خبرگزاری کار ایران

ابراز تمایل سئول برای دیدار با مقام‌های کره‌شمالی در ماه مارس

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۰۸۳

مقام‌های کره شمالی و کره جنوبی تصمیم دارند، پیش از دیدار رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا، با یکدیگر گفتگو داشته باشند. محور این ملاقات برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و مسیرهای نوین ارتباط میان دو کره است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کره جنوبی روز گذشته - جمعه- اعلام کرد که در ماه جاری میلادی در پی گفت‌وگوهایی در سطوح بالا با کره‌شمالی است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، قرار است در آینده با یکدیگر دیدار کنند و «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، در پی آن است تا پیش از این دیدار با رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیداری داشته باشد.

در بحبوبه آشفتگی سیاسی از آسیا و اروپا تا واشنگتن، ترامپ در تماسی تلفنی در روز گذشته با مون تایید کرد که بنا دارد تا پایان ماه می با کیم جونگ اون دیدار کند و هر دو از تلاش‌هایی که در راستای حل بحران سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی انجام می‌گیرد با «خوش‌بینی محتاطانه» حرف زدند. 

بنا بر بیانیه کاخ سفید، ترامپ و مون درباره آماده‌سازی برای ملاقات‌شان با پیونگ‌یانگ به بحث پرداختند و بر سر این نکته توافق کردند که نه کلمات بلکه «اقدام‌های ملموس» است که می‌تواند شبه‌جزیره کره را از سلاح هسته‌ای پاک کند.

کاخ سفید اعلام کرد که دو رئیس‌جمهور «بر این نکته تاکید کردند که آینده بهتری برای کره‌شمالی ممکن است، اگر که حکومت این کشور راه درست را انتخاب کند.»

پیش‌تر، «ایم ینوگ سئوک»، رئیس ستاد مون، گفته بود که دیدار با کره شمالی در پایان ماه مارس محور اصلی گفت‌وگو میان کیم جونگ اون و مون جائه این خواهد بود. 

نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داد که «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، که دونالد ترامپ هفته گذشته او را جایگزین «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه این کشور کرد، نقشی تعیین‌کننده در برنامه‌ریزی گفت‌وگوها داشته و در حال ایجاد مجراهای پشتیبان ارتباطی با نمایندگان کره‌شمالی بوده است. 

پمپئو از طریق مجرایی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دفتر عمومی شناسایی در کره‌شمالی با همتایان خود در این کشور ارتباط برقرار کرده است. یک مقام رسمی ایالات متحده که با سازماندهی این دیدار آشنا است، گفت که پمپئو از نزدیک با «سو هون»، رئیس سرویس امنیت ملی کره‌جنوبی، در ارتباط بوده است. 

این مقام افزود که برای سال‌های متمادی، تنها کانال اصلی ارتباط رسمی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ سرویس اطلاعات کره جنوبی و نماینده کره شمالی در سازمان ملل در ایالات متحده بود.

این مقام تایید کرد که پمپئو نقشی تعیین‌کننده در برنامه‌ریزی این ملاقات داشته است، چراکه پس از رفتن «جو یون»، شخص اول ایالات متحده در امور کره شمالی، سازمان‌های اطلاعاتی از منابع اصلی خبره در چنین مواردی هستند. 

این مقام رسمی گفت که برنامه‌ریزی این ملاقات «در مراحل بسیار ابتدایی» است. 

اگر کره شمالی با این دیدار موافقت کند، پیونگ‌یانگ می‌تواند سکوتش را درباره اشتیاق به ملاقات با ترامپ و مون و آمادگی‌اش برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کشورش، آن‌گونه که سئول می‌گوید، بشکند. 

رئیس تیم آماده‌سازی گفت‌وگوها، به خبرنگاران گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم موضوع‌های محوری گفت‌وگو را به زدودن سلاح‌های هسته‌ای از شبه‌جزیره کره، تضمین صلح دائم و کاستن از تنش نظامی و ایجاد مسیرهای نوین و برجسته برای ارتباط میان دو کره محدود کنیم.»

وی گفت که مون ممکن است پس از ملاقات میان دو کره با ترامپ دیدار کند، اما این نشست پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده ترامپ و کیم یونگ اون در ماه می صورت می‌گیرد.

 پایگاه خبری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که مون در تماس تلفنی به رئیس‌جمهور آمریکا وعده داد که از نزدیک با واشنگتن درباره دیپلماسی دیدار ماه می همکاری کند. نماینده کره‌جنوبی گفت که ترامپ طی این تماس تلفنی از مقام‌های کره‌جنوبی خواست تا در مذاکرات تجاری با آمریکا از خود انعطاف نشان دهند. 

حتی در بحبوبه تنش کره‌شمالی، ترامپ بارها رابطه آزاد تجاری ایالات متحده با هم‌پیمانش (کره‌جنوبی) را محکوم کرده و آن را «ناعادلانه» خوانده و چندین بار تهدید به خروج از آن کرده است. 

مقام‌های ارشد کره‌جنوبی ماه جاری میلادی با کیم جونگ اون دیدار کردند و به واشنگتن گفتند که رهبر کره شمالی، چنانچه امنیت این کشور تامین شود، آماده است سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد. 

ترامپ با تعجب اعلام کرد که حاضر است با کیم جونگ اون دیدار کند و راه‌حلی برای مشکل گسترش موشک‌های هسته‌ای کره شمالی پیدا کند که تهدیدی برای آمریکا به حساب می‌آید. 

رسانه‌های رسمی کره‌شمالی هنوز درباره ملاقات ملاقات رهبر این کشور با مقام‌های کره جنوبی اظهارنظر نکرده‌اند، اما «ری یونگ هو»، وزیر خارجه کره شمالی، در روزهای اخیر به سوئد رفت تا با «مارگوت وال‌استورم»، همتای سوئدی‌اش دیدار کند و به بحث و گمانه‌زنی درباره دیدار ترامپ و کیم جونگ اون بپردازد. 

«پژمان فیورین»، نماینده مطبوعاتی وال‌استورم، اعلام کرد که گفت‌وگوها تا روز گذشته  طول کشید و  امروز نیز ادامه خواهد داشت. او از دادن اطلاعات بیشتر در این باره خودداری کرد. 

«استفان لوفون»، نخست‌وزیر سوئد، در یک کنفرانس مشترک خبری با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، گفت که سوئد که سفارتش حامی منافع آمریکا در پیونگ‌یانگ است، آماده است تا برای کم کردن تنش میان دو کشور وارد عمل شود. 

«کانگ کیونگ وا»، وزیر خارجه کره جنوبی، روز گذشته در واشنگتن بود تا در مورد ملاقات رهبران آمریکا و کره‌شمالی و مراوده تجاری با «جان سالیوان»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. همزمان با کانگ ، «تارو کونو»، وزیر خارجه ژاپن، نیز با سالیوان دیدار داشت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دو طرف، دیدار برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی را «فرصتی تاریخی» خواندند و بر این نکته تاکید کردند که تحریم‌های جهانی به رهبری آمریکا بر کره شمالی تا زمانی که این کشور «قدم‌هایی موثر، قابل‌اثبات و ملموس در راستای زدودن سلاح هسته‌ای» برندارد، باید ادامه داشته باشد. 

کانگ روز گذشته با سالیوان دیدار کرد که پس از اخراج تیلرسون در مقام خود ابقا شد. مشخص نیست که آیا دو وزیر آسیایی با پومپئو دیدار می‌کنند یا نه. 

کانگ به شبکه «پی‌بی‌اس» گفت که نسبت به گفت‌وگو میان آمریکا و کره شمالی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای این کشور «به‌شکل محتاطانه‌ای خوش‌بین» است و این اتفاق می‌تواند به «راه‌حلی صلح‌آمیز برای حل مسئله هسته‌ای کره شمالی بینجامد.»

وی البته تاکید کرد که حذف برنامه هسته‌ای «زمان زیادی می‌برد، چراکه کره شمالی در این زمینه پیشرفت بسیاری کرده است.»

انتظار می‌رود که وزرای ژاپن و کره جنوبی امروز در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند. 

به گفته «کیم یویی کیوم»، سخنگوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن، در تماسی تلفنی با مون در روز گذشته تاکید کرد که پس از دیدار مقام‌های کره‌شمالی با مسئولان کره‌جنوبی و ایالات متحده علاقه دارد با این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

دریاسالار «هری هریس» رئیس فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا در روز پنج‌شنبه، هشدار داد که ایالات متحده نمی‌تواند درباره نتیجه ملاقات ترامپ و کیم جونگ اون چندان خوش‌بین باشد و باید با «چشمان باز» قدم به این گفت‌وگو بگذارد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز