خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ به دنبال رجزخوانی برای دنیا از ویتنام است/ کیم راهی جز ادامه مذاکره با آمریکا ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۹۳۷

انتخاب ویتنام از سوی آمریکا برای دیدار دوم رهبران آمریکا و کره‌شمالی معنای بسیار عمیق دارد و رئیس‌جمهوری آمریکا در همه جهت از آن استفاده خواهد کرد.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به دلایل برگزاری دومین دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکا در ویتنام و اهداف این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید به دنبال آن است تا به دنیا بفهماند که ادامه احیاء قدرت آمریکا با روش روسای جمهور قبلی جواب نمی‌دهد و خود را به عنوان پایان دهنده به تئوری پادگفتمان‌ها در عرصه داخلی و خارجی مطرح می‌کند. او معتقد است که قدرت ایالات متحده که در دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ به ان افتخار می‌کرد، از راه‌های دیگر قابل احیاء است و با سناریوهای نئوکان‌ها می‌توان به آن سطح از قدرت (ولو بیشتر و بهتر) دست پیدا کرد. از این منظر یکی از صحنه‌هایی که چند روز دیگر او قرار است قدرت آمریکای خود را به رخ دنیا بکشد، ویتنام است؛ جایی که چندین سال قبل ارتش ایالات متحده به معنای واقعی شکست خورد.

وی افزود: ترامپ در دیدار دوم خود که قرار است در ماه جاری میلادی با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) داشته باشد، در وهله نخست تلاش دارد یک جو روانی تمام عیار با تیترهای بزرگ و دهن پُرکن را خلق کند و بر اساس تفکرات خود به دنیا بگوید که اگر ایالات متحده چند سال قبل در این کشور متحمل شکست شد، اما هم اکنون به واسطه من (ترامپ) و شعار احیای عظمت آمریکا مجدداً خود را بیش از گذشته قدرتمند کرده و دنیا را وارد معادله‌های جدید می‌کند. قصد او از دیدارش با اون در ویتنام این است که به تمام دنیا (اعم از مخالفان و موافقان آمریکا) بگوید که من بزرگ‌ترین تهدید موشکی و هسته‌ای دنیا را در جایی به زانو درآوردم که چند سال قبل در همانجا متحمل یکی از سخت‌ترین شکست‌های نظامی شده‌ام.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ به دنبال مانور سیاسی و رسانه‌ای علیه مخالفان داخلی خود است، گفت: رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از این فضا و دیدارش با رهبر کره شمالی به هر ترتیبی که شده سعی خواهد کرد تا روسای جمهور قبلی آمریکا (اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها) را برای اتخاذ سیاست‌های غلطشان در مورد کشورهایی مانند کره‌شمالی، ونزوئلا، کوبا و حتی ایران زیر سوال ببرد و به دنیا این پیام را مخابره کند که هر قدرتی را می‌تواند پای میز مذاکره بکشاند. او به دنبال خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره است اما در مقابلش شخصی ایستاده که نسبت به گذشته قدرت سیاسی چندانی در داخل و خارج از کشورش ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: باید بپذیریم که رهبر کره شمالی متوجه شده که برای باگشت کشورش به ریل توسعه، باید از بسیاری خواسته‌ها و ایدئولوژی‌هایی که طی این سال‌ها دنبال می‌کرده است فاصله بگیرد. کره شمالی و مردم این کشور در ظاهر مرتب و منظم هستند اما نظام اقتصادی این کشور به حدی فرسوده و شکسته شده است که اگر رهبر این کشور هم بخواهد، اقتصاد پیونگ‌یانگ توان ادامه مسیر قبلی را ندارد. کیم جونگ اون به دنبال عقب نشینی مقتدرانه و به نفع کشورش است و ترامپ هم این موضوع را به خوبی می‌داند؛ به همین جهت شاهد آن هستیم که ترامپ در برهه زمانی خاص از رهبر کره‌شمالی تعریف می‌کند و او را با خنده به سمت خلع سلاح هسته‌ای سوق می‌دهد و به موازات آن با جدیت تمام خطر این کشور را به گوش تمام جهان می‌رساند. این بدان معنی است که اگر رهبر کره شمالی هم خواهان بازگشت به عقب باشد، این کشور بدون تردید از هم می‌پاشد و از جهتی دیگر مشکلات سیاسی زیادی را برای او در داخل به وجود می‌آورد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز