خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ادامه مذاکره کره‌شمالی با آمریکا به «حماقت سیاسی» شبیه است/ تایوان برگ برنده واشنگتن علیه پکن

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۵۹۹

ایالات متحده در صدد است تا با امتیازگیری بیشتر از پیونگ‌یانگ اهرم‌های فشار هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را از او بگیرد و از این جهت شاهد اخبار ضد و نقیض در مورد دیدار رهبران دو کشور هستیم.

«سیدعلی خرم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل نامعلوم بودن دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: لغو دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون دو محور: ۱- واقعی ۲- ساختگی وجود دارد. در محور اول، مستندات بر این اساس است که سخنان «جان بولتون» و حمله او به کره‌شمالی در اثناء مقدمه‌چینی برای دیدار دو طرف، باعث شد تا معاون وزیر خارجه کره‌شمالی نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و این مواضع باعث شد تا روابط میان هر دو طرف غبارآلود شود. در محور دوم و اگر فرض را بر این بگذاریم که لغو دیدار دو طرف از سوی ایالات متحده ساختگی بوده است، نشان می‌دهد که آمریکا منتظر بود تا برخی از فعل و انفعالات در پیونگ‌یانگ اتفاق بیافتد و پس از آن اقدام لغو دیدار رهبران دو کشور کند.

وی ادامه داد: اینکه خبرنگاران در سر صحنه انهدام آزمایشگاه هسته‌ای کره شمالی حاضر می‌شوند و سر خط خبرها به سرعت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند، می‌تواند یکی از مولفه‌هایی باشد که سناریوی دوم (ساختگی بودن لغو دیدار ترامپ و اون) را قوت ببخشد. به گونه‌ای که تحلیل‌ها به این سمت جهت پیدا می‌کند که پس از انهدام سایت و آزمایشگاه هسته‌ای ترامپ درخواست بالاتری را مطرح می‌کند و این باعث می‌شود تا پله پله بتوانند کره‌شمالی را از اهرم‌های هسته‌ای و نظامی تهی کنند. در این بین اصرار و ادامه به مذاکرات از سوی پیونگ‌یانگ را باید یک «حماقت سیاسی» دانست؛ چراکه در کل مشخص نیست این مقدار از عقب‌نشینی و امتیازدهی از سوی مقامات کره تا چه حد ادامه خواهد داشت و اساساً معلوم نیست بازی بعدی ایالات متحده در قبال این کشور چه خواهد بود. لذا پیونگ‌یانگ باید بسیار هوشیارانه گام بردارد.        

سفیر اسبق کشورمان در چین با اشاره به نقش کره‌جنوبی و ژاپن در پرونده کره‌شمالی گفت: لغو واقعی یا ساختگی مذاکرات و دیدار ترامپ و اون نشان می‌دهد که دو طرف همچنان در مورد بسیاری از موضوعات با یکدیگر به نتیجه نرسیده‌اند. در این بین کره‌جنوبی و ژاپن فعال شده‌اند؛ باید توجه کرد که منافع ایالات متحده با این دو کشور در پرونده کره‌شمالی بسیار متفاوت است. ژاپنی‌ها به دنبال آن هستند که تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی به کلی از بین برود و کاری به مابقی ماجرا ندارند. در مقابل، کره‌جنوبی فکر می‌کند که اگر مذاکرات آمریکا با همسایه شمالی به نتیجه برسد، سایه خطر از سر سئول کم خواهد شد و به نوعی به دنبال تامین امنیت سرزمینی خود است. در این راستا هم چین به دنبال آن است تا با توافق میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بتواند حضور نیروهای آمریکا در شبه جزیره را به نفع خود کاهش دهد؛ در کل به وضوح می‌بینیم که هر کدام از بازیگران به دنبال موضوع خاص خود هستند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا برای حفظ هژمونی خود در شبه جزیره روی تایوان سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: تایوان از سال ۱۹۴۹ به عنوان یک اهرم فشار علیه چین از سوی آمریکا مورد توجه بوده است و اهمیت آن برای ایالات متحده تا حدی است که این جزیره توانسته است به میزان بالای توسعه دست پیدا کند و حتی هسته‌ای شود. از این جهت تایوان می‌تواند به عنوان یک پایگاه موشکی یا هوایی در ادبیات امنیتی ایالات متحده قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز