خبرگزاری کار ایران

کاهش یک‌سوم ارزش لیر ترکیه/ اردوغان: در جنگ تجاری هرگز شکست نمی‌خوریم

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۷۰۱

رئیس‌جمهورب ترکیه به دنبال سقوط ارزش لیر، اعلام کرد که این کشور در جنگ تجاری هرگز شکست نمی‌خورد.

به گزارش ایلنا به نقل از تی‌آر‌تی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، امروز- جمعه- تأکید کرد که ترکیه «در جنگ اقتصادی پیروز خواهد شد».

این اولین واکنش اردوغان به سقوط ارزش لیر بوده است.

طبق این گزارش، امروز در معاملات بازار ارز روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه ادامه یافت و برای نخستین بار از زمان به جریان افتادن پول جدید ترکیه در سال ۲۰۰۵ میلادی، تا بالای ۶ لیر در برابر یک دلار هم تنزل کرد که معنی کاهش حدود ۱۴ درصد ارزش آن در یک روز بود هر چند بعدا نرخ آن کمی افزایش یافت.

به این ترتیب، از اول سال میلادی جاری تاکنون، لیر ترکیه تقریبا یک‌سوم ارزش خود را در برابر دلار آمریکا و یورو از دست داده و به خصوص در روزهای اخیر، اختلاف سیاسی با آمریکا به روند نزولی ارزش لیر شدت بخشیده است.

روند کاهش ارزش پول ترکیه از اول سال جاری و در واکنش به اقدامات دولت برای قبولاندن سیاست پولی خود به بانک مرکزی این کشور آغاز شد. در ترکیه، مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، از لحاظ قانونی بانک مرکزی دارای استقلال است. استقلال بانک مرکزی به معنی آن است که تصمیم‌گیری در مورد سیاست مالی- مالیات و هزینه دولتی- در اختیار دولت است اما دولت دخالتی در سیاست پولی ندارد. بانک مرکزی مسئول اتخاذ اقداماتی برای حفظ ارزش داخلی پول - یعنی ثبات قیمت - است و انتظار می‌رود ارزش خارجی پول ملی، یا نرخ برابری آن در برابر ارزهای خارجی به واسطه فعل و انفعالات بازار آزاد ارز تعیین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز