خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران، الجزایر و ونزوئلا نفت‌ سوریه را تامین کردند/ روش‌های ابتدایی تروریست‌ها در استخراج نفت آسیب زیست محیطی به دنبال داشت/ دولت تا آزادسازی کامل خاک خود به مبارزه ادامه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۸۳۷

نماینده سابق پارلمان سوریه تاکید کرد: دولت سوریه هرگز گزینه‌ای غیر از تحقق حاکمیت کامل بر خاک این کشور و بازپس گیری آن از کشورهایی که به صورت غیر قانونی در این سرزمین حضور دارند را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و از تمام روش‌ها برای تحقق وحدت به مفهوم حقیقی کلمه استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، «جرج نخله» نماینده سابق پارلمان سوریه در تشریح پرونده نفتی سوریه و دلیل واردات نفت به این کشور به رغم این که خود، یکی از کشورهای نفت‌خیز منطقه است، گفت: «جنگ شبه‌جهانی علیه سوریه، پیامدهای منفی بیشماری برای این کشور به دنبال داشت و در صدر آنها باید به ویرانگری‌های گروه‌های تروریستی اشاره کرد که برای همین منظور و ایفای چنین نقشی از طریق تسلط  بر خاک سوریه و نفوذ و گسترش در بیشتر نقاط این کشور  آموزش داده شدند تا در کنار محاصره سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک دمشق که کشورهای دشمن اعمال کردند، مکمل نابرابری‌های جنگی باشند».

وی ادامه داد: «به همین دلیل سوریه ناگزیر در پی یافتن گزینه‌های موجود و راه‌های ممکن برای تأمین نیازهای خود به ویژه در حوزه  نفت و انرژی برآمد و به کشورهای دوست و متحد خود چون ایران، الجزایر و ونزوئلا پناه برد که با تحریم سوریه مقابله و نفت مورد نیاز آن را تأمین می‌کردند».

نخله در ادامه افزود: «سوریه قبل از بحران چندین ساله فعلی، روزانه حدود ۳۸۵ هزار بشکه نفت تولید و این مقدار، نیاز داخلی کشور را از طریق بازیافت در دو پالایشگاه «حمص» و «بانیاس» برطرف می‌کرد اما با تسلط گروه‌های تروریستی بر پایگاه‌های تولید نفت از طریق توطئه‌چینی آمریکا و اسرائیل، سوریه در وهله نخست از این تولید محروم و میزان آن به حدود ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و نفت استخراج شده توسط این گروه‌ها به صورت غیر قانونی به ترکیه صادر شد. علاوه بر آن روش‌های ابتدائی آنها در بازیافت این ماده آسیب شدید به محیط زیست وارد کرده است».  

نماینده سابق پارلمان سوریه در حوزه تخصص و کارآیی متخصصان دمشق گفت که سوریه از کادر فنی و مجربی برخوردار است که قبل از شروع بحران در زمینه استخراج و بازیافت نفت انجام وظیفه می‌کردند،  یک کادر متخصص اکتشاف، یک کادر متخصص حفاری و نیز یک کادر برای استخراج و بازیافت دمشق را از حضور کارشناسان و متخصصان خارجی بی‌نیاز کرده بود.

وی در زمینه طمع ورزی‌های آمریکا و مکانیسم عمل دولت سوریه برای مقابله با این چالش‌های مادی گفت که واشنگتن گروه‌های تروریستی را برای تخریب و تجزیه سوریه  و به تبع آن تسلط بر این کشور  آموزش داد و از آنها حمایت کرد اما با از دست دادن ابزار تروریستی خود، به صورت مستقیم دخالت کرده و نیروهای دموکراتیک سوریه را به منظور تحقق اهداف خود در تسلط بر منابع نفتی و حمایت از بقایای تروریسم به کار گرفته است.

نخله تاکید کرد که مکانیزم دولت سوریه برای مقابله با طمع ورزی‌های نفتی متغیری است که کاملا به شرایط عینی وابسته است، شرایطی که تعیین‌کننده روش و نوع برخورد دولت برای آزادسازی سوریه در تمام زمینه‌ها و تحقق حاکمیت کامل بر آن است.

این نماینده سابق پارلمان سوریه در پایان گفت: «دولت سوریه هرگز گزینه‌ای غیر از تحقق حاکمیت کامل بر خاک این کشور و بازپس گیری آن از کشورهایی که به صورت غیر قانونی در این سرزمین حضور دارند را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و از تمام روش‌ها برای تحقق وحدت به مفهوم حقیقی کلمه استفاده خواهد کرد. چنانچه تا کنون نیز در مسیر مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن به همت ارتش، خرد رهبری و صبر مردمش موفق بوده و تا تحقق پیروزی نهائی و آزادسازی کامل خاک سوریه نیز به مبارزه ادامه خواهد داد».

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز