خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل به راه افتادن دور جدید انتصاب‌ها در کاخ‌سفید/ سناریوی دموکرات‌ها علیه ترامپ پس از ژانویه ۲۰۱۹

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۴۳

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال دور زدن بن‌بست‌ها و موانع موجود در ساختار این کشور است که اجازه نمی‌دهد وی به اهداف و خودکامگی خود دست پیدا کند و انتصاب‌های جدید حکم این دسترسی را دارند.

«امیرهوشنگ میرکوشش» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل انتصاب‌های جدید رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتصاب‌ها و جابه‌جایی‌هایی که به دستور ترامپ در حال رخ دادن است به یک دومینوی خطرناک تبدیل شده که شروع آن از ژنرال مک مستر و مایکل فلین شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد که نهایتاً مشخص شده چیزی حدود ۴۲ نفر از زمان شروع دولت ترامپ یا اخراج شده‌اند یا خودشان از سمتی که داشتند، کناره‌گیری کردند. یکی از اسنادی که می‌تواند به تحلیل دلایل رخ دادن دومینوهای استعفا در کاخ‌سفید کمک کند، کتاب وحشت اثر «باب وودوارد» است؛ در آن کتاب رسماً به اختلاف‌های متعدد ترامپ با کارکنان کاخ‌سفید و کابینه وی اشاره شده است.

وی ادامه داد: در بخشی از این کتاب به دعواهای جیمز متیس (وزیر دفاع آمریکا) با ترامپ هم اشاره شده که احتمال دارد نفر بعدی که به حاشیه می‌رود، متیس باشد. باید به این نکته توجه کرد که ترامپ قصد دارد با اجرای این دومینوها ساختارهای رسمی کشور که اتفاقاً بسیار بروکراتیک به حساب می‌آید را دور بزند. این ساختارها در سطح کلان ایالات متحده بسیار لایه به لایه هستند و باعث می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا نتواند دست به خودکامگی بزند و منافع ملی را تهدید کند؛ این روند نه تنها در حوزه سیاست داخلی بلکه در محور سیاست خارجی ایالات متحده به صورت کاملاً واضح دیده می‌شود و همین بن‌بست‌های ساختاری ترامپ را عصبانی کرده است. تا جایی که اخیرا ترامپ اقدام به حمله توئیتری علیه رکس تیلرسون (وزیر خارجه سابق آمریکا) کرده و او را یک تنبلِ کودن خطاب کرده که نشان از عصبانیت وی دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ درک درستی از نهادهای بروکراتیک ایالات متحده ندارد، گفت: نگاه رئیس جمهوری آمریکا به نهادهای ساختار محور آمریکا کاملاً غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه است که این ریشه در مدل نگاه و تفکر وی در مورد سیاست و مقوله کشورداری دارد. به گونه‌ای که اگر کسی با او در عرصه داخلی و خارجی همراه بود برایش اتفاقی نمی‌افتد اما اگر بر ضد او و نظراتش باشد سریعاً به عنوان دشمن مورد خطاب قرار می‌گیرد. در این بین اگر نگاهی به فهرست انتصاب‌های جدید کاخ‌سفید بکنیم به خوبی می‌فهمیم که ترامپ به دنبال تشکیل تیم قوی برای انتخابات ۲۰۲۰ است تا کمترین مخالفت با او در داخل کاخ‌سفید اتفاق بیافتد. در این راستا دو پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به علاوه قتل خاشقجی برای او حکم چاقوی دو لبه را دارد.

وی در پایان افزود: بدون تردید پرونده‌های مذکور ابزار بسیار خوبی برای دموکرات‌ها علیه ترامپ و جمهوری‌خواهان خواهد بود و زمانی که لیبرال‌ها پس از ژانویه ۲۰۱۹ وارد مجلس نمایندگان شوند قطعاً ترامپ را به چالش خواهند کشید. به عنوان نمونه زمانی که مایکل کوهن وکیل ترامپ به همکاری خود با بازرس مولر ادامه می‌دهد یا وقتی که مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق کاخ‌سفید اسنادی در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در اختیار بازرسان و محققان قرار می‌دهد این به معنای در تنگنا بودن رئیس جمهوری ایالات متحده است. نکته قابل توجه این است که جمهوری‌خواهان در سنا از ترامپ و سیاست‌هایش حمایت می‌کنند و از این جهت نمی‌توان انتظار استیضاح وی را داشت. بنابراین باید منتظر القای چالش جدید علیه ترامپ از سوی دموکرات‌ها باشیم.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز