خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

سمت و سوی انتخابات سراسری اسرائیل/ آرایش حزب لیکود و ائتلاف آبی – سفید/ سناریوهای محتمل برای تشکیل دولت ائتلافی

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۱۴۰

اگرچه ممکن است حزب لیکود در انتخابات رای بیاورد اما بدون تردید نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینه نخواهد شد.

«جلال چراغی» کارشناس سیاسی و رسانه‌ای منطقه در تشریح انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی و آخرین وضعیت احزاب حاضر در این رویداد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: امروز (سه‌شنبه‌) فلسطین اشغالی شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی (کنست) است که بیست و یکمین انتخابات آن به ‌شمار‌ می‌رود‌. این انتخابات در سایه رقابت شدید احزاب مختلف صهیونیست، به‌ویژه رقابت تنگاتنگ دو حزب راستگرای «لیکود» و حزب ژنرال‌ها موسوم به ائتلاف «آبی- سفید» و سایر احزاب و تشکل‌های اسرائیل برای به ‌دست آوردن اکثریت مطلق (۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی) کنست (پارلمان اسرائیل) برگزار می‌شود. بر اساس برخی نظرسنجی‌ها‌ و داده‌های‌ رسانه‌ای، حزب راستگرای «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به ‌علت برخی تحولات در عرصه فلسطین اشغالی و خارج آن و اقدام‌های  افراط‌گرایانه او و ضدیت با فلسطینی‌ها، از شانس پیروزی بیشتری در این انتخابات برخوردار است، اما بر اساس برخی گمانه‌زنی‌‌ها حزب ژنرال‌ها موسوم به ائتلاف «آبی- سفید» به ریاست «بنی گانتس»، رئیس پیشین ستاد ارتش، به‌ علت‌ شکست‌های‌ متوالی کابینه کنونی نتانیاهو در برابر فلسطینی‌ها و به سبب اتهام‌های فسادی که گریبانگیر نتانیاهو و همسرش است، در جایگاه بهتری قرار دارد.

وی ادامه داد: نتانیاهو از چند ماه پیش با درک این موضوع و نیز برای خلاص شدن از زیر تیغ اتهام فساد و رشوه و وحشت از دچار شدن به سرنوشت نخست‌وزیر‌ پیشین اسرائیل و قرار گرفتن در پشت میله‌های زندان، تلاش کرد بنی گانتس، رقیب اصلی خود را فردی ضعیف و بی‌تجربه جلوه دهد. به‌گونه‌ای که حتی نمی‌تواند از گوشی همراه خود و هک شدن آن مواظبت کند چه برسد به دفاع و مواظبت از منافع اسرائیل. از سوی دیگر،‌ نتانیاهو برای قهرمان نمایی از خود برای رأی‌ دهندگان اسرائیلی تلاش کرد. او تلاش کرد در سیاست خارجی، خود را دلسوز و مدافع سرسخت منافع صهیونیست‌ها‌ و دشمن سرکوبگر فلسطینی‌ها نشان دهد تا از این طریق بتواند هجمه‌ها را دفع کند. در این راستا از زمان حمله شکست خورده رژیم صهیونیستی در آبان ماه سال گذشته به نوار غزه که با متوسل شدن به دامن مصر سبب توقف حملات موشکی مقاومت فلسطین شد و در نتیجه کلید فروپاشی کابینه نتانیاهو را رقم زد و پس از آن نیز حملات نافرجام هوایی نیروی هوایی آن به خاک سوریه، او تلاش می‌کند‌ با تحرکاتی در سطح بین‌المللی‌ ترسیم و تصویر‌ فردی شکست خورده از خود را در اذهان صهیونیست‌ها‌ بزداید.

 این پژوهشگر مسائل منطقه با اشاره به حمایت ایالات متحده از نتانیاهو، گفت: توسل نتانیاهو به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور‌ آمریکا، با کمک لابی پرنفوذ صهیونیست در واشنگتن و جنگ طلبانی چون جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، برای اتخاذ تصمیم‌های‌ شتابزده چون به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان و پیش از آن نیز تصمیم برای به رسمیت شناختن قدس به ‌عنوان‌ پایتخت رژیم صهیونیستی در راستای تلاش‌های‌ او برای نشان دادن چهره‌ای‌ وارونه از خود برای صهیونیست‌ها‌ تفسیر و تحلیل پذیر است. آخرین تلاش انتخاباتی او در مسکو و به کمک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نمود یافت که در آن جسد نظامی صهیونیست کشته شده در یکی از جنگ‌های‌ رژیم صهیونیستی علیه لبنان را طی مراسم و تشریفات نظامی از مسکو تحویل گرفت. بنابراین،‌ صرف نظر از برآیند نظرسنجی‌ها‌ درباره انتخابات کنست، تلاش‌های‌ طاقت فرسای نتانیاهو برای حفظ جایگاه خود، موید احتمال پشتازی رقبای انتخاباتی اوست. البته،‌ بیش از ۴۰ حزب در این انتخابات حضور دارند و حتی اگر حزب لیکود یا ائتلاف آبی- سفید نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزند، باز توان تشکیل کابینه را نخواهند داشت و نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب خواهند بود. لذا دولت آینده همانند دولت‌های‌ گذشته ائتلافی خواهد بود.

چراغی افزود: فارغ از تلاش‌های‌ نتانیاهو، به نظر می‌رسد‌ که کابینه آینده را حزب لیکود توسط ائتلاف با دیگر احزاب تشکیل دهد و علت آن همگرایی و نزدیکی رویکردهای احزاب تندرو با رویکردهای حزب راستگرای لیکود است. بیشتر احزاب فعال، رویکردهای تندی چون مخالفت با هرگونه تشکیل کشور مستقل فلسطینی، وادار کردن فلسطینی‌ها برای مهاجرت به کشورهای عربی و ملحق کردن کرانه باختری به اراضی اشغالی دیدگاه یکسانی با حزب لیکود دارند، اما موفقیت حزب لیکود برای تشکیل کابینه ائتلافی با دیگر احزاب به معنای این نیست که بنیامین نتانیاهو مامور تشکیل کابینه خواهد شد؛ چراکه ر‌ؤسا و اعضای اصلی احزاب راستگرای اسرائیل مانند ‌«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما»، و «نفتالی بنت»، وزیر آموزش پیشین و رئیس «حزب راست جدید»، مخالف شدید سیاست‌های‌ نتانیاهو هستند. تا جایی که لیبرمن به ‌علت‌ اختلاف نظرهای شدید با نتانیاهو درباره برخورد با مقاومت فلسطین در غزه و برخی مسائل دیگر از سمت خود استعفا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ گمانه‌زنی‌ پیروزی حزب لیکود و تشکیل کابینه ائتلافی قوی است و احتمال اینکه احزاب میانه‌رو‌ و چپگرایی چون «حزب کارگر»، «مرتس» که گمانه‌زنی‌ می‌شود‌ هر کدام شش یا هفت کرسی از کرسی های کنست را از آن خود کنند و حد نصاب لازم را برای تشکیل کابینه به دست بیاورند، اندک است؛ مگر اینکه امتیازهای مهمی به احزاب ملی- مذهبی و مخالفان حزب لیکود بدهند که در آن صورت نیز کابینه ضعیفی تشکیل خواهد شد که توان تحمل در برابر فشار احزاب مخالف را نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز