خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

حیات سیاسی نتانیاهو به مخاطره افتاده است/ انتخابات زودهنگام، دستاویزی برای کاهش صدای اعتراض‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۶۲۴

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از حملات راکتی حماس به شهرک‌های صهیونیستی به این نتیجه رسید که تنها راه حل بحران فعلی برگزاری انتخابات زودهنگام است.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برنامه رژیم صهیونیستی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه به چرایی و دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل اشاره کنم، باید به این نکته توجه کنیم که رژیم‌هایی مانند اسرائیل، ابتکار عملی را در قانون اساسی خود تبیین کرده‌اند که اگر بن‌بست ملی حادث شود، می‌تواند با رای‌گیری آن را بشکنند. به عبارتی دیگر دولت در چنین رژیم‌هایی زمانی که خود را در حالت شکست می‌بیند، سعی می‌کند تا با دخیل کردن مردم و مشارکت عمومی سر و صدای مخالفان را تا حدودی کاهش بدهد و از سوی دیگر سناریوی مورد نظر خود برای جلوگیری از فروپاشی ساختاری را عملیاتی کند. لذا نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم به دنبال همین موضوع است.

وی ادامه داد: نتانیاهو به عنوان رئیس کابینه، روزگار خوبی را سپری نمی‌کند. واقعیت این است که پس از حمله‌های راکتی حماس به شهرک‌های صهیونیستی که پاسخ عملیات ترور ارتش اسرائیل به حساب می‌آمد، شاهد استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بودیم و این موضوع باعث شد تا حیات سیاسی نتانیاهو و کابینه وی با خطر روبه‌رو شود. اعتراض شهروندان سرزمین‌های اشغالی به وضعیت امنیتی حاکم بر این مناطق باعث شد تا نتانیاهو پرونده درگیری‌ها در غزه را جمع کند؛ چراکه او به خوبی می‌دانست شلیک ۴۰۰ راکت به شهرک‌های اسرائیلی استراتژی جدید مقاومت فلسطین است که اگر ادامه پیدا کند می‌تواند به نابودی این رژیم منجر شود. در این راستا نتانیاهو به دنبال سناریوی جایگزین برای کاهش فشارها بر خود بود و از این جهت بحث برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عملیات سپر شمالی و انتخابات زودهنگام، دو پروژه فرعی برای حفظ نتانیاهو به حساب می‌آید، گفت: نتانیاهو به خوبی متوجه شده که ائتلاف شکننده حزب او با سایر احزاب در کنست اسرائیل به خطر افتاده است و از این رو شاهد بودیم که او سناریوی امنیتی و میدانی سپر شمالی که برای کشف تونل‌های زیر زمینی حزب الله طرح‌ریزی شه بود را اجراء کرد. نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن بود تا بتواند فضای سیاسی و افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی را به سمت انحراف بکشاند و خارج از فضای اسرائیل به طرح‌ریزی سناریوی تکمیلی بپردازد. به عبارتی دیگر نتانیاهو با طرح عملیات سپر شمالی توانست به شهروندان رژیم صهیونیستی القاء کند که تهدید حزب‌الله و حماس در زیر خانه‌های آنها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پس از اجرایی شدن عملیات سپر شمالی که ماهیت آن یک تحرک میدانی – شناسایی بود، شاهد انتشار اخبار برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم. قرار بر این شده است تا در فروردین سال ۱۳۹۸ انتخابات اسرائیل برگزار شود اما تاریخ برگزاری نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها این انتخابات را هفت ماه جلوتر برگزار خواهند کرد. تاریخ برگزاری انتخابات اسرائیل دقیقاً نشان می‌دهد که نتانیاهو و حزب لیکود به علاوه سایر متحدان آن، زیر فشار قرار دارند و برای آنکه جلوی هجمه‌ها را بگیرند به برگزاری انتخابات زودهنگام روی آورده‌اند. از جهتی دیگر پرونده فسادهای مالی نتانیاهو و همسرش موضوعی دیگر است که فعال شدن آن باعث می‌شود تا مخالفان وی دست به کنشگری منفی علیه او بزنند.

بخشایشی اردستانی در پایان خاطرنشان کرد: مخالفت احزاب مذهبی و طیف‌های سنتی اسرائیل موجب شده تا نتانیاهو مورد انتقاد بیش از پیش قرار بگیرد. به عنوان مثال نتانیاهو و متحدان وی معتقدند که زیر مجموعه‌های احزاب مذهبی اسرائیل باید به سربازی اجباری بروند اما آنها صبح تا شب در عبادتگاه‌های خود به نیایش مشغول هستند و این موجب ایجاد هجمه علیه نتانیاهو شده است. در مقابل احزاب مذهبی برای تلافی این نوع از رویکرد نتانیاهو به دنبال آن هستند تا بتوانند پرونده‌های فساد وی را برای ایجاد هجمه علیه لیکود و نخست‌وزیر بیش از پیش برجسته کنند. این بدان معناست که نتانیاهو همچنان برگزاری انتخابات زودهنگام را تنها چاره ادامه حیات سیاسی خود می‌داند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز