خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو با موج عدم مقبولیت روبه‌رو شد/ لابی یهودی آمریکا تنها امید گانتس

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۷۶۰

تقلیل مشارکت عمومی، نخست‌وزیر اسرائیل را زیر شدیدترین ضربه‌ها برده است و حتی اگر پیروز شود، نباید امید به میدان‌داری داشته باشد.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیگر مسائل منطقه در تشریح آخرین وضعیت انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل و وضعیت دو حزب اصلی این رقابت سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بدون تردید برای تحلیل فرآیند انتخابات زودهنگام پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) باید به وقایع و رخدادهای چند ماه اخیر رجوع کرد. در طول ماه‌های اخیر «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست‌وزیر و هدایت کننده دولت اسرائیل به این نتیجه رسیده بود که آراء او به شدت افت خواهد کرد و از این منظر به دنبال فعال کردن کانال‌های خارجی خود (خصوصاً در آمریکا) رفت. او معتقد بود با فعال کردن لابی یهود مستقر در خاک آمریکا می‌تواند اوضاع را به نفع خود مدیریت کند؛ به عنوان مثال مشکلات اقتصادی و پرونده‌های فساد باعث شد تا نتانیاهو زیر بار بیشترین فشارهای داخلی قرار بگیرد و از این منظر تمام تمرکز وی بر انحراف افکار عمومی توسط عنصر خارجی معطوف شد که نمی‌توان آن را مفید و کارساز دانست.

وی ادامه داد: این روند تنها در مورد حمایت ایالات متحده یا روسیه محدود نمی‌شود بلکه نتانیاهو برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای سفر به کشورهای اروپایی و جلب نظر آنها در آستانه انتخابات کنست داشت، اما با مخالفت برخی از آنها روبه‌رو شد. این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر اسرائیل با ناامیدی شگرف وارد میدان انتخابات مذکور شد. در همین راستا یکی دیگر از اقدام‌هایی که او برای تطهیر چهره سیاسی خود در دستور کار قرار داد، ایجاد یک جو رسانه‌ای پر هیاهو علیه ایران و صورت دادن چند عملیات نقطه‌ای محدود در سوریه بود؛ به گونه‌ای که تیم تبلیغاتی او رسماً به وی اعلام کرده بودند که برای خروج از بحران مقبولیت سیاسی و افزایش آراء خود باید دست به چنین کاری بزند و از این منظر بود که شاهد مانور وی در دو محور مذکور بودیم. با تمامی این تفاسیر رسانه‌های اسرائیل رسماً اعلام کردند که میزان مشارکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی پائین بوده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه با اشاره به نگرانی نتانیاهو از میزان پائین مشارکت مردم در حوزه‌های نفوذ حزب لیکود، گفت: علیرغم مهندسی تمام عیار نتانیاهو برای جلب آراء مردم، اخباری مبنی بر میزان پائین مشارکت مردم در حوزه‌های انتخابی حزب لیکود منتشر شد که نتانیاهو برای بررسی این موضوع دستور تشکیل جلسه اضطراری با تیم انتخاباتی خود را صادر کرد و حتی در کمترین زمان ممکن به تل‌آویو بازگشت. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که میزان اختلاف میان دو رقیب جدی این دور از انتخابات (حزب لیکود و ائتلاف آبی و سفید) آنگونه که گمانه‌زنی شدهف کم نیست. به صورتی که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد لیکود ۲۹ کرسی و ائتلاف آبی و سفید ۳۱ کرسی را به خود اختصاص خواهند داد که کاهش میزان مشارکت نشان از مردود بودن این تحلیل دارد. از جهتی دیگر برخی دیگر از احزاب ادعاء تقلب را مطرح کرده‌اند که این موضوع هم نشان از بروز مشکلات بیش از حد برای کمیته برگزاری انتخابات اسرائیل دارد.

صدرالحسینی افزود: احتمال اینکه آراء نتانیاهو از آنچه گمانه‌زنی شده کمتر باشد، بسیار قوی است. بدون تردید دولت آینده در تل‌آویو به صورت ائتلافی تشکیل خواهد شد و از این منظر احتمالاً اختلاف آراء و تعداد کرسی‌ها چشمگیر خواهد بود. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که نتانیاهو در انتخابات بتواند به پیروزی دست پیدا کند، بدون تردید قدرت سیاسی او همانند گذشته نخواهد بودو از این منظر وضعیت سیاسی در اسرائیل شکننده خواهد بود. از جهتی دیگر باید متوجه بود که «بنی گانتس» به صورت مقتدر و قوی وارد انتخابات شد اما در زمان تبلیغات تا حد زیادی از نتانیاهو عقب ماند. این در حالی است که این پرسش مطرح می‌شود که در صورت پیروزی ائتلاف آبی و سفید و به دلیل داشتن ایدئولوژی لائیک، این جریان می‌تواند سیاست‌های خود را منهای احزاب مذهبی اسرائیل پیش ببرد یا خیر؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک به یک دهه است که جریان‌های مذهبی در رژیم صهیونیستی به جریان مخالف تبدیل شده‌اند که دلیل این تغییر وضعیت هم سیاست‌های نتانیاهو بوده است. آنها راهبردهای حزب لیکود را کاملاً علیه منافع خود می‌دانند و در این راستا نتانیاهو نتوانست آنها را با خود همراه کند و ماحصل آن، تبدیل احزاب و جریان‌های مذهبی به اپوزیسیون سیاسی در اسرائیل شد. من بر این باورم که اگر بنی گانتس اکثریت و محوریت ساختار سیاسی فعلی اسرائیل را به عهده بگیرد بدون تردید به دلیل وجود نگاه لائیک جریان منتصب به وی، حزب لیکود و سایر جریان‌های مذهبی و همچنین طیف‌های افراطی، او را تحت فشار قرار خواهند داد. اگر این روند اجرایی شود بدون تردید او مجبور می‌شود برای آرام کردن اوضاع داخلی از اهرم‌های خارجی (خصوصاً لابی یهود مستقر در آمریکا) استفاده کند. البته در این میان باید توجه داشت که لابی یهودی‌ها در اروپا گانتس را حمایت نخواهند کرد.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز