خبرگزاری کار ایران

استاد مطالعات اروپایی دانشگاه ویکتوریا در گفت‌وگو با ایلنا:

نتیجه رای‌گیری پارلمان برای «می» شبیه کابوس بود/ اما و اگرهای ادامه دولت بریتانیا

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۱۵۰

۲۳۰ نماینده مجلس عوام این طرح را رد کردند، آن هم در حالی که ۱۱۸ نفر از آن‌ها از اعضای حزب محافظه‌کار بودند. این بزرگ‌ترین شکستی بود که دولتی در تاریخ آن را تجربه کرده بود.

پروفسور «اولیور اشمیتکه» استاد مطالعات اروپایی در دانشگاه ویکتوریا است. حوزه کاری وی تاریخ و سیاست اروپا است و از سال ۲۰۱۲ به این سو، ریاست سازمان مرکز تحقیقات جهانی در کانادا را نیز بر عهده دارد. 

رای پارلمان بریتانیا، نقطه پایانی بر یک طرح بی‌معنا بود

اولیور اشمیتکه با اشاره به شکست طرح برگزیت «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، در پارلمان این کشور به ایلنا گفت: امروز روزنامه‌های بریتانیا همه بر این شکست متمرکز شدند. نتیجه جلسه روز گذشته -سه‌شنبه- در پارلمان شکستی سیاسی برای می بود. رای‌گیری پارلمان را می‌توان نقطه پایانی بر طرحی بی‌معنا دانست که جز ضرر و زیان چیزی برای مردم بریتانیا به بار نمی‌آورد. 

ریاست سازمان مرکز تحقیقات جهانی در کانادا اظهار داشت: نتیجه رای‌گیری برای ترزا می بیشتر شبیه یک کابوس بود. ۲۰۲ نماینده مجلس عوام با این طرح موافقت کردند، آن هم در حالی که ۱۱۸ نفر از آن‌ها از اعضای حزب محافظه‌کار بودند. ۴۳۲ نماینده دیگر نیز به این طرح رای منفی دادند. ‎این بزرگ‌ترین شکستی بود که دولتی در تاریخ آن را تجربه کرده بود. آن‌چه جنجال بسیاری آفرید طرح «پشتیبان» بود که به مرز میان بریتانیا و ایرلند مربوط می‌شود. براساس این طرح، چنانچه توافق در زمان موعود به اجرا درنیاید مرز ایرلند و بریتانیا کاملا باز خواهد ماند و زیرساخت‌های فیزیکی و رسمی با این کشور حفظ خواهد شد.

وی افزود: به باور دولت ترزا می، کلید رسیدن به این مهم ایجاد توافق تجاری و گمرکی آزاد و فراگیر است که اتحادیه اروپا از همان آغاز نسبت به اجرایی شدن آن مشکوک بود. حتی افرادی در کابینه ترزا می نیز معتقد بودند که طرح پشتیبان ایرلند در نهایت مانع اجرایی شدن تمام‌وکمال برگزیت می‌شود.

چشم‌انداز برگزیت، روشن نیست

ریاست سازمان مرکز تحقیقات جهانی در کانادا گفت: شکست برگزیت را می‌توان به نوعی شکست طرح‌هایی دانست که به جای اقتصاد بر منافع هویتی تکیه دارند. البته هوادارن برگزیت درباره مضرات اقتصادی ماندن در اتحادیه اروپا حرف‌های بسیاری گفته‌اند، اما در نهایت رای پارلمان نشان داد که هیچ‌کس از این طرح (لااقل به شکل فعلی آن)‌ راضی نیست. در مجموع،‌ اوضاع چندان روشن به نظر نمی‌آید.

وی ادامه داد: زمان تعیین‌شده برای خروج از اتحادیه اروپا حدود دو ماه دیگر به پایان می‌رسد، اما از قرار معلوم هیچ چشم‌اندازی در این‌باره در بریتانیا وجود ندارد. 

استاد مطالعات اروپایی در دانشگاه ویکتوریا در رابطه با برآیند شکست طرح برگزیت در پارلمان گفت: «جرمی کوربین»،رهبر حزب کارگر، ایده رای عدم اعتماد به دولت را روی میز گذاشته است. این بدان معناست که نمایندگان پارلمان تصمیم خواهند گرفت که آیا دولت می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر. 

اولیور اشمیتکه گفت: رای‌گیری در این‌باره بناست امروز کلید بخورد. اگر پارلمان تصمیم بگیرد که دولت دیگر نمی‌تواند کنترل امور را در دست بگیرد، کار به انتخابات سراسری خواهد کشید. چنانچه می نتواند از پارلمان رای اعتماد بگیرد، در ۱۴ روز آینده باید دولتی جدید تشکیل شود. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: خود ترزا می پیشتر گفته بود که علاقه‌ای به ترک مسند قدرت ندارد. بسیاری از تحلیل‌گران نیز معتقدند که دولت او در پارلمان رای اعتماد خواهد گرفت. اگر چنین شود، می باید روز دوشنبه توافق برگزیت جدیدی را به پارلمان عرضه کند. در این صورت پارلمان ممکن است در رای‌گیری اصلاحاتی را پیش بکشد و در این زمینه احتمالاتی وجود دارد. 

خروج بدون توافق، فاجعه‌ای اقتصادی- سیاسی برای بریتانیا است

 اولیور اشمیتکه درباره آینده برگزیت در دولت ترزا می گفت: اگر پارلمان همچنان طرح آینده می را نپذیرد و هیچ برون‌رفتی هم ارائه نشود، کار به خروج بدون توافق خواهد کشید. این بدان معناست که بریتانیا در تاریخ ۲۹ مارس بدون هیچ توافق رسمی از حوزه اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. لازم به تذکر نیست که این فاجعه‌ای سیاسی‌اقتصادی برای بریتانیا خواهد بود، چراکه دیگر خبری از دوره گذار و آماده‌سازی‌های لازم برای چنین خروج بنیادینی نخواهد بود و دو طرف ناگهان بندهایشان را پاره می‌کنند. 

وی گفت: ممکن است دولت تلاش کند توافق یکسره جدیدی را پیشنهاد کند که این امر به زمان بیشتری نیاز دارد. باید دید که آیا اروپا حاضر است این زمان را در اختیار ترزا می بگذارد یا نه. البته گزینه همه‌پرسی دوم نیز مطرح است که شخصا معتقدم نباید به آن امید بست. به هر روی، همه‌پرسی دوم نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. در نهایت زمان در حال گذر است و باید دید که در روزهای پیش رو چه پیش خواهد آمد. 

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز