خبرگزاری کار ایران

القدس العربی گزارش داد:

۵ سناریوی احتمالی برای آینده سودان در سایه اعتراض‌های اخیر

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۸۵۶

ناظران سیاسی معتقد هستند که فقدان راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت بحرانی فعلی موجب عمیق شدن اختلاف‌ها در داخل نظام سودان و به دنبال آن درگیری‌های فراوان خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، دامنه اعتراض‌های سودان به طور چشمگیری به اوج رسیده و معترضان به طور روزافزون خواستار برکناری «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری این کشور هستند.

«عبدالله رزق» نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که در صورت ناتوانی دولت در ایجاد راهکاری برای برون‌رفت از بحران، پیش‌بینی می‌شود که اعتراض‌ها ادامه یابد.

فعالان سیاسی و اجتماعی و رسانه‌های سودان سناریوهایی را برای فرجام اوضاع در این کشور عربی پیش‌بینی می‌کنند:

۱- رئیس جدید 

برخی ناظران سناریوی احتمالی نخست را ایجاد تغییر فقط در سطح ریاست پیش‌بینی کرده و معتقدند با برکناری البشیر رئیس جدیدی جایگزین وی شود. البته این طرح احتمالا شکست‌خورده و اعتراض‌ها از سر گرفته شود.

این ناظران معتقد هستند که حضور رئیس جدید ضامن بقای حلقه نزدیک به البشیر خواهد بود اما آنها بعید می‌دانند که بشیر و طرفدارانش در حزب حاکم این موضوع را بپذیرند. 

۲-  کودتای داخلی 

رزق معتقد است که فقدان راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت بحرانی فعلی موجب عمیق شدن اختلاف‌ها داخل نظام و به دنبال آن درگیری‌های فراوان خواهد شد.

وی می‌گوید: «این موضوع قدرت‌های داخلی و پشت پرده را بر آن خواهد داشت که ادامه شرایط موجود به نفع آنها نبوده و فقط دو گزینه پیش رو دارند: یا بیرون پریدن از کشتی در حال غرق یا پیوستن به قطار انقلاب برای در اختیار گرفتن مکانی در آینده».

این تحلیلگر می‌افزاید که این قدرت‌ها به حفظ منافع خود از طریق اجرای کودتای قصر اهمیت می‌دهند و برخی گروه‌ها از این فرصت برای معرفی خود به عنوان دولت انتقالی به دنبال کودتای قصر استفاده می‌کنند.

۳- سازش سیاسی

برخی احزاب و در رأس آنها حزب ملی «الامه» به رهبری «صادق المهدی» به معامله برای شکست اعتراض‌ها متهم هستند. 

به‌رغم تکذیب این ادعا توسط المهدی، ناظران معتقدند که این موضوع قبل از شروع اعتراض‌ها انجام شده است.

کارشناسان سیاسی می‌گویند انگیزه حمایت از «سازش سیاسی» در بین طرفداران گروه مخالف جلوگیری از تفرقه در سودان و تحریک تظاهر کنندگان از سوی احزاب سیاسی است. 

۴- سرنگونی رئیس‌جمهوری

این سناریو بسیار خطرناک‌تر است و کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی به شدت از آن واهمه دارند،‌ چرا که موفقیت معترضان در سرنگونی البشیر و دولت او برای این کشورها به مفهوم از دست دادن یک دوست برای تحقق خواسته‌های آنها است.

۵- دخالت بیگانگان

کارشناسان بر این باورند که با توجه به شاخص‌های موجود،‌ تعیین گروه‌هایی که از سرنگونی البشیر و یا بقای او سود می‌برند، ‌آسان است. روابط خارجی سودان همیشه در تناقض با یکدیگر بوده و به حسب ایدئولوژی‌های البشیر متغیر است.

نظام سودان ائتلاف‌های متناقضی را در سطح روابط خارجی داشته است، یک بار با مواضع آمریکا هم‌نوا شده و بار دیگر با روسیه هم‌داستان می‌شود. یک بار ایران و بار دیگر عربستان را مورد توجه قرار می‌دهد. 

نویسنده سودانی در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که موضوع اعتراض‌های سودان و سرنوشت آن فقط به سطح قدرت‌های داخلی محدود نمی‌شود بلکه از نقطه‌نظر قدرت‌های خارجی و تامین منافع آنها نیز مهم بوده و بر این اساس دخالت در امور سودان و مشارکت در تعیین آینده این کشور را ضروری می‌دانند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز