خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو برای تشکیل دولت وادار به درگیری حزبی می‌شود/ تغییری در سیاست خارجی اسرائیل صورت نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۲۷۲

اگرچه نخست‌وزیر فعلی و حزب لیکود پیروز میدان است اما راست‌های افراطی او را به چالش جدی خواهند کشید.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و پیامدهای انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل به خوبی نشان داد که جناح تندرو و دست راستی رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال آن است تا بتواند سیاست‌های خود را به هر صورت که شده در سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن اجرایی کند. نکته مهم اینجاست که حزب لیکود توانست با پیروزی و کسب ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست به نتانیاهو مجوز ابقاء در ساختار سیاسی اسرائیل را بدهد. او تا به امروز یکی از نخست‌وزیرهایی است که طولانی‌ترین دوره نقش آفرینی سیاسی خود را طی کند؛ به گونه‌ای که قبل از وی، شیمون پرز رکورددار این ادوار ممتد نخست‌وزیری در اسرائیل را داشته و هم اکنون نتانیاهو در مقام دوم این موضوع قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قبل از برگزاری انتخابات گمانه‌زنی‌ها بر این اساس بود که نتانیاهو و حزب لیکود نهایتاً ۲۹ کرسی و ائتلاف آبی و سفید به رهبری «بنی گانتس» ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به خود اختصاص می‌دهد اما این گمانه‌زنی تمام قد با بن‌بست مواجه شد. ممکن است بسیاری از مخاطبان و حتی خواص این سوال را مطرح کنند که چرا این اتفاق رخ داده است؟ واقعیت این است که اصولاً در تمام نقاطی که در آستانه انتخابات قرار دارند و مطالبات مردمی بیش از حد افزایش پیدا می‌کند، حزب حاکم سعی میکند تا با هر روش بخش زیادی از هجمه‌ها را به نفع خود مهندسی کند. در این راستا نتانیاهو تمام قد در قدرت حضور داشت و به راحتی توانست این مطالبات را به نفع خود مهندسی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه موج احساسی ایجاد شده در جریان تبلیغات و انتخابات توانست به کمک نتانیاهو آمد، گفت: افزایش مطالبات مردمی باعث شد تا افکار عمومی به این نتیجه برسند که حزب لیکود و نتانیاهو در انتخابات مذکور شکست خواهد خورد. تا جایی که بسیاری از مردم اسرائیل بر این عقیده بودند پرونده فسادهای مالی نتانیاهو و همسر وی بدون تردید آراء وی را حتی از نصف هم کمتر خواهند کرد اما نتانیاهو و تیم انتخاباتی وی سعی کرد از احساسات مردم به نفع خود استفاده کند. زمانی که احساسات عمومی در انتخابات فوران می‌کند بهترین زمان برای نامزدها است تا بتوانند دستاوردهای داخلی و خارجی خود را برجسته کنند. این دقیقاً همان استراتژی است که نتانیاهو آن را دنبال کرد. به عنوان مثال برجسته کردن پرونده ایران و سوریه و تهدیدات ناشی از آن، موضوعاتی است که توانست احساس عمومی را به نفع لیکود تحریک کند.

بخشایشی اردستانی افزود: نتانیاهو طی یک دهه اخیر توانسته با بزرگنمایی تهدیدهای امنیتی، مردم را زیر فشار قرار دهد و با موضوعات مختلف سبد آراء خود را سنگین‌تر کند اما مدل و فقرات تهدید متفاوت بوده است. به عنوان نمونه در برهه‌ای از زمان شاهد برجسته شدن نام سپاه پاسداران یا حزب‌الله لبنان به عنوان یک تهدید از سوی رژیم صهیونیستی بودیم و در برهه‌ای دیگر سوریه و گروه‌های تروریستی را به عنوان تهدید جدی به افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی معرفی کرد تا از این طریق بتواند آراء خود را افزایش دهد.این بدان معنی است که نتانیاهو مجدداً از عنصر امنیت و تهدیدهای منشعب از آن به نفع خود و حزب لیکود استفاده کرد که البته این سناریو یه پروژه ابلاغی از سوی دست راستی‌ها به شمار می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان راست افراطی در اسرائیل به صورت کلی توانست ۶۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی را اخذ کند و همین موضوع نشان می‌دهد که سیاست خارجی رژیم صهیونیستی بعد از این، همانند گذشته تهاجمی خواهد بود؛ چراکه اسرائیل به دلیل ماهیتش نمی‌تواند سیاست خارجی خود را تغییر دهد. در این راستا فلسطین، ایران، حزب‌الله لبنان و سوریه فقرات این سیاست خارجی تهاجمی را تشکیل خواهد داد اما در داخل اوضاع به صورت دیگری خواهد بود. درست است که لیکود و همفکران آن در ظاهر پیروز شده‌اند اما باید توجه داشت که سایر احزاب دست راستی همانند نتانیاهو فکر نمی‌کنند و از این منظر طی روزهای آینده و در راستای تشکیل دولت ائتلافی، شاهد درگیری‌های سیاسی و حزبی خواهیم بود واین موضوع می‌تواند باعث تشکیل یک ائتلاف شکننده در سرزمین‌های اشغالی شود.از جهتی دیگر همچنان مطالبات عمومی به قوت خود باقیست.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز