تلاش‌های زلمی خلیلزاد برای کسب یک نتیجه مثبت در روند مذاکره با طالبان شدت بیشتری گرفته؛ این بدان معنی است که دولت ترامپ رسماً به خلیلزاد اعلام کرده که نیاز به کسب یک دستاورد ویژه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در عرصه سیاست خارجی دارد و از این منظر است که خلیلزاد بدون وقفه برای صلح با طالبان فعالیت می‌کند. این تنها دلیلی است که باعث شد دور ششم مذاکره میان طالبان و آمریکا شکل بگیرد. در این دور از گفت‌وگوها ایالات متحده به صورت تلویحی اعلام کرده که تعداد نیروهای نظامی خود در خاک افغانستان را کاهش می‌دهد اما طالبان تنها به خروج کامل آمریکا از افغانستان رضایت می‌دهد و اختلاف جدی بر سر این مساله همچنان وجود دارد. تا جایی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم رسماً ابقاء نیروهای آمریکا در افغانستان را اعلام کرده است.

این تحلیلگر مسائل جنوب آسیا با اشاره به شرط آمریکا مبنی بر عدم سرایت تهدید از ناحیه افغانستان به همسایگان پس از خروج نیروهای نظامی واشنگتن، گفت: یکی از شروطی که آمریکا برای طالبان مطرح کرده، عدم سرایت تهدید از ناحیه افغانستان و به خصوص طالبان به همسایگان این کشور است که پیش زمینه این موضوع، تحقق خروج کامل آمریکا از افغانستان خواهد بود. این روند به خوبی نشان می‌دهد که احتمال مشارکت چین و روسیه در پرونده افغانستان به صورت جدی‌تر محتمل است. اما از منظر داخلی اوضاع به صورت دیگری است؛ اشرف غنی امیدوار بود با برگزاری لویه جرگه بتواند وجهه خود در داخل و در میان طیف‌های سنتی افغانستان را تطهیر کند اما اینگونه نشد. من بر این باورم که موقعیت اشرف غنی بعد از برگزاری لویه جرگه بسیار سخت و شکننده شده است. در این میان برخی از احزاب سیاسی و طیف‌های سنتی مجاهدین افغانستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با طالبان گفت‌وگو کرده‌اند و حتی آنها هم لویه جرگه را تحریم کردند و حتی حامد کرزی و عبدالله عبدالل هم لویه جرگه را تحریم کردند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: تحریم لویه جرگه توسط شخصیت‌ها درجه اول افغانستان به خوبی نشان می‌دهد که خلیلزاد و مذاکره او با طالبان نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه در پس خود دارای پشت پرده‌های بسیار خطرناک است که نتیجه آن تنها تضعیف دولت وحدت ملی افغانتستان و شخص اشرف غنی است. باید متوجه بود که دولت فعلی حاکم بر کابل، نتیجه اجماع بین‌المللی در مقیاس «کنفراس بُن» بوده اما روندی که خلیلزاد و ایالات متحده در دستور کار گذاشته نشان می‌دهد که واشنگتن تنها به دنبال تضعیف و مشروعیت‌زدایی از ارگ است. این تحولات باعث شده قدرت چانه‌زنی سیاسی و برتری میدانی طالبان افزایش پیدا کند. این در حالیست که افغانستان آرام آرام برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود و هر لحظه خلاء قدرت می‌تواند افغانستان را به آتش بکشد. در این راستا خارج یا کم کردن نیروهای نظامی ایالات متحده هم می‌تواند به این وضعیت دامن بزند. بنابراین ششمین دور از مذاکرات طالبان و آمریکا تکرار موضوع‌های قبل بوده اما در بطن آن تضعیف دولت قرار دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز