خبرگزاری کار ایران

بر اساس یک گزارش محرمانه؛

غربی‌ها به دنبال بقای اسد در مقابل ایجاد مناطق خودمختار هستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۵۵۲

طراحان گزارش بر این باورند که برای آنکه دولت سوریه به سومالی دوم تبدیل نشود نیاز مبرمی برای حفظ دولت سوریه وجود دارد حتی اگر همه مجبور به پذیرش بقای بشار اسد در رأس قدرت شوند.

بر اساس یک گزارش محرمانه که اخیرا فاش شده، غربی‌ها به دنبال بقای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در مقابل ایجاد مناطق خودمختار هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، اخیرا گزارشی محرمانه درباره تحولات سوریه توسط رسانه‌های آمریکایی فاش شده است.

در این گزارش از طرح‌های امضای آتش‌بس در مناطق مختلف سوریه میان گروه‌های مسلح و دولت به منظور توقف جنگ در سوریه برای بسترسازی به منظور انتقال به مرحله جدید پرده برداشته شده است.

بر اساس این گزارش، آتش‌بس‌هایی در دمشق و اطراف آن به امضا رسیده و در حال حاضر تلاش می‌شود که در حلب نیز این آتش‌بس به امضا برسد.

بخش‌هایی از این گزارش و طراحان آن توسط روزنامه‌های «واشنگتن پست» و مجله «فارین پالیسی» فاش شده است.

بر اساس اطلاعاتی که این نشریه‌های آمریکایی منتشر کردند، طراح این گزارش موسسه‌ای به نام «مرکزی برای گفت‌و‌گوی انسانی» است که مقر آن در ژنو و رئیس آن «دیوید هارلاند» از مسئولان سابق در سازمان ملل است.

«جیمز تروپ» خبرنگار فارین پالیسی در این‌باره گفت که این موسسه در کنار سازمان ملل و به صورت میدانی به منظور امضای توافقنامه‌های محلی میان نظام و مخالفان سوری فعالیت می‌کند و نیز تلاش می‌کند که میان گروه‌های مسلح و کرد‌ها در سوریه آتش‌بس امضا کند.

تروپ افزود که این موسسه که توسط برخی از دولت‌های اروپایی حمایت مالی می‌شود، تجربه‌های زیادی در زمینه توافقنامه‌ها و نزدیکی میان طرف‌های درگیر دارد که آخرین آن توافق میان سکولار‌ها و اسلامگرا‌ها در تونس است. این موسسه همچنین در افغانستان نیز فعال است.

موسسه مرکزی برای گفت‌و‌گوهای انسانی در سوریه تلاش می‌کند که با نظارت سازمان ملل و دیگر طرف‌ها چیزی به نام «دولت صلح و بازسازی» ایجاد کند که کار این دولت اجرای توافق‌نامه‌های آتش بس در شهر‌ها و روستاهای سوریه است و مرجعی بی‌طرف به شمار می‌رود که به جای ارسال گزارش‌هایشان به مسئولان نظام با مسئولان مناطق هماهنگ می‌شود.

در مقدمه گزارش که «گام‌هایی برای حل نزاع در سوریه» عنوان دارد، آمده است که نه نظام حاکم بر سوریه و نه مخالفان نمی‌توانند جنگ را به سود خود به پایان برسانند و همین امر باعثگسترش نفوذ گروه‌های مثل داعش و جبهه النصره شده است.

طراحان گزارش بر این باورند که برای آن که دولت سوریه به سومالی دوم تبدیل نشود، نیاز مبرمی برای حفظ دولت سوریه وجود دارد؛ حتی اگر همه مجبور به پذیرش بقای بشار اسد در رأس قدرت شوند.

هارلاند گفته است که این‌که نظام و دولت در سوریه باقی بمانند بهتر از آن است که هیچ گونه دولتی در این کشور نباشد.

اما چنین امری چگونه رخ می‌دهد؟ این گزارش شرح می‌دهد که در مناطقی که توافق‌نامه آتش‌بس در آن‌ها به امضا می‌رسد، اداره این مناطق توسط طرف‌هایی صورت می‌گیرد که بر آن‌ها کنترل دارند(چه دولت چه مخالفان). پس از آن اداره‌های محلی و سیاسی در شهرداری‌های آن مناطق شکل می‌گیرد تا پس از آن غرب هزینه‌های بازسازی را پرداخت کند.

و اما سرنوشت مساله ریاست‌جمهوری سوریه چیست؟ این گزارش پاسخ می‌دهد که «سرنوشت بشار اسد را سوری‌ها از طریق اصلاحات قانونی و انتخاباتی که با نظارت بین‌المللی پس از توافق بر سر پایان جنگ برگزار می‌شود، تعیین می‌کنند.»

تکلیف داعش و جبهه النصره چیست؟ به باور نویسندگان این گزارش، امضای توافق‌نامه‌ها میان نظام حاکم و گروه‌های مسلح مخالف دولت این اجازه را خواهد داد که اقدامات و رویارویی‌ها بر تندرو‌ها متمرکز شود که باعثمی‌شود این افراطگرایان به سرعت از بین بروند.

اما آیا طرح‌هایی که در گزارش آمده قابل اجرا است یا تخیلی؟

واکنش افرادی که از این گزارش مطلع شده‌اند، متفاوت است. یک منبع در کاخ سفید این مساله که مخالفان توافق‌نامه‌ای را امضا کنند که بر بقای اسد به عنوان رئیس‌جمهوی سوری تاکید کند را دور از ذهن دانست.

این منبع افزود که اسد نیز احساس نمی‌کند که تا اندازه‌ای در تهدید است که دادن مناطق خودمختار به مخالفان را بپذیرد.

برخی دیگر از مخالفان گزارش نیز به «نیر روزن» خبرنگار و عضو موسسه مرکزی برای گفت‌و‌گوهای انسانی که از تدوین‌ران اصلی طرح‌های گزارش است، انتقاد می کنند. آنها روزن را متهم به هم‌پیمانی با نظام حاکم بر سوریه کرده و افزودند که این گزارش به اسد زمان اضافی برای گسترش تسلط بر سوریه می‌دهد.

در مقابل روزن در پاسخ منتقدانش، توافق آتش‌بس در مناطق مختلف دمشق میان مخالفان و دولت سوریه را یادآوری کرده و تاکید کرد که سوری‌ها خودشان باید سرنوشتشان را تعیین کنند و اکنون مهم‌ترین مساله، توقف خونر‌یزی و نابودی و هرج و مرج است.

برخی دیگر با اشاره به تلاش‌های «استفان دی مستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه برای برقراری آتش‌بس، گفتند که «این یک گزینه است و در روز‌ها و هفته‌های آینده باید دید که آیا وی موفق می‌شود یا نه.»

«روارت فورد» سفیر سابق آمریکا در دمشق نیز با توجه به بی‌توجهی واشنگتن به سرنوشت مخالفان و وارد شدن ضربات سنگین به آن‌ها نسبت به برقراری آتش‌بس ابراز بدبینی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز