خبرگزاری کار ایران

هشدار اردوغان نسبت به جنگ قریب‌الوقوع در شرق فرات

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۵۹

رئیس جمهوری ترکیه امروز- چهارشنبه- اعلام کرد که آنکارا عملیات شرق فرات را طی روزهای آینده آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه امروز- چهارشنبه- اعلام کرد: «عملیات پاک‌سازی شرق فرات از تروریست‌های جدائی‌طلب را طی چند روز آینده آغاز خواهیم کرد. هدف ما هرگز سربازان آمریکایی نخواهد بود». 

مقصود اردوغان از تروریست‌های جدائی‌طلب، ‌یگان‌های حفاظت از کردها است که ستون اصلی نیروهای دموکرات سوریه تحت حمایت آمریکا هستند و بر قسمت‌های وسیعی از شمال و شرق سوریه تسلط دارند. 

ترکیه بارها هشدار داده است که در صورت عدم تضمین ارتش آمریکا نسبت به عقب‌نشینی یگان‌های حفاظت مردمی کرد از مرزها، به منطقه شرق فرات واقع در سوریه حمله خواهد کرد. 

اخیرا تحرکات مشکوکی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و گروه‌های سوری وابسته به آن در نزدیکی مواضع نیروهای دموکرات سوریه مشاهده شده است که این موضوع از جنگ‌های قریب‌الوقوع خبر می‌دهد.

در پایان ماه اکتبر و با آغاز بمباران مناطق تحت سیطره یگان‌های حفاظت مردمی کرد توسط نیروهای ترکیه و تهدید آنکارا به حمله گسترده علیه این نیروها، تنش در شمال سوریه تشدید شده است. 

این اقدام ترکیه موجب تعلیق موقت نیروهای دموکرات سوریه به آخرین پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در ریف دیرالزور شد.

 به منظور کاهش تنش بین دو عضو ناتو، چند دوره مذاکرات مشترک بین نیروهای آمریکا و ترکیه در نوامبر گذشته با محوریت شهر منبج واقع در شمال سوریه برگزار شد. 

اما این اقدام به اختلاف‌های دو عضو ناتو در زمینه سیاست لازم در قبال کردها پایان نداد، زیرا آمریکا عناصر کرد را متحد اصلی خود در مبارزه با گروه تروریستی داعش می‌داند.

آنکارا یگان‌های حفاظت مردمی کرد را یک گروه تروریستی می‌داند و در دوره اخیر نیز حملات بسیاری به آنها در خاک سوریه داشته است. آنکارا این یگان‌ها را امتداد حزب جدائی‌طلب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند که سال‌هاست با یکدیگر درگیر هستند.

طی دو سال گذشته نیروهای ترکیه به بهانه دور کردن عناصر یگان‌های حفاظت مردمی از زمین‌های غربی فرات طی دو حمله نظامی جداگانه عملا وارد خاک سوریه شدند. 

حملات پیشین در سواحل فرات متوقف شد و بخشی از آن به تلاش برای عدم مقابله مستقیم با آمریکا برمی‌گردد که نیروهایش در کنار عناصر کرد حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز