خبرگزاری کار ایران

مذاکرات مصر و تونس درباره حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۱۰

تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با دولت سوریه در آستانه نشست اتحادیه عرب در ماه مارس آینده به میزبانی تونس شتاب گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس در آستانه نشست اتحادیه عرب در ماه مارس آینده سلسله دیدارهایی را با مقام‌های مصری و در رأس آنان، «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور داشته و قرار است این دیدارها با حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات این کشور پایان یابد. 

منابع دیپلماتیک برجسته مصر گزارش دادند که دیدار وزیر خارجه تونس از قاهره بنا به درخواست مصر برای بررسی پرونده مشارکت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در دوره سی‌ام نشست اتحادیه عرب و سازو کارهای اجرائی شدن آن در صورت حصول توافق بین کشورهای عرب صورت گرفته است. 

این منابع توضیح دادند که شکری و کامل قرار است نشستی را با وزیر خارجه تونس به منظور در جریان گذاشتن او از نتیجه رایزنی‌های عربی به رهبری مصر و نیز مواضع برخی کشورهای عربی در استقبال از این اقدام به شرط پاره‌ای از تعهدات از جانب سوریه برگزار کنند. 

منابع مذکور گزارش دادند که این موضوع در نشست امروز بررسی نخواهد شد و احتمالا در نشست آینده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه مطرح شود.

یک منبع آگاه از رایزنی‌های قاهره با محوریت سوریه در سایه تحرکات ائتلاف چهار جانبه امارات، عربستان سعودی، بحرین در کنار مصر تأکید کرد که با مشارکت و حضور اسد در کرسی سوریه در نشست ماه مارس اتحادیه عرب به شرط پاره‌ای از تعهدات دولت سوریه در زمینه کاهش نفوذ ایران در این کشور و ارائه ضمانت‌های در این چارچوب موافقت شده است. 

برخی منابع  نیز گزارش دادند که به محض پاسخ مثبت اسد به درخواست‌های قدرت‌های بزرگ عربی، تمام پایتخت‌های کشورهای بزرگ عربی به روی وی گشوده شده و همچنین راه دمشق نیز به صورت رسمی برای سران عرب بازخواهد شد.

این منابع فاش کردند که قاهره و دیگر پایتخت‌های عربی در حال بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر جایگزینی نیروهای عربی به جای نیروهای آمریکائی در شمال سوریه هستند. 

منابع مذکور گزارش دادند که قاهره، ابوظبی و ریاض برخی گزینه‌های عربی برای جایگزینی نیروهای آمریکا را در صورت خروج از سوریه و انتشار آنها در مناطق حضور کردها بررسی می‌کنند که از جمله می‌توان به پیشنهاد حضور نیروهای سوری وابسته به بشار اسد و تمرکز آنها در این مناطق با هماهنگی کردها و حمایت مالی و نظارت کارشناسان نظامی کشورهای عربی اشاره کرد.

منابع دیپلماتیک تاکید کردند که تمام این پیشنهادات و طرح‌ها مشروط به پاسخ دولت سوریه به درخواست‌های کشورهای عربی و در صدر آنها موضوع ارتباط اسد با تهران است.

اتحادیه عرب عضویت سوریه را از تاریخ نوامبر ۲۰۱۱ در پی فشارهای برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و موضع گیری آنها در قبال جنگ در این کشور لغو کرد. 

از زمان آغاز جنگ، بیشتر کشورهای عربی سفارت‌های خود را در دمشق تعطیل و ارتباط با اسد را قطع یا محدود کردند اما در ماه‌های اخیر دعوت‌هایی برای از سر گیری روابط و به تبع،‌ عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب به ویژه پس از بازگشائی سفارت امارات در دمشق شده است. 

دیدار اخیر «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان از دمشق نخستین دیدار رئیس یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ سوریه به شمار می‌رود. 

همچنین «علی مملوک» مدیر دفتر امنیت ملی سوریه که مرد شماره ۲ در دولت اسد است، اخیرا به قاهره سفر و با رئیس دستگاه اطلاعات مصر دیدار کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز