خبرگزاری کار ایران

افزایش فشارها بر طرفین جنگ در یمن با تمرکز گفت‌وگوهای صلح بر الحدیده

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۰۲

طرفین جنگ در یمن با افزایش فشارها برای توافق بر سر موضوعات سخت به منظور اعتماد سازی به ویژه در زمینه بندر استراتژیک الحدیده روبه‌رو هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ طرف‌های جنگ یمن در رایزنی‌های اولین مذاکرات صلح در سوئد تحت نظارت سازمان ملل با  فشارهای فزاینده‌ای برای توافق بر سر بندر استراتژیک الحدیده روبه‌رو هستند. 

قرار است «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در مذاکرات پایانی صلح سوئد به منظور حمایت از تلاش‌های «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه این سازمان در یمن و دیدار با دو هیأت انصار الله و هیأت وابسته به دولت مستعفی حاضر شود. 

به گزارش برخی منابع سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل چین، ‌فرانسه،‌ روسیه، انگلیس و آمریکا روز سه‌شنبه به حلقه مذاکرات با سران دو گروه پیوستند.

کشورهای غربی از جمله کشورهایی که به ائتلاف سعودی علیه یمن کمک اطلاعاتی ارائه می‌دهند، خواستار پایان جنگ چهار ساله شده اند که ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشیده و میلیون ‌ها نفر را با خطر قحطی تهدیده کرده است. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت که پس از بروز خشم جهانی به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول به قانون مورد نظر سنا برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف به سرکردگی عربستان پایبند است. 

ترامپ گفت: «از آنچه در یمن می‌گذرد،‌ ناراحت هستم اما حل این بحران مستلزم  تلاش طرفین است. من همچنین می‌خواهم ایران از صحنه یمن کنار رود... من معتقدم که این کشور چنین خواهد کرد».

ائتلاف به سرکردگی عربستان وارد جنگ داخلی یمن برای بازگرداندن دولت «منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور شده است که توسط جنبش انصار الله در سال ۲۰۱۴ از صنعا اخراج شد. 

گریفیتس برای کاهش و عدم حمله گسترده به شهر الحدیده که در حال حاضر نیروهای ائتلاف بر آن مسلط شده‌اند، تلاش کرده و طرفین را به عقب‌نشینی از این شهر فرا خوانده است. 

وی پیشنهاد تشکیل هیأت انتقالی برای اداره شهر و بندر آن با نظارت ناظران بین‌المللی را مطرح کرده است. 

دو طرف جنگ یمن توافق کرده‌اند که سازمان ملل در بندر الحدیده مرکز ورود بسیاری از کالاهای تجاری و کمک‌های حیاتی به یمن ایفای نقش کند، اما بر سر اینکه چه کسی شهر را اداره کند، اختلاف دارند. انصار الله می‌خواهد الحدیده یک منطقه بی‌طرف باشد اما نیروهای وابسته به دولت مستعفی با حاکمیتی خواندن این موضوع می‌گویند شهر باید تحت کنترل آنها باشد.

دو طرف هنوز برای بازگشائی فرودگاه صنعا، حمایت بانک مرکزی و تشکیل هیأت انتقالی به توافق نرسیده‌اند.

از زمان اجرای مذاکرات صلح از هفته گذشته با توافق برای تبادل اسرا پیشرفتی حاصل شده است. روز سه‌شنبه طرفین فهرستی از اسامی ۱۵ هزار اسیر را  برای آزادی تحت نظارت کمیته بین‌المللی وابسته به صلیب سرخ مبادله کردند. 

امکان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات صلح در اوایل سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

عربستان سعودی و امارات به دنبال خروج از جنگ پیچیده‌ای هستند که از سال ۲۰۱۵ پس از تسلط ائتلاف بر بندر عدن درگرفته است. 

دفتر منصور هادی دربیانیه‌ای اعلام کرد که روز سه‌شنبه پس از انجام معاینات پزشکی از آمریکا به ریاض بازگشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز