خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از کارشناس مطالعات اسرائیل؛

ورود ژنرال‌ها به انتخابات کنست، نتانیاهو می‌ماند یا می‌رود؟

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۵۱۱

ورود نظامیان رژیم صهیونیستی به عرصه سیاسی گمانه‌زنی‌های زیادی را مبنی بر سقوط نخست‌وزیر فعلی در انتخابات آتی کنست به وجود آورده و فشارها بر او ادامه دارد.

«میثم عرب‌سرخی» کارشناس مطالعات اسرائیل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح آخرین وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی و تاثیر ائتلاف سیاسی علیه نخست‌وزیر این رژیم در آستانه انتخابات آن پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

پس از خروج ترامپ از برجام، بسیاری از رقبای سیاسی نتانیاهو دیدگاه خود را درمورد وی تعدیل کردند؛ برای مثال، بعد از خروج آمریکا از برجام، نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که در صورت برگزاری انتخابات، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو قادر خواهد بود ۳۵ کرسی کنست را کسب کند. سفر نتانیاهو به عمان نیز به این امر کمک کرد؛ اما جنگ دو روزه غزه و موافقت نتانیاهو با آتش‌بس، بهره‌برداری رقبای سیاسی او را به‌دنبال داشت. علاوه بر آن، درگیر بودن نتانیاهو و همسرش در تحقیقات مربوط به فساد مالی و رشوه‌خواری، جایگاه او در داخل رژیم صهیونیستی را به ‌شدت تضعیف کرده است.

اخیراً نیز فشارها علیه نتانیاهو بیشتر شده است؛ یائیر لاپید، رهبر حزب «یش‌ عَتید» با متخلف خواندن نتانیاهو گفته است که او در حال له شدن زیر فشارهای همه‌جانبه است. ازسوی‌دیگر، نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، در حال کم کردن فاصله خود با نتانیاهو است. در حالی ‌که کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات زودهنگام باقی مانده، در نظرسنجی شبکه خبری کان اسرائیل که با مشارکت جامعه آماری ۵۴۳ نفره در ۱۶ فوریه ۲۰۱۹ انجام پذیرفت، از مخاطبین سوال شد در صورتی که انتخابات کنست رژیم صهیونیستی همین امروز برگزار شود، به کدام حزب رای خواهند داد؟

نتایج این نظرسنجی بر طبق نظر مخاطبین از این قرار است:

۱- حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو ۳۰ کرسی

۲- حزب توانمندی اسرائیل به زعامت بنی گانتز ۲۰ کرسی

۳- حزب کارگر به رهبری آوی گابای ۱۰ کرسی

۴- حزب یش عَتید به رهبری یائیر لاپید ۱۰ کرسی

۵- حزب راست جدید به رهبری ایلت شاکد و نفتالی بنت ۸ کرسی

۶- فهرست مشترک (عربی) به رهبری ایمن عوده ۶ کرسی

۷- حزب تعال (عربی) به رهبری احمد طیبی ۶ کرسی

۸- حزب تورات یهودی به رهبری یعقوب لیتزمن ۶ کرسی

۹- حزب شاس به رهبری آریه درعی ۵ کرسی

۱۰- حزب اسرائیل خانه‌ما به رهبری آویگدور لیبرمن ۵ کرسی

۱۱- حزب خانه یهودی به رهبری ربی رافی پرتز ۵ کرسی

۱۲- حزب مرتص به رهبری تامار زاندبرگ ۵ کرسی

۱۳- حزب کولانو به رهبری موشه کحلون ۴ کرسی

براساس نظرسنجی حاضر انتظار می‌رود جناح راست حریدی متشکل از احزابی چون لیکود، راست جدید، تورات یهودی، شاس، اسرائیل خانه‌ما، خانه یهودی و کولانو بتواند ۶۳ کرسی کنست آتی را از آن خود کنند. در مقابل برآوردها حاکی از آن است که جناح چپ‌گرای میانه‌رو با اتکا به آرای احزابی چون توانمندی اسرائیل، یش عتید، کارگر و مرتص تنها ۴۵ کرسی از کنست آتی را از آن خود کنند.

برطبق نتایج نظرسنجی شبکه کان انتظار می‌رود حتی در صورت افزوده شدن آرای احزاب عربی به جمع احزاب چپ‌گرای میانه‌رو، تعداد کرسی‌های این جناح در کنست ۲۱ اسرائیل، از رقم ۵۷ کرسی فراتر نرود. بر همین اساس می‌توان گفت جریان راستگرا به رهبری نتانیاهو همچنان از شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات آتی کنست اسرائیل برخوردار خواهد بود.

در این میان بعد از چندین دوره پیروزی بلامنازع نتانیاهو و حزب وی در انتخابات کنست اسرائیل، شاید بتوان گفت که در این عرصه انتخاباتی شاهد پایان عمر سیاسی وی باشیم. حضور بنی گانتز در کنار موشه یعلون (ژنرال سرشناس ارتش این رژیم) و یائیر لاپید، نشان از یک ائتلاف قوی به عرصه انتخابات این رژیم دارد. این ورود نظامی در عرصه سیاسی اسرائیل، صحنه انتخاباتی این رژیم را ۵۰ روز مانده به موعد برگزاری انتخابات کنست متشنج کرده است.

بنی‌گانتز در نخستین سخنرانی انتخاباتی‌اش در بخش عمده‌ای از آن، بارها از شخص نتانیاهو انتقاد کرد، بدون آنکه حتی یک بار نام او را ببرد! گانتز در سخنان خود گفت رهبر کنونی این رژیم حتی اهداف نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و هر چیز دیگر این رژیم را پله ترقی خود کرده است؛ مهم‌ترین رازهای این رژیم را در ساعات پربیننده تلویزیونی برملا می‌کند تا خود را قهرمان جلوه‌ دهد. این سخنان گانتز اشاره به عملکرد نخست‌وزیر اسرائیل طی سال‌های اخیر در مورد ایران است که از آن جمله می‌توان به ادعاهایی در خصوص شورآباد، تورقوزآباد و حملات اسرائیل به اهداف ایران در سوریه اشاره کرد که در جامعه اطلاعاتی اسرائیل امری غیر قابل قبول اعلام شد.

بنی‌گانتز با اشاره به پرونده‌های تحقیقات پلیس از نتانیاهو گفت او کسی بوده که سال‌ها مانند اشراف‌زاده‌ها زندگی کرده و امکانات این رژیم را در اختیار سرمایه‌گذاران و کنسرسیوم‌ها گذاشته است، اما جوانان این رژیم در رویای داشتن خانه می‌سوزند. به اعتقاد گانتز دولت او صلح با فلسطینیان را از سرخواهد گرفت و بر سر زمین‌ مصالحه‌های لازم را نشان خواهد داد. ژنرال ذخیره «موشه یعلون» نیز در آغاز کار حزب «توانمندی اسرائیل» در حالی که به عنوان فرد دوم حزب معرفی شد، گفت این بار این حزب موفق به ساقط کردن دولت نتانیاهو خواهد شد. در این راستا برخی تحلیلگران تأکید داشتند نتانیاهو با دارا بودن تجربه قوی در جلب افکار عمومی، در هفته‌های آینده بیشترین تلاش را خواهد کرد تا از یکسو فعلاً از گزند دادستانی در پرونده‌های فساد اقتصادی به سلامت بگذرد و از طرف دیگر، خود را به عنوان رهبری جهانی به تصویر بکشد.

در نهایت ۲۰ فروردین مشخص خواهد شد که نتانیاهوی ۶۹ ساله، تنها نخست‌وزیر پنج دوره رژیم صهیونیستی می‌ماند، یا یک ژنرال می‌تواند زمام امور این رژیم جعلی و سرمایه‌دار را برعهده بگیرد؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز