خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد تونسی در گفت‌وگو با ایلنا:

افکار عمومی جهان عرب، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌‌پذیرد/ ایران، محور مقاومت را برای مقابله با اِشغال تجهیز کند/ تونس برقراری روابط را نپذیرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۸۷۵

تحلیلگر ارشد تونس گفت که انتشار فیلمی از نشست نخست وزیر رژیم صهیونیستی با برخی از سران عرب با اهداف از پیش تعیین شده و در راستای تأمین منافع سیاسی وی بوده است.

به گزارش ایلنا، «المنجی الخضراوی» تحلیلگر ارشد و فعال سیاسی تونس در تحلیل وقایع اخیر در حوزه عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و لزوم مقاومت در برابر پدیده اشغال در مقیاس جهانی و بعد کوچک‌تر آن سرزمین­‌های عربی و محوریت مسأله فلسطین گفت: به اعتقاد من ورای انتشار فیلمی از نشست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سران عرب، مجموعه­‌ای از اهداف مرتبط به هم نهفته و به تعبیری با یک تیر چند هدف را نشانه می­‌گیرد. نخست اینکه این اقدام حامل پیام کاملا روشنی به ویژه برای اعراب است که عملیات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال توسعه و گسترش است.دوم اینکه با تصویر علنی عادی‌سازی روابط، حالتی از یأس و ناامیدی در محور مقاومت ایجاد کند و در مرحله بعد نیز در داخل اسرائیل چنین القا کند که نتانیاهو موفق شده با سران عرب که تا چندی پیش مخالف عادی سازی روابط و مانعی بر سر راه آن بوده‌­اند، دیدار کند.

انتشار فیلم نشست با سران عرب، ابراز نتانیاهو برای تامین منافع شخصی بود

الخضراوی در ادامه افزود که نتانیاهو با دیدار با برخی از سران عرب و انتشار تصاویر مستند از آن در حقیقت  توانست ضربه سنگینی به دشمنان داخلی خود وارد کرده و از امتیازی که اعراب به وی دادند به عنوان برگ برنده در عرصه منافع سیاسی شخصی خود نیز بهره برد.

برخی کشورهای عربی همچنان مخالف سیاست‌های استعمارگرانه نتانیاهو هستند

وی در تحلیل این رویداد و امکان ایجاد چالش­‌های بزرگ در داخل جوامع عرب در واکنش به عادی‌سازی روابط گفت: قطعا چنین اقداماتی تأثیرگذار خواهد بود اما نمی­‌توانیم بگوئیم که نتانیاهو موفق به ارتباط با تمام کشورهای عربی شده است بلکه فقط برخی از این کشورها در این جهت حرکت کرده­‌اند و همچنان بسیاری از کشورهای عربی مخالف سیاست­‌های استعمارگرانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی و مانع هر نوع ارتباط با این رژیم هستند.

برای مثال تونس تا به امروز برقراری روابط را نپذیرفته و قانون اساسی این کشور به صراحت از اولویت مسأله فلسطین سخن می­‌گوید.

این تحلیلگر ارشد تونسی در ادامه افزود: افکار عمومی در جهان عرب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌­پذیرد بلکه حتی چنانچه جهان نیز شاهد آن بود توده­‌های مردم هر بار علیه عادی‌سازی روابط به پا خاسته­‌اند مثلا تونس در مسأله فلسیطن حتی شهدایی چون «عمران المقدمی» تقدیم کرده و سال‌هاست که از مقاومت با آغوش باز استقبال می‌­کند.

وی گفت: اما در مورد رژیم‌های عربی باید گفت که هم سو با منافع خود حرکت می­‌کنند هر چند که خلاف جهت منافع مردم و در تناقض با آن باشد. آنها خلاف تهاجم اسرائیل به سرزمین‌­های عربی- اسلامی در فلسطین و سوریه با این رژیم گرد یک میز می­‌نشینند تا منافع حکومتی خود را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید با تمام ابزارهای نظامی، فرهنگی و سیاسی  و مادی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد و البته مقاومت فلسطین و عرب متأسفانه از مجموع چنین قدرتی برخوردار نیست و اینجاست که دیگر قدرت‌­های منطقه از جمله ایران باید نقش اساسی ایفا کنند و محور مقاومت را به مکانیزم­‌های پیشرفته برای مقابله با اشغال و تجاوز تجهیز کنند.

عرب هرگز قدس را به پایتختی اسرائیل به رسمیت نمی­‌شناسد

وی تأکید کرد که عرب هرگز قدس را به پایتختی اسرائیل نمی­‌شناسد، بلکه نام فلسطین را با قدس گره زده و بخش جدائی‌ناپذیر آن می­‌داند. به اعتقاد من باید در مقابل اشغال هر سرزمینی در هر نقطه‌­ای از جهان  و حتی به اندازه وجبی باشد باید مقاومت شود.

الخضراوی مبارزه با اشغال و اشغالگری مقوله­‌ای فرازمانی، فرامکانی و فرامرزی برشمرد و تأکید کرد که تمام سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و مقاومت، عملی‌­ترین بعد این مبارزه است.

تحلیلگر ارشد تونس در پایان گفت که نشست ورشو حرفی برای گفتن نداشت و فقط یک مانور رسانه­‌ای در ادامه زنجیره عادی‌سازی روابط بوده است. حتی رویداد جدیدی در علنی کردن این روابط نبود چرا که پیش از این و بر اساس توافق اسلو، زمینه­‌های عملی آن فراهم و به نوعی شبه‌علنی شده بود.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز